19.04.2009

هالبروک: با منوچهر متکی صحبت کردم

رادیوفردا: ریچارد هالبروک، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان، ضمن استقبال از سخنان منوچهر متکی، در توکیو اظهار داشت که با وزیر خارجه ایران صحبت مختصری داشته است.

در کنفرانس یک‌روزه پاکستان که به جمع‌آوری کمک برای این کشور اختصاص داشت منوچهر متکی نیز سخنرانی کرد.

روز شنبه خبرنگاران در توکیو از ریچارد هالبروک پرسیدند که ‌آیا با منوچهر متکی گفت و گویی داشته است که وی درپاسخ گفت: «گفت و گو نه. همانطور که راه می‌رفتیم به وزیر خارجه، متکی، برخوردم، به هم سلام کردیم و یکی دو دقیقه حرف زدیم.»

ریچارد هالبروک همچنین در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از بیش از پنج میلیارد دلار کمک وعده داده شده برای ایجاد ثبات اقتصادی در پاکستان، ۳۰۰ میلیون دلار آن را ایران تعهد کرده است.

ریچارد هالبروک همچنین با اشاره به سخنرانی وزیر خارجه ایران در کنفرانس پاکستان گفت: «ما از اینکه سخنرانی وزیر خارجه متکی در روز گذشته بسیار لحن مثبتی درباره مسائل پاکستان داشت تحت تاثیر قرار گرفته و خرسند شدیم.»

در کنفرانس یک روزه پاکستان که به ابتکار آمریکا و ژاپن در توکیو برگزار شد، نزدیک به ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی شرکت کردند که حاصل آن بیش از پنج میلیارد دلار کمک به اسلام‌آباد بود تا این کشور بتواند با ساماندهی به اقتصاد خود از روند رو به رشد فعالیت طالبان و شبه‌نظامیان اسلامگرا در این کشور جلوگیری کند.

منوچهر متکی در این کنفرانس در سخنرانی خود با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه گفت: «اگر سیاست‌های بكار گرفته در قبال برخورد با بحران افغانستان در طی هفت سال گذشته به درستی انتخاب می‌شد، امروز شاهد شرایط جاری در پاكستان و گسترش افراط‌گرایی در این كشور نبودیم.»

منوچهر متکی با بیان اینکه «افراط‌‌گرایی» مرز جغرافیایی ندارد، افزود: «دیروز در افغانستان، امروز در پاكستان و معلوم نیست این افراط‌گرایی فردا در كجا ادامه خواهد یافت.»

وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از شکل‌گیری «مجموعه دوستان پاكستان» آن را برای پیشگیری از فراگیر شدن بحرانی که به گفته وی ابعاد آن هنوز ناشناخته است مهم ارزیابی کرد.

منوچهر متکی همچنین اعلام کرد که تهران با مرور سیاست‌های اعمال شده در افغانستان در حال تدوین ایده‌هایی برای حل بحران افغانستان است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که برای برقراری ثبات در منطقه از ظرفیت‌های منطقه‌ای بهره گرفته شود.

دولت باراک اوباما، که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود را برقراری ثبات در افغانستان و پاکستان اعلام کرده است، بارها از قصد واشینگتن برای به کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای و مشارکت کشورهای منطقه برای حل بحران این دو کشور سخن گفته است.

در راستای همین سیاست، ایران یکی از دعوت‌شدگان به کنفرانس افغانستان بود که به تازگی در لاهه برگزار شد.

منوچهر متکی همچنین در توکیو در مصاحبه با روزنامه «یومیوری» گفت که تهران مواضع دولت ایالات متحده را «به دقت و با احترام» بررسی می‌کند و در صورت به تغییر عملی در سیاست واشینگتن تهران نیز موضع خود را می‌تواند تغییر بدهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates