08.04.2009

گروه ۱+۵ ایران را به مذکره دعوت می کند

خُسن آقا: آمریکا از این پس در اینگونه مذاکرات بصورت مستقیم شرکت خواهد کرد، این بدان معنی است که آمریکا از یک خواسته اساسی خود چشم‌پوشی کرده است.

بی‌بی‌سی: نمایندگان کشورهای موسوم به ۱+۵ پس از ملاقات در لندن گفته اند از ایران دعوت می کنند به مذاکره ای در باره پرونده هسته ای اش باز گردد که نماینده آمریکا هم در آن شرکت خواهد داشت.

مدیران کل وزارتخانه های خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) در پایتخت بریتانیا ملاقات کردند، با اشاره به رویکرد جدید دولت آمریکا از ایران خواسته اند از این فرصت بهره بگیرد و به طور جدی و بر اساس “روح احترام متقابل” به تعامل با آنها بپردازد.

در بیانه ای که شرکت کنندگان در نشست لندن صادر کردند، آمده است: “سایر اعضای گروه از رویکرد جدید ایالات متحده در مورد ایران و تصمیم دولت آمریکا مبنی بر مشارکت کامل در فعالیت های گروه ۱+۵ و شرکت در تمام نشست های آینده با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، به گرمی استقبال می کنند”.

گروه ۱+۵ از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان تشکیل شده است و کار تماس و مذاکره با ایران را در باره پرونده هسته ای این کشور دنبال می کند.

نمایندگان این گروه بر اراده مشترک خود بر “دیپلماسی مستقیم” با ایران در چارچوب استراتژی دوگانه خود (تشویق و تنبیه) تأکید کرده اند.

گروه ۱+۵ اواخر خردادماه سال گذشته خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را با مجموعه ای از مشوق ها به تهران فرستادند تا مقامات ایران را به تعلیق غنی سازی اورانیوم و تن دادن به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تشویق کنند.

چند روز بعد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در ژنو به ملاقات نمایندگان گروه ۱+۵ رفت تا درباره این مجموعه مشوق ها و همچنین پیشنهاد متقابلی از سوی ایران مذاکره کند.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه ایالات متحده نیز در مذاکرات ژنو حاضر شد. این نخستین بار بود که نماینده ای از سوی آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران حضور می یافت.

مذکرات ژنو به دلیل حضور آقای برنز بازتابی گسترده در رسانه ها یافت، اما از آنجا که ایران حاضر به پذیرش تعلیق غنی سازی اورانیوم نبود، این مذاکرات عملا بی نتیجه ماند.

با روی کار آمدن دولت باراک اوباما در آمریکا، رویکرد رسمی این کشور در برابر ایران تغییر کرد. آقای اوباما سیاست تماس و مذاکره مستقیم با مقامات ایران را در دستور کار قرار داد و در یک پیام نوروزی خطاب به مردم و رهبران ایران، آنها را به پایان دادن به خصومت سی ساله میان دو کشور دعوت کرد.

مقامات ایران در واکنش به این پیام گفتند منتظر اقدامات عملی آمریکا می مانند و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم خواهند کرد.

اکنون بیانیه صادر شده توسط نمایندگان گروه ۱+۵ می گوید که خاویر سولانا از ایران دعوت خواهد کرد در مذاکراتی با نمایندگان این گروه شرکت کند که نماینده ایالات متحده هم در آن حضور خواهد داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates