15.03.2009

براندازی نرم انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران

پیک ایران: هم ميهن : روز شنبه محفلی از اعضای باشگاه خبرنگاران جوان و تعداد محدودی از خبرنگاران تحریریه روزنامه های حمایت ،رسالت،کیهان و خبرگزاری های ایرنا، فارس و سیاست روز و غیره با سوء استفاده از نام انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران،اعلام موجودیت کرد.
به این ترتیب در واپسین روزهای آخرین سال دولت نهم، تنها نهاد صنفی مستقل روزنامه نگاران ایرانی با موازی سازی، در خطر فروپاشی قرار گرفت.
محمد مهاجری یکی از اعضای هیات موسس در آغاز اولین مجمع عمومی این انجمن مدعی شد: به دلیل منحل شدن انجمن روزنامه نگاران ایران بیم آن می رفت که جامعه روزنامه نگاری ایران فاقد تشکل صنفی باشند و برای بی خانه نماندن روزنامه نگاران و نبود خلاء تشکل جدیدی را راه اندازی کردیم که بدون نگاه سیاسی به دنبال حقوق تمامی روزنامه نگاران باشد. مهاجری در حالی وعده حمایت از تمامی جامعه روزنامه نگاری را می داد که نیم بیشتر دعوت شدگان به اولین مجمع عمومی را اعضای باشگاه خبرنگاران جوان و تعدادی روزنامه نگار انتخاب شده از تحریریه رسانه های اصولگرا تشکیل می دادند .
تعداد زیادی از این افراد حتی نمی دانستند برای چه به این مجمع دعوت شده اند و از هم دلیل این گردهمایی را می پرسیدند!
عمر به چالش افتادن انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با وزارت کار به یک سال نرسیده است اما هیات موسس این انجمن یک سال پیش به فکر پرکردن این خلاء افتاده اند و به گفته مهاجری؛ یک سال است که برای شکل گیری این انجمن، تعدادی از روزنامه نگاران پرسابقه! تلاش می کنند تا انجمنی صرفا صنفی تشکیل شود.
پیش از شروع به اصطلاح انتخابات، لیستی به برخی دعوت شدگان داده می شد که تعدادی از نامزدهای هیئت مدیره را برای انتخاب پیشنهاد می کرد.
حسن كربلایی معاون سردبیر روزنامه رسالت ،سردبیر سایت رجاء نیوز و سردبیر خبرگزاری فارس از جمله توصیه شدگان بودند .
پس از حضور نمایند وزارت کار که نقش مجری برنامه را هم با همکاری کریمی از تحریریه رسالت بر عهده داشت رای گیری برای تصویب اساسنامه و انتخاب هیئت مدیره آغاز شد .
قمصریان از همشهری، داوری از ایرنا، روح الله جمعه‌ای از ایرنا، رجبی‌شكیبا از سیب سبز، محمد مهاجری از خبر، زهرا عرب از روزنامه جام جم، قمری وفا از روزنامه ایران، حسن كربلایی از روزنامه رسالت، كیایی از باشگاه خبرنگاران جوان، خلیل خانی از روزنامه قدس، لاسجردی از خبرگزای مهر و عباس درویش توانگر از خبرگزاری فارس، صالحی از برناو رجاء نیوز، احمدی از كیهان، علی اكبری از روزنامه حمایت ،سید مصطفی فرقانی از روزنامه كیهان، سلطانی و دهنوی از روزنامه حمایت و اكبرآبادی از روزنامه جام جم، كاندیده های انتخاب به عنوان بازرس این انجمن دولت ساخته بودند.
اعضای هیئت موسس این انجمن را محمد مهاجری، تقی دژاكام، روح‌الله جمعه‌ای، زهرا عرب، عباس درویش توانگر، حسن كربلایی، حمیدرضا علی اكبر، حسن لاسجردی، كیایی و حمیدرضا رضازاده تشکیل می دادند .
خبرگزاری فارس تعداد برگه های رای توزیع شده را 250 برگه رای اعلام کرد اما بنا به مشاهدات خبرنگار هم میهن کمتر از 150 نفر در این مراسم حضور داشتند. این درحالی است که انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بیش 4 هزار عضو دارد.
بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران درباره سخنان مهاجری که تاکید بر منحل شدن انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران داشت به هم میهن گفت : انجمن صنفی منحل نشده است و تشکیل انجمنی موازی انجمن صنفی بر اساس قوانین تشکل های غیر قانونی است .
او ادامه داد: مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران در نیمه دوم مرداد ماه امسال به حد نصاب رسید و هیات مدیره جدید آن انتخاب و آغاز به کار کرد ه است .
در دیداری نیز که قبل از برگزاری مجمع عمومی با وزیر کار داشتیم، وی بر برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت بعداز تشکیل مجمع عمومی برای برطرف کردن مشکل اساس نامه کمیته ای حقوقی تشکیل شود .
در آخرین مصاحبه ای که جهرمی وزیر کار درباره مشکل اساس نامه انجمن داشته است نیز تاکید شده مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران قابل حل است و هیچ گاه صحبتی درباره انجمن صنفی نشده است و انجمن صنفی به طور قانونی به فعالیت های خود ادامه خواهد داد .
محمد جهرمی وزیر كار و امور اجتماعی دولت نهم پیش از این به خبرنگار ایسنا در مورد سرنوشت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفته بود: در مجموع ما مسائلی را كه باهم[انجمن صنفی] داریم، ادامه دادیم و كار هم در حال دنبال شدن برای اصلا‌ح مسائل مختلف است. با خود دوستان صحبت كردیم كه بتوانند مسائل‌شان را حل كنند.
علی مزروعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نیز در گفت و گو با هم میهن نیوز گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران منحل نشده است و تشکیل یک صنف دیگر به لحاظ قوانین وزارت کار غیر قانونی است. تشکیل انجمن های صنفی متعدد روزنامه نگاری که سبب ایجاد فضای رقابتی شود باعث خوشحال ما است . اما بر اساس قوانین موجود غیر قانونی است .
نعمت احمدی نیز انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را با سابقه 11 ساله غیر قابل مقایسه با سایر انجمن های صنفی در حوزه روزنامه نگاری می داند و می گوید: انجمن صنفی روزنامه نگاران هم در میان روزنامه نگاران داخلی و هم در سطح بین المللی شناخته شده است .
شاید کار این افراد از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد ولی درنگاهی کلی حرکتی غیر قانونی است . سوال این است وقتی انجمن روزنامه نگاران مسلمان تشکیل شد چقدر مقبولیت داشت و چه تعداد عضو از میان افراد حرفه ای توانست جذب کند؟
او پیشنهاد کرد به جای این که این گونه خلاء های موجود پر شود سعی شود ایجاد خلاء صورت نگیرد.
احمدی نیز با تاکید براین که انجمن منحل نشده است و مشکل اساس نامه آن در حال حل است گفت: انحلال هر انجمن روند خاص خود را دارد باید انحلال اعلام شود ،مدیر تسویه تعیین شود و این مدیر به کارهای اداری مالی انجمن رسیدگی کند که تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است .
احمدی ادامه داد: تعریف روزنامه نگار حرفه ای مشخص است و باید دید کسانی که در این انجمن تازه عضو هستند در این تعریف جا می گیرند یا خیر؟
او با تاکید بر عدم موفقیت نهادهای موازی در تاریخ ایران یادآورشد: پیش از انقلاب نیز سعی شد انجمنی موازی سندیکای روزنامه نگاران ایران تشکیل شود که با بی رغبتی و بی توجهی روزنامه نگاران نتوانست پا بگیرد .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates