28.04.2009

جزئیات تازه از سرمایه گذاری آمریکایی‌ها دراقتصاد ایران

عصرایران: بر این اساس 6 کارگزار وال‌استریت پیشنهاد کرده‌اند، سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران را به نیابت از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری کنند.
وطن امروز: همین چند روز پیش بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا حکم تحریم اقتصادی ایران را با امضای خود به مدت یک سال دیگر اعتبار داد و به این ترتیب نه‌تنها به سرمایه‌گذاران آمریکایی بلکه به تمامی صاحبان سرمایه اعم از اروپایی و آسیایی هشدار داد که حضور در طرح‌های ایرانی برایشان گران تمام خواهد شد.

با این همه ظاهرا بحران اقتصادی آنچنان عرصه را به فعالان بزرگ اقتصادی تنگ کرده و به عبارت بهتر کارد به استخوان رسیده که تصمیم گرفته‌اند برای نجات خود عواقب سرمایه‌گذاری در ایران را به جان بخرند، در نتیجه و در شرایطی که پیش‌تر خبر از ابراز تمایل خودروسازان و بانک‌های آمریکایی به فعالیت در بازار ایران می‌رسید این‌بار شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاران وال استریت هم به جمع علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در ایران پیوسته‌اند. به عبارت دیگر پس از شرکت‌های معظم جنرال‌موتورز و کرایسلر که به گفته مهرداد بذرپاش نه‌تنها حاضرند در بازار خودروی ایران سرمایه‌گذاری کنند بلکه داوطلب فروش سهامشان به تولیدکنندگان ایرانی هم هستند این‌بار نوبت به شرکت‌های نفتی آمریکایی رسیده که متقاضی سرمایه‌گذاری درطرح‌های انرژی ایران شوند.

به گزارش رویترز، ریچارد مورنینگستار نماینده آمریکا در اورآسیا امیدوار است با بهبود روابط ایران با کشور متبوعش پای سرمایه‌گذاران آمریکایی به طرح‌های نفت و گاز ایران باز شود. او که چند روز پیش از سوی کاخ سفید به این سمت منصوب و مامور شده منافع آمریکا را در منطقه اورآسیا تامین کند، گفت: ایران یکی از بزرگترین کشورهای جهان در زمینه انرژی است و ما آماده‌ایم با بهبود روابط دو کشور در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنیم.مورنینگستار تصریح کرد: علاقه‌مندیم با ایران در همه زمینه‌ها ارتباط برقرار کنیم اما این در شرایطی میسر خواهد بود که ایران هم علاقه‌مندی خود را به ایجاد رابطه با آمریکا اعلام کند. او ابراز امیدواری کرد که پاسخ ایران به این پیشنهاد مثبت باشد.

این در حالی است که 6 کارگزار وال استریت به تازگی از وزارت اقتصاد ایران خواسته‌اند زمینه حضورشان در بورس تهران را فراهم آورد. بر این اساس 6 کارگزار وال‌استریت پیشنهاد کرده‌اند، سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران را به نیابت از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری کنند.

اما بخش چشمگیرتر پیشنهاد کارگزاران وال‌استریت، درخواست عرضه سهام شرکت‌های آمریکایی در بورس اوراق بهادار است که البته قوانین فعلی بازار سرمایه ایران، این اجازه را به شرکت‌های آمریکایی نمی‌دهد. به نظر می‌رسد این پیشنهاد با توجه به افت ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی ارائه شده اما با توجه به اینکه نرخ ارز در ایران کنترل می‌شود، تفاوت حاصله می‌تواند نوعی ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران ایجاد و افت قیمت سهام این شرکت‌ها را جبران کند، ضمن اینکه آنها نیز به این مساله واقف شده‌اند که هرچند بورس تهران همچنان در مراحل توسعه قرار دارد، اما به دلیل روند مثبتی که در بحران اقتصاد جهانی در پیش گرفته، جای امن و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری است.

6 شرکت کارگزاری وال‌استریت که برای یکی از صندوق‌های بازنشستگی آمریکا کار می‌کنند در نامه ارسالی خود به وزارت اقتصاد همچنین تقاضا کرده‌اند حدود مالکیت و دیگر قوانین پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران به آنها اعلام شود.

پیش‌تر دو غول بانکداری آمریکا؛ سیتی‌بانک و گلدمن‌ساش هم خواهان حضور در ایران شده بودند. سیتی‌بانک متعلق به سیتی‌گروپ دومین بانک بزرگ آمریکاست که 5 درصد سهام آن متعلق به یک شاهزاده سعودی است و ظاهرا وی نیز واسطه مذاکره این بانک با بانک مرکزی شده است.

گلدمن ساش نیز یکی از غول‌های وال‌استریت در زمینه سرمایه‌گذاری است و رابرت زولیک، رئیس‌ فعلی بانک جهانی قبلا رئیس‌ این موسسه بوده است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates