26.04.2009

آغاز به كار كميته مشترك كروبى و موسوى براى صيانت از آراء

رادیوفردا: كميته مشترك مهدى كروبى و مير حسين موسوى، نامزدهاى اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهورى، براى صيانت از آراء انتخابات رياست جمهورى كار خود را آغاز كرد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه روزنامه «اعتماد ملى»، اين كميته با عنوان «كميته هماهنگى شوراهاى راهبرى انتخاباتى مهدى كروبى و مير حسين موسوى براى صيانت از آراء» روز يكشنبه تشكيل و رسما فعاليت خود را آغاز كرد.

اين كميته قرار است در حوزه هاى تبليغات، اطلاع رسانى و صيانت از آراء فعالیت کند و به گفته روزنامه اعتماد ملى، «مهدى كروبى و مير حسين موسوى شخصا فعاليت هاى اين كميته را خصوصا در زمان برگزارى انتخابات دنبال و از تمام اهرم هاى لازم براى امانت دارى راى مردم و پاسداشت آن راى استفاده خواهند كرد.»

خبر تصميم مهدى كروبى و مير حسين موسوى براى تشكيل اين كميته نخستين بار در فروردين ماه سال جارى از سوى افراد نزديك به ستادهاى انتخاباتى آنها اعلام شد ولى گروه هاى موسوم به اصولگرا، دولت محمود احمدى نژاد و شوراى نگهبان به شدت با آن مخالفت كردند.

صادق محصولى، وزير كشور ايران روز ۲۵ فروردين ماه در جمع خبرنگاران، زير سوال بردن انتخابات را به آنچه كه كشورهاى «بيگانه و سلطه گر» خواند، نسبت داد و گفت: «رسانه‌ هاى كشورهاى سلطه ‌گر… بر اين مساله هم داستان شده ‌اند كه اگر كميته صيانت نباشد، نمى ‌شود سلامت انتخابات ايران را تعيين كرد. متاسفانه برخى نيز در داخل بدون توجه به اين ‌كه اين مسئله ساخته اذهان و دست چنين افرادى است به آن دامن مى‌زنند.»

سخنگوى شوراى نگهبان نيز تشكيل چنين كميته اى را «غير قانونى» خواند و گفت: «هر نهاد جديدى كه بخواهد شكل بگيرد نياز به تصويب قانون دارد. تشكيل و ايجاد اين كميته‌ها خلاف قانون است و شوراى نگهبان در طول ۳۰ سال اخير نشان داده كه بى‌طرف بوده … است.»

اصلاح طلبان كه در سال هاى اخير بسيارى از مراكز قدرت را در ايران طى سال هاى اخير از دست داده اند مى گويند كه اظهارات مقام هاى دولتى و شوراى نگهبان در حمايت از محمود احمدى نژاد نگرانى هاى زيادى در باره سلامت انتخابات رياست جمهورى بوجود آورده است.

احمد جنتى، دبير شوراى نگهبان، اواخر سال گذشته با دفاع از عملكرد آقاى احمدى نژاد گفت: « دشمنان ايران اسلامى كه در فكر براندازى نرم بوده، به دنبال اين هستند كه رييس جمهورى بر سر كار آيد كه به خودشان و مقاصدشان نزديكتر باشد.»

خسرو دانشجو، رييس ستاد انتخابات كشور، نيز اواخر فروردين ماه به خبرگزارى مهر گفته بود: «به نظر مى رسد آقاى احمدى نژاد با فعاليت هاى عمرانى كه در زمينه آبادانى كشور انجام داد در اين دوره كانديداى اصلى اصولگرايان باشد و دوره چهار ساله ديگرى را طى كند.»

برخى از گروه هاى سياسى از جمله نهضت آزادى خواستار نظارت بين المللى بر انتخابات ايران به منظور برگزارى سالم آن شده اند ولى اين ايده به دليل مخالفت هاى رهبر جمهورى اسلامى پيگيرى نشد.

تشكيل كميته صيانت از آراء تازه ترين اقدام اصلاح طلبان براى اطمينان از سلامت انتخابات ۲۲ خرداد سال جارى است و به گفته آنها در اين انتخابات، «ناظرين و مجريان برگزارى قانون همه از يك طيف و بلكه هم راى و هم نظر هستند.»

براى انتخابات رياست جمهورى تاكنون مير حسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران پس از انقلاب اسلامى، و مهدى كروبى، رييس سابق مجلس شوراى اسلامى به طور رسمى نامزد شده اند. محمود احمدى نژاد هنوز به طور رسمى اعلام كانديداتورى نكرده است ولى ۱۴ تشكيل تشكيل دهنده جناح اصولگرا از نامزدى او حمايت كرده اند.

روزنامه اعتماد ملى در شماره روز دوشنبه خود به نقل از پسر مهدى كروبى نوشته است: تشكيل كميته شوراهاى راهبرى حاصل سه نشست ميان محمد تقى كروبى به عنوان شوراى راهبرى انتخابات مهدى كروبى و سيد عليرضا بهشتى، رئيس شوراى راهبرى ستاد مهندس موسوى است.

محمد تقى كروبى مى گويد: شهروندان ايرانى … نسبت به «سلامت» انتخابات دغدغه ‌اى خاص دارند و چه بسا كه همين نگرانى و عدم اعتمادشان به عملكرد دستگاه نظارت و اجرا در صيانت از سلامت انتخابات موجب دلسردى قشرى از مردم و خاموشى آنها شده است.

مهدى كروبى چهار سال پيش يكى از رقباى محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى بود ولى به دنبال اعلام نتايج دور اول كه او را در رده سوم قرار داد، رييس سابق مجلس به شدت به دست اندركاران انتخابات اعتراض كرد و حتى در نامه اى به آيت الله خامنه اى، پسر او را در متهم به دخالت در انتخابات به نفع آقاى احمدى نژاد كرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates