17.03.2009

اوباما برای یافتن کانال ارتباطی با رهبر ایران: ارسال پیام سری به ایران از کانال پشتی

خُسن آقا: چشم اسلام ناب محمدی روشن! ما نمی‌دونستیم سیدعلی رهبر از پشت هم رابطه برقرار می‌کند!
جمهوریت: روزنامه وال استریت ژورنال از تلاش های دولت باراك اوباما برای برقراری ارتباط مستقیم با رهبر ایران خبر داده و نوشته ایالات متحده درصدد رفع ممنوعیت تماس دیپلماتیک با ایران ‏است.به نوشته این روزنامه آمریكایی،مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند رهبر جمهوری اسلامی تنها مسؤول ایرانی است که می ‏تواند تصمیم نهایی برای به تعلیق درآوردن برنامه هسته ای را بگیرد.

‏یک دیپلمات ارشد اروپایی چند روز پیش در جلسه بازنگری سیاست های دولت ‏اوباما گفت: “در حال حاضر، مسأله کلیدی یافتن یک کانال به سوی رهبر ایران ‏است. اگر بنا باشد رهبر ایران اقدامی انجام دهد، آن اقدام را به شیوه بسیار ‏محتاطانه و تدریجی انجام خواهد داد.”‏به گفته مقامات آمریکائی، این مباحثات بخشی از بازنگری کلی سیاست آمریکا ‏در قبال ایران است که دولت اوباما مایل است آن را ظرف ماه جاری به اتمام ‏برساند.‏طرف های حاضر می گویند گشایش در تماس های رسمی دیپلماتیک می تواند ‏به بحث دربارۀ مسائل حساسی نظیر برنامه هسته ای ایران و حمایت آن کشور ‏از گروه های حماس و حزب الله منتهی شود.‏

به نوشته وال استریت ژورنال،انتظار می رود اولین تماس مستقیم دولت اوباما با مقامات ایرانی، اواخر ماه ‏جاری در جریان کنفرانس افغانستان تحت سرپرستی سازمان ملل صورت ‏بگیرد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات آمریکائی می گویند ‏تهران و واشنگتن می توانند در مواجهه با تجارت مواد مخدر افغانستان و ‏تضعیف طالبان با یکدیگر همکاری کنند. ‏رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از بیان جزئیات بازنگری در ‏سیاست آن کشور در قبال ایران خودداری کرد. ‏

خط مشی های به کار رفته در بازنگری سیاست ها، با کسب نظر از تحلیلگران ‏خارجی و دیپلمات های سایر کشورها همراه شده است. بر روی تلاش آمریکا ‏برای آغاز گفت و گو با ایران در پیش از زمان انتخابات خرداد ماه، علیرغم نگرانی ‏از تقویت موضع محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تندروی این کشور، اتفاق ‏نظر حاصل شده است. ‏به گفته مقاماتی که در جلسه یاد شده حضور داشتند، دولت اوباما به سوی افتتاح ‏یک دفتر حفاظت از منافع در تهران در آیندۀ نزدیک متمایل شده است. با این ‏حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند چنین دفتری می تواند حساسیت ‏گروه های مخالف بهبود رابطه با واشنگتن را برانگیزد. ‏

كارشناسان آمریکایی درمورد نحوه چیدمان و زمان بندی گفت و گوها با ایران ‏بر سر برنامه هسته ای به تأمل مشغول اند. آنها از این نگرانند که تهران در عین ‏حال که در گفت و گوها شرکت می کند، به تلاش برای پیشرفت برنامه هسته ای و ‏توانمندی موشک های دور برد خود ادامه دهد. ‏یک دیپلمات غربی گفت: “شما باید این توانایی را داشته باشید که در یک زمان ‏خاص بگوئید مذاکره تمام شد.”‏مقامات اروپائی می گویند وضعیت نابسامان اقتصادی ایران می تواند تهران را ‏به منظور کاستن از بار تحریم ها، به پای میز مذاکره بکشاند. ‏

هفته گذشته روزنامه بوستون گلوب از رویکرد عمده دیپلماتیک آمریکا به ایران پیش از انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران خبر داده بود.به نوشته این روزنامه و به نقل از دو دیپلمات اروپایی، رویکرد دیپلماتیک آمریکا در قالب ارسال نامه ای از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران خواهد بود.دیپلمات هایی که نامشان فاش نشده به این روزنامه گفتند هدف از ارسال این نامه آغاز مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران و نقش این کشور در عراق و افغانستان خواهد بود.

درحالیكه هنوز بازنگری سیاست های دولت آمریكا در قبال ایران پایان نیافته و به جمع بندی نرسیده است،روزنامه‌ لس‌آنجلس تایمز گزارش داد باراك اوباما و مشاورانش برای ارسال پیامی سری به مقامات ایران و دعوت برای گشایش “یك كانال پشتی” سری برای انجام مذاكرات میان آمریكا و ایران آماده می‌شوند.

گفت‌وگوهای از طریق كانال پشتی در سال ١٩٧٢ راه را برای روابط آمریكا و چین باز كرده و در سال ١٩٩٣ در خصوص توافق صلح اسراییل و فلسطین نیز تا حدی راه‌گشا بود و پیشرفت‌های اندك دیگری نیز حاصل كرده است. اما پیام اوباما چه چیزی خواهد بود؟ این یكی از مسائل مهمی است كه دنیس راس، استراتژیست جدید دولت آمریكا درباره ایران با آن دست و پنجه نرم می كند.درخواست زیاد موجب خواهد شد كه ایرانی‌ها از پذیرش آن خودداری كنند و دست كشیدن زیاد از مسائل نیز ممكن است موجب شود كه آن‌ها درخواست‌های بیشتری را مطرح كنند.

راس و ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه‌ی آمریكا با كارشناسان مسائل ایران و دیپلمات‌های اروپایی برای تعیین یك استراتژی تبادل نظرهایی داشته‌اند. دولت آمریكا هنوز تصمیم نگرفته است كه دقیقا چه نوع پیامی باید ارسال شود. این پیام می‌تواند نامه‌ای شخصی از جانب اوباما و یا یك ارتباط شفاهی از جانب یك دیپلمات با دیپلمات دیگر باشد.در هر حال در صورت انجام این امر نسخه‌ی دیپلماتیك “دست كشیده شده” اوباما خواهد بود كه در سخنرانی مراسم تحلیف‌اش به آن اشاره كرد. در واقع این امر می‌گوید: ما برای گفت‌وگو آماده‌ایم. فقط زمان و مكان را مشخص كنید.

این پیام علاوه بر ‌آنچه ذكر شد ممكن است به دلیل آن چه كه «نمی‌گوید» قابل توجه باشد. حتی ممكن است در آن به مسائل میان دو كشور نظیر برنامه‌ی هسته ای اشاره‌ای نشود. هدف اوباما در این مرحله آغاز كردن مذاكرات و نه تعیین محتوای آن است. دیپلمات‌های اروپایی برای ارسال پیام اوباما به ایران مبنی بر صرفنظر از هرگونه جاه‌طلبی آمریكا برای تغییر رژیم كه شرط ابتدایی برای گفت‌وگو از نظر ایرانی‌هاست اعمال فشار كرده‌اند.این اطمینانی است كه دولت بوش نتوانست ارائه كند. هنوز مشخص نیست كه تیم اوباما چطور به این مساله خواهد پرداخت.

لس‌آنجلس تایمز افزود: اوباما در مبارزات انتخاباتی سال گذشته به دلیل پیشنهاد انجام مذاكرات بدون پیش شرط با ایران مورد انتقاد مخالفانش واقع شد؛ اكنون روشن است كه او حق داشت؛ زیرا بدون یك رویكرد بازتر آمریكا در قبال تهران تلاش بین‌المللی برای اعمال فشار علیه ایرانی‌ها تاكنون به بن‌بست رسیده است، اما آغاز مذاكرات فقط مانع اول خواهد بود؛ غرور ایرانی‌ها موجب افتخارشان به مهارت‌شان در مذاكرات می‌شوند. آزمون واقعی اوباما شاید این باشد كه اگر گفت‌وگو با ایران به پیشرفتی دست نیافت آیا او از میز مذاكرات خواهد گریخت یا خیر؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates