03.04.2009

معاریو: آمریکا از اندیشه‌های نتانیاهو درباره ایران نگران است

پیک ایران: روزنامه اسراییلی معاریو نوشت: «نتانیاهو در سخنان خود در پشت درهای بسته تاکید کرد که کوتاهی اسراییل در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برابر با کوتاهی اسراییل در جنگ 1973 است که این اظهارات موجب نگرانی مسئولان آمریکایی شده است».
به گزارش پرس.تی.وی ـ بیروت، معاریو نوشت: «مسئولان آمریکایی پس از اظهارات نتانیاهو از این امر نگران هستند که مبادا اسراییل به صورت یک جانبه با تکیه با قدرت نظامی به حل این مشکل اقدام کند».
نتانیاهو در برابر مجلس اسراییل، جهان را سرزنش کرد که در برابر سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد محو اسراییل از نقشه جهان واکنش لازم و مورد انتظار را نشان ندادند و به عنوان موضوعی عادی با آن برخورد کردند.
وی افزود: «ملت یهودی امروز ناتوان نیست و ما دارای دولت هستیم و می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم و خطر مهم ضد بشریت، مسلح شدن نظام رادیکالی به سلاح هسته‌ای است».
نتانیاهو همزمان با این سخنان در مجلس اسراییل در گفتگو با روزنامه آتلانتیک چاپ آمریکا گفته بود که اگر دولت باراک اوباما برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تلاش نکند، ما خود اقدام خواهیم کرد؛ زیرا شما آمریکایی‌ها نمی‌خواهید که سلاح هسته‌ای در دست نظام دینی ایران قرار بگیرد، زیرا در آن وقت همه جامعه جهانی باید ابراز نگرانی کند».
معاریو نوشت: «با این حال مسئولان آمریکایی نیازی به سخنان نتانیاهو ندارند؛ زیرا ژنرال دیوید پترایوس فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه دو روز قبل از آن در برابر مجلس سنای آمریکا گفت که اسراییل امکان دارد که به ایران حمله نظامی کند تا مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود».
وی ابراز عقیده کرد که اسراییل در نهایت احساس خواهد کرد که وجودش از سلاح هسته‌ای ایران در معرض خطر است و تصمیم پیشگیرانه‌ای برای تخریب و یا مانع‌تراشی بر سر راه آن اتخاذ خواهد کرد.
پترایوس ادعا کرد که رفتار ایران موجب خواهد شد تا همسایگان آن و جامعه جهانی برداشت بدی از اندیشه‌ها و نیت ایران به دست آورند و این تهدیدی برای جامعه جهانی است به ویژه آن که این احتمال وجود دارد این تکنولوژی در اختیار گروه‌های تندرو قرار گیرد.
اما رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با روزنامه فاینانشال‌تایمز گفت: «اسراییل در سال کنونی به ایران حمله نخواهد کرد؛ اما اگر اسراییل به این کار اقدام کند موجب تعجب من خواهد شد».
گیتس افزود: «هنوز وقت کافی برای قانع کردن ایران به منظور چشم‌پوشی از برنامه هسته‌ای این کشور وجود دارد؛ اما نمی‌دانم که ایران امسال از خط قرمز هسته‌ای پا فراتر می‌گذارد یا خیر. در هر حال ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ایران امسال قادر به این کار نیست؛ بلکه نیاز به دو تا سه سال زمان دارد تا به بمب هسته‌ای دست یابد».
نزدیکان نتانیاهو می‌گویند که این سخن واقعیت ندارد که نتانیاهو گفته است اگر آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند من این کار را خواهم کرد؛ اما نتانیاهو در گفتگو با مجله آتلانتیک گفته است: «رییس‌جمهور آمریکا دو وظیفه بزرگ برعهده دارد. اول اصلاح وضعیت اقتصادی و دوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای. مهلت رییس‌جمهور آمریکا برای گفتگو با ایران چند ماه و نه چند سال است».
نتانیاهو با اشاره به اینکه خطر هسته‌ای ایران تنها متوجه اسراییل نیست، تاکید کرد: «خطر ایران برای تمدن غربی یک خطر تاریخی است؛ اما در صدد دادن هشدار به دولت جدید آمریکا نیستم، بلکه جهان باید از روزی بترسد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».
وی با حمایت خود از گفتگوی اوباما با ایران افزود: «این گفتگوها تنها در صورتی مفید است که به سرعت به چشمداشت‌های هسته‌ای ایران پایان دهد».
نخست‌وزیر اسراییل با ابراز تردید در این که تلاش‌های دیپلماتیک موفق به توقف برنامه هسته‌ای ایران شود، افزود: «فشارهای اقتصادی بر ایران امکان دارد نتیجه‌بخش باشد؛ زیرا اقتصاد ایران ضعیف است».
برخی از منابع نزدیک به نتانیاهو در گفتگو با مجله آتلانتیک گفتند که ایران ضربه‌پذیر است و اسراییل نیاز به اجازه آمریکا برای حمله به این کشور ندارد؛ زیرا مشکل قدرت نظامی نیست، بلکه مساله تصمیم سیاسی برای عمل کردن است».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates