26.03.2009

لاريجاني: مشكلات با آمريكا با حرف‌هاي عاطفي حل نمي‌شود

بازتاب: هم‌چنين به نوشته الحيات اطلاعاتي از موضوعات مورد گفت‌وگو ميان لاريجاني و سيستاني منتشر نشده است اما برخي منابع اعلام كرده‌اند بررسي تحولات سياسي در عراق به ويژه بعد از انتخابات محلي اخير مي‌توانست از موضوعات مورد بحث باشد.
كد خبر: ۴۱۳۷۰ تاريخ انتشار: ۱۳:۴۸ – ۰۶ فروردين ۱۳۸۸ تعداد بازديد: ۵۸۹

علي لاريجاني گفت كه اظهارات اخير باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا مبني بر تلاش براي شروع تازه رابطه ميان تهران و واشنگتن، براي مساعدكردن فضاي روابط دو طرف كافي نيست.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه‌ الحيات چاپ لندن، رييس مجلس شوراي اسلامي در جريان سفر غيررسمي‌اش به عراق پس از ديدار با آيت‌الله العظمي سيدعلي سيستاني، در نشستي مطبوعاتي افزود: مشكلات كشور ما با آمريكا، مشكلاتي ساده‌ و عاطفي نيست كه با گفتن يك سري تبريك ‌و تهنيت‌ و اظهارات و سخنان مشابه پايان يابد، بلكه بايد ريشه‌ اين مشكلات و يافتن راه‌حل‌هاي واقعي بررسي شود.

وي افزود كه‌ ايران كشوري نيست كه در بررسي اين گونه مشكلات خيلي سخت بگيرد و يا خيلي هم راحت عمل كند.

لاريجاني هم‌چنين تصريح كرد: اين آمريكا بود كه علاوه بر ساير اقدامات ضدايراني‌اش، نظام سابق عراق را به جنگ با ايران تشويق كرد؛ بنابراين اين مساله به همين سادگي هم نيست كه با گفتن عبارات شفاهي حل شود.

هم‌چنين به نوشته الحيات اطلاعاتي از موضوعات مورد گفت‌وگو ميان لاريجاني و سيستاني منتشر نشده است اما برخي منابع اعلام كرده‌اند بررسي تحولات سياسي در عراق به ويژه بعد از انتخابات محلي اخير مي‌توانست از موضوعات مورد بحث باشد.

در همين حال شيخ حميد معله، از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق در گفت‌وگو با اين روزنامه بيان كرد كه هدف لاريجاني از سفر به عراق در چارچوب رايزني‌ها در امور دو جانبه ميان تهران – بغداد است كه بخشي از سياست عراق در ايجاد روابط با كشورهاي همسايه است.

وي در ادامه ارتباط اين سفر با مساله بازنگري در تركيب ائتلاف‌ فهرست ائتلاف يكپارچه عراق را رد كرد و افزود: ‌اين مساله كاملا داخلي است و به هيچ يك از كشورهاي همسايه ارتباطي ندارد.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران هم‌چنين در جريان كنفرانس مطبوعاتي‌اش در عراق برخي طرف‌ها را به تلاش براي از بين بردن ثبات در اين كشور متهم كرد و گفت: اين طرف‌ها تحمل ديدن عراقي با سرمايه‌هاي زياد، دموكرات و داراي حاكميت و اقتدار را ندارند.

وي افزود كه سفرش به عراق سياسي و يا رسمي نبوده و تنها در راستاي سفر به عتبات عاليات انجام شده است و در ديدارش با آيت‌الله سيستاني نيز بررسي مسائل مهم مطرح شده در عرصه‌هاي اسلامي و جهاني، اوضاع عراق و شرايط متنوعي بوده كه بر اين كشور گذشته است.

لاريجاني درباره نظر آيت‌الله سيستاني در موارد يادشده نيز تصريح كرد كه « نظر ايشان نظر عميق و دقيقي نسبت به آن‌چيزي بود كه در عرصه‌ كشورهاي اسلامي و جهان مي‌گذرد.»

وي ديدار با آيت‌الله سيستاني را بسيار خوب ارزيابي كرد و افزود: صحبت‌هاي خوب، مفيد و مثمر ثمري انجام شد و با توجه به شرايطي كه امروز كشورهاي جهان اسلام در آن به سر مي‌برند بايد از ديدگاه‌ها و نظرات بسيار با ارزش آقاي سيستاني استفاده كرد؛ چرا كه ايشان شخصيتي بزرگ و بسيار مهم هستند و بايد از انديشه‌هايشان براي حل مشكلات مسلمانان در عراق و منطقه بهره برد.

رييس مجلس شوراي اسلامي درباره روابط تهران – بغداد نيز تصريح كرد: روابطي كه عراق و ايران را به هم مرتبط مي‌سازد زاييده امروز و ديروز نيست، بلكه اين روابطي تاريخي است و مشتركات تمدني، فرهنگي و اسلامي زيادي ميان دو كشور وجود دارد.

وي ادامه داد: مهم شناختن مشكلاتي است كه ملت عراق از آن رنج مي‌برد. ما همواره در شرايطي كه بر عراق گذشت در كنار ملت عراق بوديم. در زمان نظام ديكتاتوري صدام نيز جمهوري اسلامي ايران پناهگاه بسياري از عراقي‌ها، شخصيت‌هاي برجسته سياسي و علمي اين كشور بوده است.

لاريجاني با تاكيد بر اين‌ كه روابط ما با ملت عراق مبتني بر اخوت و برادري اسلامي است، اظهار كرد: معتقديم آنچه از تغييرات در عراق ايجاد شده در نتيجه اراده و خواست ملت عراق بوده است و اين ملت توانسته دموكراسي را برقرار كند و اين مساله بزرگي است كه مجاني به دست نيامده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates