22.04.2009

نماینده ایران به وزارت خارجه مصر احضار شد

بی‌بی‌سی: دولت مصر رسما به موضعگیری مقامات ایرانی نسبت به بازداشت اعضای حزب الله در مصر اعتراض کرده است.

به گزارش منابع رسمی مصر، وزارت خارجه آن کشور با احضار حسین رجبی، سرپرست دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره، اعتراض رسمی خود را نسبت به آنچه که اظهارات خصمانه مقامات جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی مصر خوانده به وی ابلاغ کرده است.

در این ملاقات، محمد الزرقانی، معاون وزارت امور خارجه مصر در امور کشورهای آسیایی، از اظهارات برخی مقامات ایرانی در مورد بازداشت شماری از اعضای جنبش حزب الله لبنان در مصر ابراز ناخرسندی شدید کرد.

به گفته این مقام مصری، چند تن از مقامات دولت ایران افشاگری های اخیر مصر در مورد “توطئه حزب الله” برای بی ثباتی این کشور را بی پایه و اساس و مضحک توصیف کرده اند و دولت و ملت مصر این نوع اظهار نظرها را مداخله آشکار در امور داخلی کشور خود تلقی می کنند.

به گزارش منابع خبری مصری، آقای الزرقانی گفت که وی مطمئن نیست که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ چنین موضعی علیه مصر در پی دستیابی به چه اهدافی است اما قطعا این نوع برخورد را نشانه درگیر شدن ایران در مساله ای می داند که ارتباطی به آن کشور ندارد.

معاون وزارت خارجه مصر به خصوص سخنان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در مورد خبر بازداشت تعدادی از اعضای حزب الله لبنان در مصر را اهانت آمیز و غیرقابل قبول عنوان کرد.

پس از آنکه مقام های مصری رهبر حزب الله لبنان را به توطئه برای خرابکاری و تلاش در جهت تامین منافع و زمینه سازی نفوذ ایران در این کشور متهم کردند، آقای متکی این اظهارات را “تهمت ها و برچسب های نخ نما و کهنه” توصیف کرد و افزود که این اظهارات راه به جایی نمی برد.

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در ملاقات با معاون وزارت امور خارجه این کشور وعده داد که اعتراض وی را به مقامات جمهوری اسلامی منتقل خواهد کرد.

حزب الله، ایران و مصر
اعتراض وزارت امور خارجه مصر به سخنان مقامات ایرانی به ماجرای بازداشت بیست و پنج نفر مصر ارتباط دارد که، به گفته مقامات مصری، در عملیات جاسوسی به نفع حزب الله و توطئه برای ایجاد نا امنی از طریق دست زدن به اقدامات تروریستی در مصر مشارکت داشته اند.

منابع مصری این افراد را متهم کرده اند که در صدد بودند به منظور ایجاد آشوب و بی ثباتی در این کشور، گردشگران اسرائیلی و کشتی های عبوری از کانال سوئز را هدف حمله قرار دهند.

اتهام دیگر این افراد دست زدن به تبلیغات برای ترویج اعتقادات شیعی در مصر است که اکثر جمعیت آن را مسلمانان پیرو تسنن تشکیل می دهند.

مقامات مصری همچنین اعلام داشتند که جمهوری اسلامی، همراه با حماس و حزب الله، در صدد بوده اند تا در راستای حفظ منافع ایران، شرایطی را برای کاهش فشار بین المللی در مورد مساله هسته ای این کشور فراهم آورد.

در مقابل، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، اظهارات مقامات مصری را رد کرده و گفته است که تنها یکی از بازداشت شدگان عضو حزب الله لبنان بوده و صرفا به منظور کمک به فلسطینیان ساکن غزه فعالیت داشته است.

ایران و مصر در دهه 1970 دارای روابط بسیار دوستانه در زمینه های سیاسی و اقتصادی بودند، اما پس از انقلاب سال 1979 در ایران، آیت الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، دستور قطع روابط دو کشور را به دلیل امضای قرارداد صلح بین مصر و اسرائیل صادر کرد.

در خلال یک دهه اخیر، بارها مقامات دو کشور از تمایل خود به بهبود مناسبات و برقراری روابط کامل دیپلماتیک سخن گفته اند اما این اظهارات به نتیجه نرسیده و به خصوص در چند سال اخیر، نگرانی دولت های محافظه کار در کشورهای عمدتا سنی عرب از گسترش نفوذ حکومت مذهبی شیعی ایران در منطقه باعث تنش در روابط دو کشور شده است.

در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه، دولت مصر از بازگشایی گذرگاه مرزی رفح برای ارسال کمک های خارجی، از جمله محموله های ارسالی ایران، برای فلسطینیان ساکن این منطقه خودداری ورزید و این اقدام انتقاد مقامات جمهوری اسلامی و تظاهرات گروه ها طرفدار حماس در ایران را در پی آورد که با شعارهای تندی علیه رهبران مصر همراه بود.

هنگام خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه در سال 2005، دولت مصر متعهد شد که تنها با حضور ماموران تشکیلات خودگردان فلسطینی و نمایندگان اتحادیه اروپا اجازه رفت و آمد و حمل و نقل کالا از گذرگاه رفح را بدهد و به همین دلیل، پس از تسلط جنبش حماس و اخراج ماموران تشکیلات خودگردان از این بخش از غزه در ژوئن سال 2007، از بازگشایی این گذرگاه مرزی مگر در مواردی معدود، خودداری ورزیده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates