28.03.2009

ابتکار “هواداران اصلاحات ساختاری” در اولویت دادن به «مطالبه‌محوری» با استقبال رو‌به‌رو بود؛ نشانه‌ای از پویایی و اتفاق‌نظر دموکراسی‌خواهان ایرانی

خرداد: بیانیه‌ی گروهی از کنش‌گران پهنه‌ی سیاست، اجتماع و فرهنگ ایران درباره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با واکنش و استقبال گسترده‌ای هم‌راه است.

این کنش‌گران که از طیف‌ها و قشرهای مختلف ایرانی هستند، در بیانیه‌ی خود با نام «انتخابات و گفتمان مطالبه‌محور» بخش بزرگی از خواسته‌های اساسی و مطالبه‌های بخش مردم ایران را تدوین کرده‌اند و خواستار مطالبه‌محوری به جای کاندیدامحوری شده‌اند.

این بیانیه پس از شش ماه بحث و تبادل‌نظر میان کنش‌گران سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نوشته شده و “هواداران اصلاحات ساختاری” از جمله مجریان طرح آن و برگزارکنندگان نشست‌های هفتگی این گفتمان بودند.

هم‌اکنون نیز نه‌تنها نام برخی از هواداران اصلاحات ساختاری پای این بیانیه به چشم می‌خورد که مفاد آن مورد تایید تمامی آن‌هاست و این به آن معناست که هواداران اصلاحات ساختاری از “کاندیدای خود” انتظار واکنش مثبت به مطالبات روشن این بیانیه را دارند.

“خرداد” چونان خانه‌ی هواداران اصلاحات ساختاری در روزهای آینده بیانیه‌ی «انتخابات و گفتمان مطالبه‌محور» را منتشر کرده و درباره‌ی این بیانیه و مطالبه‌های آن گزارشی‌هایی در دست تدوین دارد، هرچند که هواداران اصلاحات ساختاری در چارچوب انتخاباتی، منشور دیگری را نیز در دست تدوین دارند.

اما این بیانیه از روز انتشار با استقبال دیگران نیز هم‌راه بوده است. به تازگی گروه دیگری از فعالان سیاسی و اجتماعی نیز پشتیبانی خود را از مطالبه‌های طرح شده در بیانیه‌ی «انتخابات و مطالبه‌محوری» اعلام کرده‌اند. بیانیه‌ی این گروه هم‌اکنون با امضاهای نخستین خود انتشار یافته و امضاهای دیگری نیز بر آن افزوده می‌شود.

متن کامل بیانیه‌ی پشتیبانی از مطالبه‌محوری در انتخابات در زیر می‌آید:

در آستانه واقعه سياسی انتخابات رياست جمهوری اسلامی، در کنار تدارک انتخاباتی مديريت شده توسط قدرت حاکم و برگزاری يک انتخابات همچنان غير آزاد ،ناعادلانه و محدود به جناح های حکومتی، بار ديگر شاهد برآمدی اميد بر انگيز از سوی طيفی از نيروهای سياسی در کشور هستيم که در عين تعلق به افق های فکری گوناگون، در پی آنند که حول نياز مبرم جامعه ما به آزادی، دموکراسی، توسعه و عدالت اجتماعی به اقدام مشترک برخيزند و سياست و رويکردی تازه به نمايش بگذارند.
اگر در انتخابات مجلس هشتم، با رويکردهای تازه ای در درون کشور از جمله اقدام مثبت تشکيل کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه و طرح ضرورت نظارت بين المللی بر امر انتخابات در کشور مواجه بوديم، اينک با انتشار بيانيه “انتخابات و گفتمان مطالبه محور” روبرو هستيم که نشانه پويايی نيروی دموکراسی در کشور و ايستادگی آن در برابر تهديد و تحديد اقتدار گرايان است. اين سلسله برآمدهای رو به رشد، نشانه ای مثبت و بيانگر مبارزه برای دموکراسی در ايران ما است.

برای رسيدن به ايرانی آزاد و دمکراتيک، ايرانی پايبند به حقوق بشر و برای نهادينه کردن پلوراليسم، کشور ما نيازمند جايگزينی سياست و ساختار سياسی حاکم با سياست و ساختار سياسی ديگری است. در اين راه بهره بردن از هر فرصت از جمله از انتخابات برای طرح خواسته های مردم از طريق دخالت آگاهانه در روند های جاری سياسی مفيد و ممکن است. پايبندی به حقوق بشر، تامين حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی، آزادی بيان و نشر عقايد، آزادی مطبوعات، آزادی تشکيل احزاب سياسی و تشکل های صنفی، تضمين حقوق شهروندان کشور در همه عرصه ها، رفع تبعيض از زنان، پايان دادن به پيگرد و آزار پيروان مذاهب و عقايد ديگر، به رسميت شناختن حقوق اقليت های مذهبی و عقيدتی، رفع ستم از مليت ها و اقوام ايرانی، به رسميت شناختن حقوق دمکراتيک آن ها تنها زمانی ميسر است که حکومتگران حاکم از رای جمهور مردم برآمده و به همين مردم هم پاسخگو باشند و به خواست ها و مطالبات مردم احترام بگذارند.

استبداد تنها با خواست و تلاش برای نفی آن بر چيده نخواهد شد.
لازمه غلبه بر اين غول بنيانکن، از جمله در گرو شکل گرفتن و نهادينه شدن اهرم های دمکراتيک در جامعه، در جريان مبارزات روزمره اقشار و طبقات مختلف اجتماعی پيرامون مطالبات و خواست های روزمره آنان است. جمهوری متکی بر رای و ارده مردم و جدائی دين از دولت به يکباره و با يک فرمان مستقر نخواهد شد، تنها با موفقيت و پيشرفت مبارزه با استبداد در تمامی عرصه هاست که راه چنين تحولی هموار خواهد گشت. نيروها و فعالان سياسی آزاديخواه، دمکرات و عدالت طلب کشور می توانند و بايد با ارائه يک برنامه جامع سياسی، اقتصادی و اجتماعی مردم را به قبول و مبارزه برای تحقق آن، دعوت کنند و از اين طريق در صحنه سياسی ميهن مان حضور مستقل خود را در ميان ملت ايران تامين نمايند.

بيانيه جمعی از فعالان سياسی، فرهنگی و مدنی کشورمان تحت عنوان « انتخابات و گفتمان مطالبه محور» تلاشی است در راستای ارائه برنامه ای در جامعه و تاکيدی بر اين واقعيت است که در کشور ما سياست و رويکردی ديگر ممکن است. سياستی که بر طرح مطالبات جنبش های اجتماعی و مسائل دامنگير زندگی جاری مردم ايران، از هر عقيده و مرام و تباری تاکيد می کند. از خواسته های آن «کاهش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر زندگی روزمره مردم» است و معتقد است که «نبايد تحقق مطالبات و خواسته های اقشار گوناگون جامعه و حل معضلات زندگی جاری آن ها را به اصلاحات بنيادی و تحقق کامل مرحله گذار به دموکراسی موکول کرد.» چنين گذاری بدون برداشتن همين گام های به ظاهر کوچک، و در اساس مهم و حياتی در حل معضلات «زندگی جاری»، که چارچوب عمومی شان حتی از چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی نيز فراتر نمی روند، ميسر نخواهد شد؛ در اين بيانيه، هم «تجربه مشارکت بی قيد و شرط و غير برنامه ای» نفی گشته و هم «تحريم مطلق و از ابتدای فرايند فضای انتخاباتی» نقد شده است.

انتشار بيانيه « انتخابات و گفتمان مطالبه محور» برآمد سياست و رويکردی جديد در شرائط امروز کشور ما است. اهميت و تازگی اين بيانيه نه در اجزا، بلکه در کليت آن و در ميزان آمادگی نويسندگان بيانيه با پيشينه اجتماعی و گرايش برنامه ای متفاوت برای برآمد مشترک، دفاع از سياستی ديگر و دخالت فعال در تحولات سياسی جاری کشور است. تداوم اقدام مشترکی که به اين بيانيه منجر شده است، می تواند چشم انداز جديدی برای نيروهای دموکرات و آزادی خواه و عدالت طلب کشورمان فراهم سازد.

شرط ترديد ناپذير غلبه سياستی ديگر، اقبال افکار عمومی مردم ايران و اعتبار آن سياست در ميان جنبش های مختلف اجتماعی است. کار بزرگ جلب افکار عمومی تازه آغاز شده است و تا انتها، تلاش جمعی گسترده ای را طلب می کند. برای گام برداشتن در راه آزادی و عدالت، برای شکل دادن به اراده رهائی بخش مردم ايران و برای گذر از بحران های خطيری که دامنگير کشور ما شده است، هر گامی که در اين مسير برداشته شود، مفيد است و نقش و اثر خود را برجای خواهد گذاشت.

ما امضا کنندگان زير، بر تاثير وحدت بخش بيانيه “انتخابات و گفتمان مطالبه محور” واقفيم و انتشار آن را گامی در جهت شکل گيری و تقويت سياست و رويکردی ديگر می دانيم. از اين رو در حد توان برای تقويت اين حرکت تلاش خواهيم نمود.
ما همراه و پشتيبان اين سياست و رويکرد هستيم.

شکل دادن به اراده ای مشترک در بين نيروها و فعالان سياسی دموکرات ايران و متمرکز نمودن انرژی و توانائی های اين نيروها برای تدوين و تشريح پروژه مشترک دموکراتيزاسيون و توسعه سياسی و اقتصادی کشور و جلب اعتماد افکار عمومی و فعالان جنبش های اجتماعی بدان، اقدامی بنيادی برای به ثمر رساندن سياست و رويکردی ديگر در جامعه ماست.

این نامه به امضای افراد زیر رسیده و اگر تمایل به امضای آن دارید، می‌توانید به siasate-digar-88@bayanie.com نام خود را ایمیل بزنید.

اسامی امضاهای نخست:
آينده آزاد
زهره ارشدی
پريسا احمديان
فريدون احمدی
محمد صادق اصغری
محمد اعظمی
بيژن اقدسی
بابک امير خسروی
بهمن امينی
منصور انصاری
وهاب انصاری
شاهين انزلی
آرش ايرانی
احمد پورمندی
علی پور نقوی
ف- تابان
زری تاثريان
علی جاويدی
ميهن جزنی
حسن جعفری
عباس جمالزائی
رضا چرندابی
احمد حميد زاده
محسن حيدريان
بيژن حکمت
جعفر حسين زاده
بهروز خليق
کاوه داد
مهرداد درويش پور
يوسف رشوندی سردار
فرهمند رکنی
حسن زهتاب
فخری زرشگه
هرمز زمانی
اکبر سوری
گيتی سلامتی
سيامک سلطانی
مريم سطوت
اکبر سيف
مسعود شب افروز
سعيد شروينی
مرتضی صادقی
روزبه صادقی
فرزانه عظيمی
مهرگان صادقی
مناف عماری
بهزاد عباسی
مسعود فتحی
سياوش فرجی
شهاب فيضی
مهدی فتاپور
بهروز فدائی
احمد فرهادی
داريوش فريدونی
شاهرخ قديمی
صادق کارگر
رضا کريمی
بهزاد کريمی
حجت کسرائيان
افسانه گودرزی
رضا کوشکی
مزدک ليماکشی
علی مختاری
علی ملک زاده
مهرداد مشايخی
مرتضی ملک محمدی
خاطره معينی
سهراب مبشری
مهران مسعودی
جعفر مسعودی
مليحه محمدی
فاطی محمدی
منوچهر مقصودی نيا
محمود ميرزاوند
حسن نايب هاشم
پرويز نويدی
فرخ نعمت پور
توران همتی
بابک يحيوی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates