06.04.2009

خشك شدن درياچه پريشان تا 5 سال ديگر

پیک ایران: ایلنا: در حالي كه ايران موظف به جلوگيري از خشك شدن تالاب پريشان و دشت ارژن بود ، دشت ارژن به كلي خشك شده و درياچه پريشان نيز در آستانه خشك شدن قرار گرفته است
استاد دانشگاه تهران و کارشناس محیط زیست تصريح كرد:‌ اگر اقدامات مناسبي در رابطه با درياچه پريشان صورت نگيرد ‎‏‌اين درياچه حداكثر تا 5 سال ديگر به كلي خشك مي‌شود.
اسماعيل كهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ”ايلنا“ اظهار كرد:‌ درياچه پريشان و دشت ارژن دو قلوهايي هستند كه بر اساس كنوانسيون رامسر‏، ايران موظف به نگهداري از آنها بوده و بايد از خشك شدن انها جلوگيري مي‌كرده است.
وي ادامه داد: اما ‌اين در حالي است كه دشت ارژن به كلي خشك شده و درياچه پريشان نيز در آستانه خشك شدن قرار گرفته است.
اين كارشناس محيط زيست علت اصلي خشك شدن اين درياچه را وجود بيش از 850 حلقه چاه عميق و نيمه عميق داراي مجوز در اطراف اين درياچه و حدود 500 چاه بدون مجوز عنوان كرد و گفت: حفر اين چاه ها براي مصارف كشاورزي باعث شده است كه خون پريشان كشيده شود.
وي با بيان اين كه خشكسالي نيز در خشك شدن پريشان بي تاثير نبوده، ‏‌تصريح كرد:‌تمام اين عوامل دست به دست هم دادند كه وسعت تالابي كه پنج هزار هكتار بود به هزار هكتار برسد.
كهرم تاكيد كرد:‌ اگر اقدامات مناسبي در رابطه با درياچه پريشان صورت نگيرد ‎‏‌اين درياچه در نهايت تا پنج سال ديگر به كلي خشك مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه درياچه پريشان يكي از قطب‌هاي كشاورزي استان فارس است, ‏‌گفت:‌ با خشك شدن پريشان كشاورزي در اين منطقه از بين خواهد رفت.
استاد دانشگاه تهران با انتقاد از عملكرد وزارت راه در مورد جاده كشي در اطراف درياچه پريشان گفت: جاده كشي وزارت راه در اطراف تالاب پريشان كه بدون اطلاع سازمان حفاظت محيط زيست انجام شده بود باعث شد كه مقدار زيادي از نيزارهاي اطراف اين تالاب نابود ، زمين كوبيده و چشمه ها كور شوند كه البته با اقدام سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان هاي مردم نهاد اين جاده كشي متوقف شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates