27.03.2009

انتقال فعالان دانشجویی و زنان کمپین یک میلیون امضا به زندان اوین

خبرنامه امیرکبیر: روز گذشته جمعی از فعالان کمپین یک میلیون امضا قصد داشتند به مناسبت سال نو به دیدار خانواده های برخی از زندانیان از جمله نریمان مصطفوی، دانشجوی دربند پلی تکنیک، منصور اسانلو زهرا بنی یعقوب بروند که ماموران انتظامی و لباس شخصی ۱۲ نفر از آنان را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

در میان بازداشت شدگان علی عبدی و محمد شوراب از اعضای دفتر تحکیم وحدت و همچنین امیر رشیدی از اعضای سازمان ادوار تحکیم حضور دارند که از فعالان و حامیان کمپین یک میلیون امضا هستند. خدیجه مقدم، دلارام علی، لیلا نظری، محبوبه کرمی، فرخنده احتسابیان، بهارا بهروان، آرش نصیری اقبالی، شهلا فروزانفر و ثریا یوسفی از دیگر بازداشت شدگان می باشند.

کمپین بین المللی حقوق بشر با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به این بازداشت ها خواستار آزادی فوری این فعالان حقوق زنان شد. متن این بیانیه را در این لینک می توانید بخوانید.

تغییر برای برابری: انتقال ۱۲ نفر از فعالان کمپین یک میلیون امضا و مادران صلح به زندان اوین

اطلاعات دریافتی از خانواده های ۱۲ نفر از اعضای کمپین و مادران صلح که امروز بازداشت شده اند حاکی از آن است که قاضی متین راسخ، با تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان برای این افراد قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی صادر کرده و تمامی بازداشت شدگان پس از بازجویی در کلانتری نیلوفر به زندان اوین منتقل شده اند.

بازداشت شدگان که طی تماس تلفنی با خانواده های خود این موضوع را به اطلاع ایشان رسانده اند، گفته اند قرار کفالت تنها با فیش کارمندی پذیرفته خواهد شد، اما مدت کوتاهی پس از این تماس قاضی پرونده، شعبه یکم بازپرسی ویژه امنیت واقع در جنب زندان اوین را ترک کرده است.

خانواده های بازداشت شدگان که تا آخرین ساعات پنچ شنبه در مقابل کلانتری های گلوبندک، نیلوفر، بازداشتگاه وزرا و زندان اوین سرگردان بوده اند همچنین می گویند که فرصت چندانی برای پیدا کردن ضامن کارمند نداشته و با توجه به تعطیلی آخر هفته درعمل گونه پیگیری تا شنبه بی نتیجه خواهد بود.

خدیجه مقدم، دلارام علی، لیلا نظری، محبوبه کرمی، فرخنده احتسابیان، بهارا بهروان، علی عبدی، امیر رشیدی، محمد شوراب، آرش نصیری اقبالی از اعضای کمپین یک میلیون امضا و همچنین شهلا فروزانفر، ثریا یوسفی از مادران صلح ظهر روز پنچ شنبه ششم فروردین، پیش از آن که موفق به دیدار نوروزی باخانواده های برخی از زندانیان و خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب شوند بازداشت شده اند.

بی بی سی: بازداشت چند فعال حقوق زنان در تهران

گزارش شده است که روز پنجشنبه ششم فروردین، بیش از ۱۰ نفر از اعضای “کمپین یک میلیون امضا” در خیابان سهروردی تهران بازداشت شدند.

بر اساس گزارشها، قرار بود جمعی از فعالان برای تبریک سال نو به دیدن خانواده های برخی از زندانیان به منازل آنان بروند. اما هنگامی که همگی سر قرار، در ابتدای خیابان سهرودی و جنب پل سید خندان حاضر شدند توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به کلانتری نیلوفر منتقل شدند.

گزارش شده که بازداشت کنندگان از افراد “لباس شخصی” ( ماموران بدون نشان) بودند که با خودروهای نیروی انتظامی به محل قرار فعالان حقوق زنان رفته بودند.

خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان در مقابل کلانتری نیلوفر برای پیگیری وضعیت آنان حاضر شدند، اما به گفته پروین اردلان، یکی از اعضای کمپین، همه بازداشتیان از کلانتری به زندان اوین فرستاده شدند.

به گفته خانواده ها، خدیجه مقدم، فرخنده احتسابیان، دلارام علی، لیلا نظری محبوبه کرمی و از مردان کمپین علی عبدی، امیر رشیدی، محمد شوراب و آرش نصیری اقبالی از جمله بازداشتیان هستند.

خانم اردلان به بی بی سی گفته است که به دلیل عدم حضور قاضی کشیک در زندان اوین افراد بازداشت شده حد اقل تا روز شنبه در زندان خواهند ماند.

برخی فعالان می گویند که زنان در زمینه طلاق، وراثت، سرپرستی کودک و برخی از دیگر جنبه های زندگی اجتماعی با تبعیض های قانونی روبرو هستند که از آنها شهروندان درجه دو می سازد.

دولت ایران تبعیض علیه زنان را رد می کند و می گوید زنان ایرانی در برابر فرهنگ غربی و بدل شدن به نمادهای جنسی محافظت می شوند.

رادیو فردا: شماری از فعالان حقوق زنان در تهران بازداشت شدند

ماموران نیروی انتظامی روز پنجشنبه بیش از ده تن از اعضای کمپین یک میلیون امضاء را در خیابان سهروردی تهران بازداشت کردند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، در این زمینه به رادیو فردا گفت: امروز تعدادی از مادران صلح قرار گذاشته بودند تا برای دیدار نوروزی به دیدار خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب بروند زیر پل سید خندان که محل قرار آنها بود قبل از حرکت بازداشت شدند.

وی افزود: از بین بازداشت شدگان من وکالت خدیجه مقدم، دلارام علی و مریم زندی را به عهده دارم و حتما در اولین فرصت نسبت به اعلام وکالت و پیگیری حقوقی پرونده آنها اقدام خواهم کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، افراد بازداشت شده که در میان آنها نام چند مرد نیز به چشم می خورد به کلانتری میدان نیلوفر تهران منتقل شده اند.

از جمله بازداشت شدگان می توان به محبوبه کرمی، لیلا نظری، فرخنده احتسابیان، علی عبدی، امیر رشیدی، محمد شوراب و آرش نصیری اقبالی اشاره کرد.

خانم ستوده اظهار داشت: «افراد بازداشت شده هنوز در کلانتری میدان نیلوفر هستند و من امیدوارم که این اشتباه رخ داده هر چه زودتر جبران شود و به آزادی این خانم ها اقدام شود.»

دستگیری اعضای کمپین یک میلیون امضاء در روز تعطیل صورت گرفته است و احتمال می رود که بازداشت آنها ادامه یابد.

ولی نسرین ستوده می گوید: «ماموران انتظامی موظفند که قبل از فوت وقت و به محض اینکه دستور قضایی برای آزادی آنها صادر شود حتی در ساعات تعطیلی و حتی نیمه شب نسبت به آزادی آنها اقدام کنند.»

این وکیل دادگستری اواخر شب پنجشنبه در گفت و گوی دیگری با رادیو فردا خبر داد که افراد دستگیر شده به زندان اوین منتقل شده اند.

هدف از کمپین یک میلیون امضا – که نزدیک به دو سال پیش توسط تعدادی از فعالان حقوق زن در ایران راه ‌ اندازی شد- جمع ‌آوری یک میلیون امضا از زنان و مردان ایرانی برای رفع به گفته مسئولان این کمپین «تبعیض‌ های قانونی علیه زنان ایرانی» است.

بازداشت تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء در ایران یک روز پس از آن صورت می گیرد که یک بنیاد فمینیستی در آمریکا «جایزه سراسری زنان» خود را به آن اعطاء کرد.

کمپین یک میلیون امضاء قصد دارد که پس از جمع آوری امضاء ها از مجلس شورای اسلامی درخواست کنند که در قوانین مربوط به زنان بازنگری کند.

اعضای این کمپین در دو سال گذشته بارها از سوی ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شماری از آنها نیز بازداشت شدند.

مقام های قضایی جمهوری اسلامی فعالان این کمپین را متهم کرده که قصد «براندازی نرم» دارند ولی فعالان حقوق زنان این اتهام را رد کرده و هدف خود را رفع تبعیض از زنان در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانسته اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates