31.03.2009

ABC گزارش می دهد: آزادی روزافزون بانوان عراقی در انتخاب حجاب

عصرایران: در گذشته تلویزیون دولتی عراق داستانی را درباره یک عروس که در استان دیاله به قتل رسیده بود، چونکه القاعده عراق مراسم ازدواج او را غیراسلامی می پنداشت، پخش کرده بود. به دنبال این واقعه برای مدتی مراسم ازدواج و جشن ها به تابویی تبدیل شد و استفاده از قلیان در کافی شاپ های بغداد ممنوع گردید.

عصر ایران- بهبود اوضاع امنیتی و محو تدریجی شبه نظامیان و اعضای القاعده از خیابان های سراسر بغداد، نقش موثری در کاهش فشارهای وارده بر زنان عراقی در زمینه پوشش و حجاب داشته است.

در سال 2007 شبه نظامیان دائماً هر زنی که پوششی مطابق با قوانین وضع شده نداشت را تهدید به قتل می کردند اما در حال حاضر زنان عراقی از آزادی های بیشتری در زمینه انتخاب نوع پوشش برخوردارند.

به گفته «جولینا داوود»، یک مدرس دانشگاهی ساکن بصره، تهدید به خشونت علیه زنان به امری عادی تبدیل شده بود به نحوی که شعار نوشته های روی دیوارها و اعلامیه هایی که در سطح شهرهایی چون بصره توزیع می شد زنان بی حجاب را تهدید به خشونت می کرد.

«ایمان»، یک مرد ساکن محله غزالیه در غرب بغداد که شاهد وقایع حمله شبه نظامیان به زنان در سال 2007 بوده است می گوید: “گروهی از مردان مسلح دختری را به زور گرفتند و او را همراه پدرش به جرم رعایت نکردن حجاب مقابل جمعی بالغ بر 50 نفر مورد ضرب و شتم قرار دادند.”

وی که از این حادثه به شدت ترسیده بود اضافه می کند: “من وحشت زده شدم و نزدیک به یک هفته خانه ام را ترک نکردم.”

یک زن خانه دار 56 ساله ساکن بغداد نیز می گوید: “ترس از شبه نظامیان دختر 23 ساله اش را وادار به سر کردن روسری کرده بود که این کار برای حفظ امنیت آنها صورت گرفت.”

«یانار محمد»، رئیس سازمان حقوق زنان در عراق معتقد است شبه نظامیانی از کشورهای همجوار که نماد ایدئولوژی کشورهای متبوع خود بودند سعی در پیاده سازی قوانین مشابه در عراق داشتند.

وی می افزاید: “اعضای القاعده عملاً مدل حجاب کامل که در افغانستان وجود داشت را ترویج می کردند. آنها زنان عراقی را مجبور می کردند که به این سبک رفتار کنند. یک زن که از این کار سرباز زده بود روز بعد به قتل رسید.”

«اشجان»، یک زن شاغل 35 ساله که در محله الخدرا در غرب بغداد زندگی می کند می گوید: “پس از بهبود اوضاع امنیتی دیگر اعضای القاعده در خیابان ها ما را تهدید نمی کنند.”

«الهام»، یک معلم در مدرسه دخترانه نیز می گوید: “حتی زنان مسیحی نیز از خشم شبه نظامیان در امان نبودند و از ترس آنها روسری برسر می کردند تا هدف تندروها قرار نگیرند.”

به گفته عراقی ها پس از سال 2003 شبه نظامیان تلاش کردند به روش های مختلف از قبیل منع مردان جوان از پوشیدن شلوارهای کوتاه یا قدغن کردن کشیدن سیگار در ملاعام ، رنگ و بوی مذهبی تری به جامعه عراق ببخشند.

«احمد»، مالک یک مغازه فروش دخانیات و قلیان های سنتی ایرانی می گوید: وی از یک حمله مسلحانه جان سالم به در برده است.

او اضافه می کند: “من در مغازه ام در محله الخدرا نشسته بودم که ناگهان دو مرد مسلح نقاب دار در مغازه را شکستند و آتش گشودند.” احمد براثر شلیک گلوله ها ویلچرنشین شده است.

در گذشته تلویزیون دولتی عراق داستانی را درباره یک عروس که در استان دیاله به قتل رسیده بود، چونکه القاعده عراق مراسم ازدواج او را غیراسلامی می پنداشت، پخش کرده بود. به دنبال این واقعه برای مدتی مراسم ازدواج و جشن ها به تابویی تبدیل شد و استفاده از قلیان در کافی شاپ های بغداد ممنوع گردید.

با این وجود در حال حاضر مغازه های فروش لوازم آرایشی و اسباب ازدواج در مناطقی که پیشتر محل رشد و نمو خشونت بود رونق گرفته است. زنان جوان عراقی اکنون بدون نگرانی از جان خود دامن های کوتاه و چکمه می پوشند و پس از شش سال اوضاع آرام آرام به حالت عادی بازمی گردد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates