28.03.2009

دورنمای تغییر در روابط ایران و آمریکا

بی‌بی‌سی: گروهی از صاحب نظران اظهار امیدواری کرده اند که با وجود انتقادهای مقامات ایران به پیام نوروزی باراک اوباما، به نظر می رسد که لحن سخن گفتن دو طرف به گفت وگوی همراه با آرامش نزدیک تر شده و به گفته عباس میلانی، استاد دانشگاه استانفورد، زمان تغییر در روابط دو طرف فرارسیده است.

پس از پاسخ آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به پیام آقای اوباما و پس از آن که علی لاریجانی رییس مجلس ایران از لزوم وجود روندی تدریجی و همراه با آرامش در ارتباط میان دو طرف سخن گفت، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، با حمایت از موضع گیری آقای خامنه ای، به مواردی که باید در مذاکرات از آن سخن گفته شود اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که در این سال به تعبیر او به طور متفق بر روی مسئله رابطه ایران و آمریکا کار شود.

آقای میلانی در میزگزدی در بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: “دو طرف در موقعیتی هستند که هم می خواهند و هم می توانند مشکلات فی مابین را حل کنند. دولت اوباما مصر است که این مسئله به شکلی آبرومندانه حل شود و در ایران هم مشکلات اقتصادی، این کشور را ناگزیر می کند که بر روی کاهش تنش با آمریکا و کسب حمایت آمریکا در مجامع جهانی حساب کند”.

آقای میلانی می گوید اگر چه برخی از فرض های دولت بوش در اختلاف با ایران واقعی بود، اما روش برخورد او اشتباه بود. تعیین شرط توقف غنی سازی پیش از مذاکرات نادرست بود و تاکید بر تهدید نظامی هم نادرست بود و در شرایطی که ایران می دانست آمریکا درگیر جنگ در عراق است، تنها به تقویت جناح به گفته او “جنگ طلب” حکومت ایران منجر می شد.

به گفته مسعود بهنود روزنامه نگار ساکن لندن که در میزگرد بی بی سی شرکت کرده بود ایران در سی سال گذشته و به ویژه از میانه جنگ با عراق هیچگاه راه امید به تغییر را نبسته و همه دولت های بر سر کار، مایل به برقراری رابطه بوده اند اما همواره یک اراده بالاتر مانع این امر بوده و این بار آمریکا مستقیما با رهبری ایران سخن می گوید و برای اولین بار قانون اساسی جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته است.

آقای بهنود همچنین معتقد است مواردی مانند سیاست ایران در مورد اسراییل و عراق نمی تواند مانع پیشرفت مذاکرات شود و ایران این آمادگی را دارد که این اختلافات را بر سر میز مذاکره حل کند.

آقای میلانی هم معتقد است آمریکا تصمیمات در مورد ایران را از طریق کسانی در دولت خود دنبال می کند که مورد اعتماد دولت اسراییل هستند و اسراییل نمی تواند مانع پیشبرد برنامه های اوباما شود.

به گفته آقای بهنود، دولت کنونی بریتانیا هم با خواست اوباما هماهنگ است و از دو سال پیش فردی را که از نزدیک با ایران آشنا است، تعیین کرده تا در تماس با آمریکایی ها از برخوردهای تندروانه در آمریکا در مورد ایران جلوگیری کند؛ برخورد هایی که ممکن بود در نتیجه اطلاعاتی که ایرانیان مهاجر به دولت آمریکا می دهند رخ دهد.

آقای بهنود تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در ایران را صرف نظر از این که چه کسی انتخاب شود، در بهبود روابط ایران و آمریکا موثر می داند چرا که به گفته او تابوی رابطه با آمریکا شکسته است.

آقای بهنود همچنین معتقد است مسئله شرایط حقوق بشر در ایران با توجه به ماهیت دولت آقای اوباما روی میز مذاکره دو طرف خواهد بود و نمی تواند مورد توجه قرار نگیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates