03.04.2009

تأسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا در تهران

خُسن آقا: می خواهند دزدی هایشان را از منابع کشور بشکل قانونی تر دربیاورند.

رادیوفردا: ایران و ونزوئلا، با هدف تأمین مالی پروژه‌های مشترک دو کشور یک بانک مشترک تأسیس کردند.

تأسیس این بانک بخشی از نتایج سفر هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، است که هم اکنون در چارچوب هشتمین سفر خود به ایران، در تهران به سر می‌برد.

بر اساس توافقنامه‌ای که میان رؤسای جمهوری دو کشور به امضا رسیده است، مقر بانک ایران-ونزوئلا در تهران خواهد بود و سرمایه اولیه آن که به میزان ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است، به طور مساوی توسط دو کشور تأمین می‌شود.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی ایران، سرمایه این بانک با هدف حمایت از طرح‌های مشترک اقتصادی، صنعتی، معدنی و سرعت دادن به طرح‌های در حال اجرا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

در مراسم راه‌اندازی بانک ایران و ونزوئلا، رئیسان جمهوری دو کشور و همچنین وزیران خارجه و اقتصاد ایران و ونزوئلا حضور داشتند.

همکاری دو کشور برای تأسیس این بانک مشترک، در بهار سال گذشته و در شرایطی اعلام شد که دو کشور در ابتدای سال ۸۶ توافقنامه‌ای را برای این امر به امضا رسانده بودند.

ایران و ونزوئلا با مشکلاتی که ناشی از مخالفت‌های دو کشور با ایالات متحده است روبه‌رو هستند و دو کشور به دنبال راه‌حل‌های مشترک برای مواجهه با بحران اقتصادی جهانی می‌گردند.

ایالات متحده پیش از این در آبان ماه ۸۷ در چارچوب تحریم بانک توسعه صادرات ایران، به ظن «ارائه خدمات بانکی به برنامه توليد سلاح‌های کشتار جمعی ايران»، بانکو یونیورسال را که شعبه‌ای از بانک توسعه صادرات ایران در ونزوئلاست، مشمول تحریم قرار داد.

تأسیس بانک مشترک میان ایران و ونزوئلا آن طور که علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور توصیف کرده است، ایده‌ای برای استفاده از مزیت های اقتصادی دو کشور در شرایط خاص جهانی است.

آقای محرابیان همچنین هفته گذشته در آستانه تأسیس این بانک مشترک اعلام کرده بود که ۸ تا ۱۰ طرح مشترک بزرگ صنعتی و عمرانی تا پایان سال ۲۰۰۹ در ونزوئلا به بهره‌برداری می‌رسد.

در سفر هوگو چاوز به تهران، ایران و ونزوئلا همچنین تأسیس شرکت مشترک برای استخراج و بهره برداری از معادن غنی ونزوئلا را در دستور کار دارند.

ایران در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در منطقه آمریکای لاتین انجام داده است و از جمله ۱۰ هزار واحد مسکونی با سرمایه‌گذاری ایران در ونزوئلا در دست احداث است که به گفته وزیر صنایع ایران تا پایان سال ۲۰۰۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

روابط ایران و ونزوئلا به‌ویژه پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ گسترش یافت و از اوائل بهار ۸۶ پروازهای هفتگی میان پایتخت‌های دو کشور نیز برقرار شد.

ونزوئلا همچنین در واکنش به نبرد ۲۲ روزه غزه در زمستان سال گذشته، سفیر اسرائیل در کاراکاس را اخراج کرد که آن طور که مقامات ایرانی پس از آن اعلام کردند این اقدام به درخواست جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

هوگو چاوز، اصلی‌ترين حامی سياست‌های ايران در آمريکای لاتين است و بارها از مواضع ايران، به ويژه در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای، از ايران حمايت کرده است.

هر دو کشور که در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نيز عضويت دارند چندين بار تلاش کرده اند تا دلار، واحد پول ايالات متحده آمريکا را از معاملات نفت اعضای اوپک خارج کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates