27.03.2009

‘اطلاعات تازه’ گزارشگران بدون مرز درباره مرگ میرصیافی

بی‌بی‌سی: سازمان گزارشگران بدون مرز در دومین بیانیه در ارتباط با مرگ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ نویسی که در دوران حبس در گذشت، اطلاعات تازه ای ارائه کرده و از جمله می گوید که برخی گزارش ها به قتل آقای میرصیافی اشاره دارد.

این سازمان مستقر در فرانسه این بار در بیانیه خود خواستار تحقیقات مستقل مقام های سازمان ملل درباره مرگ این وبلاگ نویس جوان شده است که روز 18 مارس درگذشت.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است که میرصیافی تنها یک روز پس از مرگ – 19 مارس – توسط مقام ها در گورستان بهشت زهرای تهران دفن شد بی آنکه کالبدشکافی انجام گیرد.

در بیانیه این گروه آمده است: “مقامات قضایی-امنیتی با سوءاستفاده از تالم و تاثر خانواده، پیکر امیدرضا میرصیافی را بدون کالبد شکافی دفن کرده‌اند.”

براساس این گزارش خانواده میرصیافی در تلاش برای پی بردن به چگونگی مرگ امیدرضا علیه مقامات مسئول زندان اوین شکایت کرده اند.

در نسخه انگلیسی این بیانیه به احتمال قتل آقای میرصیافی اشاره می شود: “به ما گفته شده است که این یک مورد قتل است که در این صورت افراد مسئول باید محاکمه و مجازات شوند. ما خواستار تشکیل کمیسیونی مستقل تحقیق هستیم.”

مقام های ایرانی تاکنون رسما در مورد مرگ امیدرضا میرصیافی اظهار نظر نکرده و به درخواست تحقیقات درباره مرگ وی پاسخ نداده اند.

‘تناقضات’
گزارشگران بدون مرز می گوید دریافته است که تناقضاتی در گزارش رسمی درباره مرگ میرصیافی یافته است.

در این بیانیه آمده است: “بنا بر اطلاعاتی که ما بدست آورده‌ایم تناقضات و نشانه‌های اهمال‌کاری جدی میان اسناد رسمی “بازداشتگاه اوین” و “بیمارستان لقمان حکیم” و “پزشکی قانونی” در باره ساعت انتقال به بیمارستان و ساعت فوت وجود دارد.”

در ادامه بیانیه آمده است: “مقام های زندان اوین و قضایی اکنون می خواهند میرصیافی را به عنوان یک فرد ‘مبتلا به افسردگی با افکار خودکشی گرایانه’ ترسیم کنند اما این اطلاعات تازه ظاهرا نشانه ناکامی در کمک به کسی است که در خطر بوده است.”

“ما معتقدیم که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی عقیده و بیان و گزارشگر ویژه در امور کشتارهای فراقضایی باید در اولین فرصت ممکن به ایران بروند تا درباره این پرونده تحقیق کنند.”

بنابه این گزارش محمد علی دادخواه وکیل امیدرضا میرصیافی درخواست کالبدشکافی موکل خود را داده بود اما این درخواست رد شده است.

گزارشگران بدون مرز می گوید امیدرضا میرصیافی روز 15 دسامبر از سوی یک دادگاه انقلاب به جرم “توهین به رهبران جمهوری اسلامی” به دو سال زندان و به جرم “تبلیغ علیه نظام” در وبلاگ خود به شش ماه حبس محکوم شده بود.

با این حال به گفته این سازمان وکیل آقای میرصیافی هرگز حکم دادگاه علیه موکل خود را دریافت نکرد.

گزارشگران بدون مرز قبلا گزارش داده بود که آقای میرصیافی ابتدا روز 22 آوریل 2008 بازداشت شده بود و پس از 41 روز با قرار وثیقه آزاد شد. او سپس در نوامبر 2008 تحت محاکمه قرار گرفت.

این سازمان در بیانیه اولیه خود پس از مرگ آقای میرصیافی نوشته بود: “مرگ امیدرضا میرصیافی یادآور این حقیقت تلخ است که حکومت ایران یکی از خشن ترین حکومت های دنیا برای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان است”.

دکتر حسام فیروزی که در اوین زندانی است به وکیل آقای میرصیافی گفته بود که صبح روز چهارشنبه 18 مارس متوجه حال ناخوش آقای میرصیافی شده و او را به بهداری زندان منتقل کرده است، اما به گفته او مقامات بهداری زندان از انتقال آقای میرصیافی به بیمارستانی در خارج از زندان خودداری کرده اند.

‘آرزو دارم به زندگی عادی برگردم’
گفته می شود آقای میرصیافی دچار افسردگی عمیق بود و در زندان دارو مصرف می کرد.

کیانوش سنجری وبلاگ نویس ایرانی که هم اکنون در آمریکا در انتظار دریافت پناهندگی به سر می برد به “برت استفانز” ستون نویس روزنامه “وال استریت ژورنال” گفت امیدرضا میرصیافی پس از احضار به دادگاه و پیش از زندانی شدن به دوستانش نوشته بود که از احتمال شکنجه شدن خود می ترسد و به یکی از دوستان مشترک آن دو گفته بود که “تصور نمی کند از زندان جان به در ببرد.”

وی حتی یک بار به سازمان گزارشگران بدون مرز گفته بود: “من یک وبلاگ نویس فرهنگی هستم نه سیاسی. در بین تمام مطالبی که در وبلاگم منتشر کرده ام، فقط دو یا سه تا از آنها طنزآمیز بود. من قصد توهین به کسی را نداشتم”.

گزارشگران بدون مرز می گوید او در آخرین ای میلی که برای این سازمان فرستاده نوشته است: “خیلی نگران هستم. بحث از دو سال و نیم زندان نیست بلکه بحث بر سر به هدر رفتن عمرم است و اینکه پس از زندان دیگر روحیه و رمقی ندارم، چون آدم حساس و احساساتی هستم و هرگز دنبال این نبوده ام تا با رفتن به زندان و درست کردن پرونده و ایجاد هیاهو از خودم قهرمان بسازم (….) فقط آرزو دارم زندگی ام به روال عادی بازگردد و بتوانم ادامه تحصیل و کار دهم و به همان فعالیت های فرهنگی و هنری خودم بپردازم”.

آقای میرصیافی مطالب خود را در وبلاگی به نام روزنگار (http://rooznegaar.blogfa.com) می نوشت که دیگر در دسترس نیست. در صدر این وبلاگ که صبح روز جمعه به وقت تهران توسط بی بی سی فارسی چک شد نوشته شده: “درود بر خمینی، خامنه ای و حکومت اسلامی”.

این دومین مورد از مرگ زندانیان سیاسی ایران در هفته های اخیر بود.

امیرحسین حشمت ساران نیز که به جرم تشکیل سازمانی به نام “جبهه اتحاد ملی” در زندان رجایی شهر کرج زندانی بود، روز ۱۶ اسفند در اثر بیماری قلبی درگذشت و وکیل او مسئولان زندان را به ‘مسامحه و غفلت آشکار’ در باره سلامت او متهم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates