15.03.2009

بازار آجیل شب عید كمر گرانی را شكست؛ لبخند 20 هزاری پسته!

خُسن آقا: حتما تبلیغات سید خندان در انتخابات پیش رو این خواهد بود: به سید خندان رای بدهید تا پسته خندان را سر سفره شما بیاویم(البته فقط برای نوروز) البته باز هم با اجازه اکبرشاه مالک پسته ایران!

شهاب نیوز: هر‌چه به روزهای پایانی سال نزدیك می‌شویم، قیمت‌ها خود را به ركورد‌شكنی نزدیك می‌كنند. در این میان آجیل و خشكبار گوی رقابت را از سایر اقلا‌م خوراكی شب عید ربوده‌اند و بر‌اساس آن خبرهای بسیاری از افزایش قیمت‌های 60 درصدی تا حتی دو برابری آجیل و خشكبار در بازار شنیده می‌شود كه به نظر می‌رسد با رسیدن به روزهای پایانی سال این افزایش قیمت‌ها نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش اعتمادملی؛ چندی پیش رئیس اتحادیه صادركنندگان خشكبار و آجیل كشور از افزایش 60 درصدی قیمت محصولا‌ت خشكبار نسبت به سال گذشته خبر داده و پیش‌‌بینی كرده بود: در روزهای پایانی سال و تعطیلا‌ت نوروزی، آجیل و خشكبار باز هم قیمت‌‌ها افزایش یابند.

این پیش‌بینی صبر زیادی را تحمل نكرد چرا كه درست چند روز پس از خبر افزایش 60 درصدی قیمت آجیل و خشكبار، یكی از فعالا‌ن بازار از افزایش 100 درصدی قیمت این اقلا‌م در سال جاری خبر داد تا پیش‌بینی ادامه افزایش قیمت‌ها بیش از چند روز طول نكشد و قیمت‌ها افزایشی بیش از تصور را تجربه كنند.

فعالا‌ن بازار سرمازدگی محصولا‌ت در سال گذشته و خشكسالی امسال را مهم‌ترین دلا‌یل افزایش قیمت آجیل و خشكبار در روزهای جاری می‌دانند و معتقدند كاهش تولید، گرانی و كاهش صادرات را به بازار هدیه كرده است.

افزایش قیمت آجیل و خشكبار در سال جاری كه این اقلا‌م خوراكی را به صدر اخبار گرانی‌های شب عید آورده و منجر شده است همگان از گرانی‌های آن و كاهش قدرت خرید مردم صحبت كنند در حالی است كه فعالا‌ن این بازار معتقدند گرانی خشكبار در بازار متناسب با سایر اقلا‌م بوده و گرانی در تمام بازارها اتفاق افتاده است.

آنها در عین حال گرانی‌های آجیل و خشكبار را 30 درصد اعلا‌م می‌كنند و افزایش دو برابری قیمت‌ها را قبول ندارند، زیرا قیمت خشكبار نیز با توجه به مراكز فروش این محصولا‌ت متفاوت بوده و وابسته به درجه آن با یكدیگر متفاوت است كه منجر شده پسته در بازار تهران از 11 هزار و 500 تومان تا 20 هزار تومان فروخته شود.

بر همین اساس، پسته‌ كله‌قوچی اعلا‌ در اكباتان كیلویی 20 هزار تومان هم به فروش می‌رسد كه البته تا امروز بالا‌ترین قیمت خشكبار را در بازار شب عید به خود اختصاص داده است. ‌ در عین حال در مركز شهر همچون حوالی میدان ولی عصر هم پسته كله‌قوچی كیلویی 18 هزار و 800 تومان قیمت داده می‌شود كه البته درجه دو این نوع خشكبار را می‌توان با قیمت 14 هزار و 900 تومان خریداری كرد. پسته خام اكبری نیز از كیلویی 15 هزار و 500 تومان تا 18 هزار تومان به فروش می‌رود، پسته خام احمدآقایی نیز از 12 هزار و 800 تا 14 هزار تومان قیمت داشته است. ارزان‌ترین قیمت پسته‌ها را نیز پسته فندقی به خود اختصاص داده كه كیلویی 11 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. در این میان بادام هندی نیز از 14 هزار و 500 تومان تا 17 هزار و 500 تومان در بازار شب عید قیمت داده می‌شود كه البته این نوع از خشكبار را می‌توان با توجه به درشتی یا خرد بودن یا نبودن آن با قیمت‌های متفاوتی خریداری كرد. ‌

همچنین بادام كه یكی از خشكبارهای پرطرفدار آجیل شب عید است نیز با نرخ‌هایی حدود 12 هزار و 200 تومان در هر كیلو تا 13 هزار تومان قیمت داده می‌شود و بادام كاغذی اصفهان نیز 14 هزار تومان قیمت دارد. فندق نیز كیلویی 16 تا 18 هزار تومان فروخته می‌شود كه البته این خشكبار نیز با توجه به اینكه فندق ایرانی باشد یا وارداتی قیمت‌های متفاوتی را تجربه می‌كند. ‌

تخمه ژاپنی هم كیلویی هفت هزار و 500 تومان، تخمه كدوی تبریزی نیز چهار هزار و 800 تومان و تخمه كدوی گوشتی هم هفت هزار تومان به فروش می‌رود.

در عین حال آجیل مخلوط شور نیز حدود 11 هزار و 500 تومان فروخته شده و آجیل مغز شور نیز 16 هزار تومان قیمت دارد. در عین حال آجیل مخلوط شیرین هم 12 هزار و 500 تومان و آجیل مغز شیرین نیز 16 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است كه آجیل چهار مغز نیز كیلویی 15 هزار تومان به فروش می‌رسد.

گردو نیز 14 هزار و 400 تومان قیمت داشته و میوه خشك نیز با كیلویی 19 هزار تومان فروخته می‌شود. ‌

توت خشك كیلویی 20 هزار تومان و انجیر خشك هم كیلویی 14 هزار تومان قیمت داده می‌شود اما انجیر خشك استهبان كیلویی 21 هزار تومان به فروش می‌رسد كه ركورد‌دار گرانی خشكبار در مركز شهر است.

در همین خصوص یكی از فعالا‌ن بازار آجیل و خشكبار با اشاره به گرانی بیش از تصور برخی از انواع خشكبار گفت: به خاطر سرمای سال گذشته، پسته، زعفران و كشمش بسیار گران شده‌اند كه در عین حال خشكسالی نیز به گرانی انجیر منجر شده است. گرانی‌های بازار آجیل و خشكبار در حالی روزهای پایانی سال را پشت سر گذاشته و به نوروز نزدیك می‌شود كه همچون سال‌های گذشته، دولتی‌ها گرانی‌های شب عید را قبول ندارند و بر اساس آن وزیر بازرگانی اعلا‌م كرده است كه <گزارشی از افزایش قیمت اجناس شب عید دریافت نكرده‌ایم.>

مسعود میركاظمی با اعلا‌م اینكه هیچ افزایش قیمتی در مایحتاج مورد نیاز مردم برای شب عید رخ نداده است، در پاسخ به سوالی در خصوص علت افزایش قیمت برخی مایحتاج مردم در شب عید، اظهار داشته است: <گزارش‌هایی كه به ما می‌رسد، نشان‌دهنده مطلوب بودن وضع بازار و عدم افزایش قیمت اجناس مورد نیاز مردم است.>

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس در‌خصوص اینكه مردم از افزایش قیمت‌ها گلا‌یه دارند و خواستار رسیدگی هستند، گفت: <این حرف‌ها در خصوص افزایش قیمت صحت ندارد، چرا كه اصلا‌ افزایش قیمتی رخ نداده است.>

این اظهارات وزیر بازرگانی در حالی مطرح می‌شود كه معلوم نیست گزارش‌های گرانی كه این روزها از بازار شب عید به گوش می‌رسد مربوط به كدام بازار است كه وزیر معتقدند اصلا‌ افزایش قیمتی رخ نداده است! اما در عین حال از بازار سایر اقلا‌م جدای از خشكبار كه این روزها جلودار گرانی‌های شب عید شده است خبرهایی از افزایش قیمت به گوش می‌رسد و این در حالی است كه دولت برای مبارزه با گرانی‌های شب عید اقدام به برگزاری بازارچه‌هایی برای فروش میوه شب عید كرده است تا به این واسطه قیمت‌ها را كنترل كند اما این اقدام هم نتوانست قیمت‌ها را در سایر مراكز شهر كنترل كند و براساس آن در مغازه‌های فروش میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران این اقلا‌م با قیمت‌هایی سلیقه‌ای و كاملا‌ متفاوت به فروش می‌رسد. بر همین اساس پرتقال از كیلویی 600 تومان تا دو هزار تومان در شهر به فروش می‌رسد. همچنین نارنگی در نوع‌های مختلف نیز از كیلویی هزار تومان تا هزار و 350 تومان فروخته می‌شود.
سیب زرد هم از كیلویی 850 تومان تا هزار و 100 تومان به فروش می‌رود و هر كیلو سیب قرمز نیز هزار و 600 تومان فروخته می‌شود. موز نیز از هزار تومان تا هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد. كیوی نیز كیلویی هزار و 600 تومان فروخته می‌شود. ‌

هر چند كه در سال‌های اخیر دولتی‌ها تلا‌ش بسیاری برای ثبات قیمت‌ها در شب عید انجام داده‌اند اما همه‌ساله این تلا‌ش‌ها كه تنها به افزایش واردات میوه‌ها در ماه‌های پایانی سال منجر می‌شود نتیجه‌ چندانی به همراه نداشته و در پی آن بر‌خلا‌ف تمامی برنامه‌ریزی‌های دولت، قیمت‌ها روندی افزایشی در پیش گرفته و نابسامانی بازار شب عید را به همراه آورده‌اند.

بر همین اساس قیمت‌ها امسال نیز از قافله گرانی‌ها جا‌ نمانده است و در راستای آن با وجود واردات گسترده برنج در ماه‌های گذشته كه به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت این محصول بوده است، دبیر انجمن برنج كشور از گرانی قیمت برنج در آستانه سال نو خبر داده و اعلا‌م كرد كه هفته آینده قیمت برنج افزایش می‌یابد.

این اظهارات دبیر انجمن برنج مبنی بر گران شدن قیمت برنج در روزهای آتی نشان از ناتوانی در كنترل بازار دارد و این در حالی است كه با كاهش قیمت برنج در بازارهای جهانی واردات برنج به كشور افزایش یافت كه این افزایش واردات، كمی قیمت‌ها را تعدیل كرد اما ماهیت بازار شب عید و نیز گرایش این بازار به گرانی، پیش‌بینی افزایش قیمت برنج را نیز به بازار آورد تا گرانی‌های شب عید در روزهای پایانی سال، رسم هر‌ساله را به جای آورد اما آنچه واقعیت بازار شب عید را بازگو می‌كند، كاهش قدرت خرید مردم با گرانی‌ها است؛ قدرت خرید پایینی كه بنابر ادعای فعالا‌ن بازار در تمامی بازارها كسادی و ركود را به همراه آورده است اما در عین حال بنابر رسم هر‌ساله، گرانی را به بازار شب عید هدیه می‌دهد تا بازار با دستی پر از گرانی و جیب خالی مصرف‌كنندگان سال را كهنه كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates