22.04.2009

مصر: قاهره در برابر مواضع ایران ساکت نخواهد نشست

رادیوفردا: مصر روز سه شنبه با احضار نماینده ایران نسبت به حمایت جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان که متهم به برنامه ریزی برای حمله به گردشگران اسرائیلی شده است، اعتراض کرد.

وزیر امور خارجه ایران هفته پیش گفته بود که اتهام های مصر علیه حزب الله لبنان با این عنوان که در صدد حمله به نهادهای مصری و گسترش شیعه است، نخ نما و کهنه بوده و ره به جایی نمی برد.

محمد الزرقانی، معاون وزیر امور خارجه مصر، به محمد رجبی، رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: چنین اظهار نظرهایی «دخالت آشکار در امور داخلی مصر» است.

وی افزود: چنین سخنانی و موضع خصمانه ایران برای مصر قابل قبول نیست و قاهره در برابر چنین مواضعی سکوت نخواهد کرد.

روابط تهران و قاهره از سه دهه گذشته و به دنبال امضاى قرارداد كمپ ديويد توسط انور سادات، رييس جمهور مصر، قطع شده است و از آن زمان تنش همواره بر روابط دو كشور قدرتمند خاورميانه حاكم بوده است.

این تنش ها در اوایل ماه آوریل و زمانی که مصر اعلام کرد ۴۹ عامل حزب الله لبنان را در صحرای سینا بازداشت کرده است بار دیگر بالا گرفت.

به گفته مقام های مصری، افراد بازداشت قصد داشتند تا با حمله به جهانگردان اسرائیلی و بمبگذاری، این کشور را نا امن کنند.

با متهم شدن گروه حزب الله لبنان به تشكيل سلول هاى توطئه در مصر بار ديگر پاى ايران به عنوان حامى این گروه به ميان كشيده شد.

هفته گذشته، وزير امور خارجه مصر با متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلى اين كشور گفت: ايران از گروه حزب الله لبنان براى ايجاد جاى پا در مصر استفاده مى كند.

احمد ابوالغیط به روزنامه الشرق الاوسط گفت: ايران و هواداران اين كشور مى خواهند كه از موقعیت مصر برای قدرتمند شدن خود در منطقه استفاده کنند.

شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، در واکنش به اقدام مصر اعلام کرد که یکی از افراد بازداشت شده به نام سامی شهاب عضو این گروه است ولی اتهام مقام های مصری مبنی بر تشکیل سلول توطئه در این کشور نادرست است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز در این زمینه گفت: «ايراد اتهامات عليه مقاومت و سيد حسن نصرالله اتهامات نخ ‌نما شده و كهنه‌ ای است كه ره به جايي نمي ‌برد. طرح اين گونه مسائل با هدف تاثير گذاری بر انتخابات آينده مجلس لبنان است.»

کشورهای عربی نگران هستند که ایران با تجهیز نظامی و حمایت مالی گروه های شیعه در عراق و لبنان، و حماس در نوار غزه نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates