13.03.2009

اوباما تحریم های آمریکا علیه ایران را تمدید کرد

بی‌بی‌سی: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت که یکی از چند رشته تحریم های آمریکا علیه ایران که ابتدا در سال 1995 توسط بیل کلینتون اعمال شده بود را برای یک سال دیگر تمدید می کند. هدف این تحریم ها مقابله با آنچیزی است که آمریکا حمایت ایران از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی می داند.

این تحریم ها شرکت های آمریکایی را از کمک به توسعه صنعت نفت ایران، انجام مبادلات تجاری، صادرات و واردات، و همچنین سرمایه گذاری در آن کشور باز می دارد.

جورج بوش رئیس جمهور قبلی آمریکا نیز هرساله این تحریم ها را تمدید می کرد.

باراک اوباما در پیامی به کنگره گفت: “اقدامات و سیاست های دولت ایران در تضاد با منافع آمریکا در منطقه است و همچنان تهدیدی غیرمتعارف و خارق العاده را متوجه” منافع ملی و اقتصاد آمریکا می کند.

این تحریم ها که زمانی به “قانون تحریم های ایران و لیبی” موسوم بود و اکنون “قانون تحریم های ایران” خوانده می شود تنها یک بخش از طیف وسیعی از تدابیر تنبیهی آمریکا علیه ایران است که به دلایل مختلف از جمله آنچه حمایت این کشور از تروریسم و برنامه اتمی ایران اعمال شده است. ایران کلیه این اتهامات را رد کرده است.

آمریکایی ها خود در مورد میزان تاثیر قانون تحریم های ایران ابراز تردید کرده اند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2004 در گزارشی گفت که قانون تحریم های ایران و لیبی که ابتدا در سال 1996 توسط کنگره تصویب شده بود تاثیر “ملایمی” در منصرف کردن ایران از تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم دارد.

با این حال ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که در دوران جورج بوش نیز همین سمت را داشت گفته است که این قانون چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران را تضعیف کرده است.

دولت اوباما برخلاف دولت بوش می گوید آماده تعامل دیپلماتیک مستقیم با ایران برای بحث درباره طیفی از مسائل است.

واشنگتن نسبت به حضور تهران در یک کنفرانس بین المللی درباره آینده افغانستان که قرار است در پایان ماه جاری در هلند برگزار شود ابراز علاقه کرده است. ایران روز پنجشنبه اعلام کرد در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

عده ای از تحلیل گران عقیده دارند موضوع افغانستان می تواند گشایشی در روابط ایران و غرب ایجاد کند که به دلیل برنامه هسته ای ایران در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates