20.04.2009

جنگ پیامکی اصلاح طلبان و اصولگرایان

عصرایران: در آن هنگام حتی اعلام شد که فرزند یکی از مسئولان کشور با خرید و انتقال دستگاه هایی برای ارسال پیامک ، در این کار نقش داشته است اما این خبر یا ادعا هیچ گاه رسماً تأیید یا تکذیب نشد و تنها در حد شایعات وشنیده ها باقی ماند.
عصر ایران – با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، نزاع پیامکی بین دو اردوگاه اصلی انتخابات شدت بیشتری یافته است.

این در حالی است که هر دو طرف رقابت سعی دارند تا توپ را به زمین دیگری انداخته و نقض اصول اخلاقی رقابت سیاسی را به اردوگاه مقابل نسبت دهند.

اما در میانه این دعواها و نزاع های سیاسی ، پیامک های تخریبی سوار بر امواج طی مسافت می کنند و علیه کاندیداها مطلب می پراکنند. تقریبا روزی نیست که یک یا چند پیامک تخریبی یا انتقادی مهمان گوشی های تلفن همراه شهروندان نباشد و وقت و بی وقت پیامک هایی که واقعا برخی از آنها بسیار توهین آمیز است در میان تلفن های همراه دست به دست می شوند.

با این حال هیچ یک از دو اردوگاه اصلی سیاسی کشور زیر بار پذیرش مسوولیت ارسال این پیامک ها نمی روند و هر طرف ضمن اینکه سعی می کند خود و کاندیدای منتسب به خود را قربانی توهین ها و تخریب های پیامکی بداند ،به طور غیر مستقیم انگشت اتهام را متوجه اردوگاه سیاسی رقیب می کند.

البته موضوع پیامک های سیاسی دیرسالی است که همچون ویروس رقابت های سیاسی عمل می کند اما اوج بهره گیری از پیامک برای ارسال پیام های تبلیغی و تخریبی در جریان انتخابات نهمین دوره ریاست جمهخوری در سال 84 آغاز شد.

در آن هنگام حتی اعلام شد که فرزند یکی از مسئولان کشور با خرید و انتقال دستگاه هایی برای ارسال پیامک ، در این کار نقش داشته است اما این خبر یا ادعا هیچ گاه رسماً تأیید یا تکذیب نشد و تنها در حد شایعات وشنیده ها باقی ماند.

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات 22 خرداد سال جاری نیز بار دیگر موضوع تخریب نامزدها با پیامک تبدیل به سوژه ای داغ برای انتقاد جریان های سیاسی علیه یکدیگر تبدیل شده است.

در این باره سایت کلمه (متعلق به هواداران مهندس موسوی) با درج گزارشی با عنوان ” هر نیم ساعت یک پیامک علیه موسوی ” از تشکیل ستادهای پنهان تخریب علیه میر حسین موسوی با ابزار ارسال پیامک خبر داده است.

این سایت نوشته است:” این ستادها که محل آن پنهان و دست اندرکارانش گمنام می باشند به فعالیت های اینترنتی و تاسیس سایت های رنگارنگ بسنده نکرده و با استفاده از ” SMS ” به ارسال پیام های کوتاه تخریبی علیه مهندس موسوی . ایجاد جو روانی می پردازند”.

در این گزارش در توضیح محتوای پیامک های تخریبی علیه موسوی آمده است:” محور این پیام ها که در فاصله کمتر از هر نیم ساعت یک بار ارسال می شوند ایجاد شبهه پیرامون شخصیت و افکار مردمی و انقلابی مهندس موسوی، القاء شکاف و شقاق میان نیروهای مترقی جامعه ،رودررو قرار دادن مهندس موسوی با دیگر کاندیداهای جبهه اصلاحات و عدم پایبندی مهندس موسوی به اندیشه های اما و… است “.

از سوی دیگر سخنگوی جبهه پیروان خط اما و رهبری نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس از جریان تخریب پیامکی علیه دولت نهم داد سخن می دهد و این کار را روشی “شبه ماکیاولی ” می خواند.

سید کمال الدین سجادی ضمن اشاره به اینکه جریان تخریبی علیه دولت از ابتدای پیروزی اصولگرایان آغاز شده است و هر روز بر دامنه آن افزوده می شود افزوده است: ” این جریان ها به شکلی غیر منصفانه می کوشند حتی عملکرد مثبت و تاثیر گذار دولت را هم مخربانه و منفی جلوه دهند…این روش ها (روش تخریب پیامکی )در واقع روش های تبلیغاتی شبه ماکیاولی است”.

در این میان روزنامه ایران (ارگان دولت) هم از شکل گیری و آغاز به کار ستادی برای جنگ روانی علیه دولت نهم در هفته گذشته خبر می دهد و می افزاید:” این گروه (ستاد جنگ روانی )در اولین اقدام ،با الهام از سریال های تلویزیونی پیامک هایی در تخریب احمدی نژاد ساخته و در سطح وسیعی ارسال کرده اند.این گروه که متشکل از چهره های طنز پرداز کشور هستند، فعالیت خود را در موضوعات جنگ روانی در محلی تحت عنوان “دفتر ظفر” سازماندهی کرده و قصد دارند با طراحی و ساخت بیش از 3 میلیون پیامک و ” بلو توث ” برای تخریب اصولگرایان و دولت فعالیت کنند.”
در این مطلب حتی به جزییاتی همچون حقوق افراد شاغل در این ستادها نیز پرداخته شده و نیز آمده است که آنها ماموریت دارند فعالیت های خود را در اردیبهشت ماه افزایش دهند”.

با وجود ذکر جزییات دقیقی از محل فعالیت و پایه حقوق و دیگر جزییات فعالیت ستادهای پنهان عملیات روانی نامزدهای انتخاباتی علیه یکدیگر (که بر فرض صحت نشان از اطلاعات دقیق مدعیان است) مشخص نیست که چرا در صورت فرض وجود چنین ستادهایی برخورد قانونی با آنها صورت نمی گیرد.

با وجود تصریح به فعالیت ستادهایی برای ارسال پیامک و بلوتوث و دیگر روش های تبلیغی برای تخریب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و عدم برخورد قانونی با این متخلفان ،می توان دو فرض محتمل را مطرح کرد .

یا اینکه مدعیان (در هر دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان) ادله ای برای اثبات مدعای خود ندارند و صرفا می کوشند با انتشار این گونه خبرها برای خود مظلومیت نمایی کرده و اتهامی متوجه رقیب کنند و یا اینکه این ستادها واقعا وجود دارند اما اطلاع دقیقی از نحوه فعالیت و محل استقرار آنها موجود نیست و حدس ها و گمانه ها و شایعاتی دهان به دهان درباره فعالیت آنها می شود و اعلام دقیق جزییات خبر فعالیت آنها صرفا برای نشان دادن اشراف رقبا بر فعالیت های تخریبی یکدیگر است.

با این حال آنچه که همه شهروندان می توانند به چشم خود ببینند ارسال پیامک هایی است که گاه و بیگاه می آید و تعداد آنها هر چه به تاریخ 22 خرداد نزدیک تر می شویم افزایش می یابد.

پیامک هایی که برخی از آنها واقعا شرم آور بوده و از حد انتقاد و حتی تخریب نیز گذشته و سعی در لجن مال کردن شخصیت نامزدهای انتخاباتی دارد.

در میانه وارد کردن اتهام تخریب و سیاه نمایی و …از سوی رقبای اصلاح طلب و اصولگرا علیه یکدیگر پیامک ها کار خود را می کنند و سوار بر امواج به این سو و آن سو می روند. البته بعید هم نیست که در چند روز آینده خبرهایی مبنی بر کشف ستادهایی برای تخریب کاندیداها منتشر شود. باید منتظر ماند و این دوئل کشدار و پر حادثه را تا آخر ملاحظه کرد. روزهای داغ تری در پیش است اما ای کاش این وسط ، “اخلاق” قربانی نشود!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates