23.04.2009

ایران از سخنان دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد

بی‌بی‌سی: ایران نسبت به انتقاد دبیرکل سازمان ملل از سخنان محمود احمدی نژاد در اجلاس ضد نژادپرستی واکنش تندی نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان، به شدت از اظهارات وی در مورد سخنان محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و این اظهارات را غیرقابل قبول خوانده است.

اشاره آقای خزاعی به اظهار نظر آقای بان نسبت به سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس دوربان 2 است که هفته گذشته در ژنو، سوئیس، برگزار شد.

آقای احمدی نژاد در این سخنرانی، هولوکاست – واقعه کشتار یهودیان به دست حکومت آلمان نازی – را بهانه ای غیرقابل قبول برای ایجاد کشور اسرائیل پس از جنگ دوم جهانی دانست و این کشور را هدف حمله قرار داد و به نژادپرستی متهم ساخت.

دبیرکل سازمان ملل این سخنان را، که در حضور وی ایراد شد، مورد انتقاد قرار داد و از اینکه آقای احمدی نژاد به درخواست وی برای اتخاذ نگرشی “رو به پیش” به جای نگریستن به گذشته توجهی نداشته، ابراز تاسف کرد.

بان کی مون گفت که پیش از برگزاری جلسه ژنو، از محمود احمدی نژاد خواسته بود در جهت تحکیم وحدت ملت ها سخن بگوید و افزود که از اینکه رئیس جمهوری ایران از این فرصت برای “ایراد اتهام، تفرقه افکنی و برانگیختن” احساسات ضد اسرائیلی بهره برداری کرد، متاسف است.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود، موضعگیری آقای بان را که در بیانیه دفتر دبیرکل و همچنین کنفرانس مطبوعاتی وی ابراز شد “مردود، غیرقابل قبول و تاسف آور” خوانده و گفته است که دبیرکل سازمان ملل باید “بیطرف و اظهاراتش منصفانه باشد.”

به گفته آقای خزاعی، انتقاد دبیرکل سازمان ملل ناقض اصل “بردباری و احترام به آزادی بیان” درجلسات سازمان ملل بوده و افزوده است که در جریان اجلاس ژنو، “این اصول به نحوی غیرقابل قبول و آشکارا با بعضی حرکات و اظهارات غیرقابل توجیه، نادیده گرفته شد.”

نماینده ایران گفته است که مقامات سازمان ملل باید به نحوی رفتار کنند که “از اعمال اقدامات گزینشی، به کارگیری معیارهای دوگانه و نیز اتخاذ مواضع جانبدارانه و غیرمنصفانه توسط سازمان ملل و مسئولین این سازمان خودداری شود.”

اعتراض به سخنان احمدی نژاد
دبیرکل سازمان ملل و شمار دیگری از اعضای سازمان در گذشته نیز برخی سخنان آقای احمدی نژاد علیه اسرائیل را ناقض اصل احترام به حق موجویت کشورهای عضو دانسته و از آن انتقاد کرده بودند.

درجریان سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس ژنو، هنگامی که وی هولوکاست را مورد تردید و اسرائیل را هدف حملات لفظی شدید قرار داد و به نژاد پرستی متهم کرد، نمایندگان شماری از کشورهای جهان در اعتراض به این سخنان، تالار کنفرانس را ترک کردند.

نماینده جمهوری اسلامی در نامه خود به آقای بان گفته است که “ما در کنفرانس ژنو نمونه ای آشکار از عدم بردباری توسط بعضی را شاهد بودیم” و افزوده “رئیس یک کشور صرفا به خاطر اعمال حق آزادی بیان در طرح نظرات کشور خود” مورد انتقاد شدید و غیرمنصفانه قرار گرفته است.

آقای خزاعی با اشاره به انتقاد شماری از کشورها و سازمان های بین المللی از نحوه اجرای عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه و آنچه که “تهدیدات این رژیم علیه تهران” خوانده، بان کی مون را به خاطر بی توجهی به این موضوعات مورد سرزنش قرار داده است.

وی در نامه خود یادآور می شود که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه ای در روز 15 آوریل، نسبت به اظهارات تهدید آمیز برخی سیاستمداران اسرائیلی علیه جمهوری اسلامی اعتراض کرد اما این نامه “با سکوت مطلق جنابعالی و سازمان ملل مواجه و کاملا بی پاسخ مانده است.”

شماری از مقامات اسرائیلی با استناد به سخنان آقای احمدی نژاد علیه اسرائیل و اظهارات وی در مورد لزوم “محو اسرائیل از نقشه جهان”، برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را، که به گفته آنان در پی دستیابی به تسلیحات اتمی است، تهدیدی علیه موجودیت کشور خود دانسته و در برخی موارد، از احتمال دست زدن به عملیات نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران سخن گفته اند.

در خبر دیگری در همین زمینه، رئیس جمهوری ایران بار دیگر از سخنرانی خود در اجلاس ژنو، که ستایش رسانه های طرفدار دولت را در پی داشته، دفاع کرده و آمریکا را به خاطر عدم حضور در این اجلاس هدف انتقاد قرار داده است.

محمود احمدی نژاد در سخنانی که روز پنجشنبه ایراد کرد گفت “جا داشت رئیس جمهور آمریکا درمهمترین کنفرانس بر ضد تبعیض نژادی، جنایت و نژاد پرستی حاضر می شد و اعلام می کرد با نژاد پرستی مخالف است تا دنیا شعار تغییر او را باور کند.”

آقای احمدی نژاد با تشریح مخالفت هایی که در جریان اجلاس ژنو با موضعگیری وی ابراز شد گفت “کسانی که عاملان این اتفاقات بودند نمی فهمند که دیگر با هیاهو نمی شود جلوی حقیقت را گرفت و راه نابودی نژاد پرستی را سد کرد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates