28.04.2009

بازار مصرف جنوب كشور در تسخير كالاهاي بنجل عربي ـ چيني

بازتاب: برخي از مسافران، ارزاني اين کالاها را از دلايل توفيق و رويکرد مردم به آن مي‌دانند. اين گزارش اضافه مي‌کند، به تازگي حجم کالاي قاچاق از سمت امارات متحده عربي به استان‌هاي بوشهر و هرمزگان نيز تشديد شده و دولت در اين زمينه سکوت معناداري پيشه کرده است.
بازار مصرف جنوب ايران به ويژه در استان‌هاي خوزستان و بوشهر توليد کارخانجات عربستان را رونق بخشيده و محل حضور گسترده کالاهاي توليدي عربستان سعودي شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اين کالاها که بيشتر مواد غذايي هستند، به صورت گسترده و به بهانه ته‌لنجي وارد کشورمان شده و سپس از راه استان‌هاي بوشهر و خوزستان به استان‌هاي همجوار منتقل مي‌شوند.

اين پديده قاچاق که با نام «کالاي ملواني»، چراغ سبز ورود به کشور را گرفته، باعث رونق کارخانجات شاهزادگان سعودي شده است، در حالي که در ايران، مشابه همين کالاها با کيفيت‌هاي ممتاز يافت مي‌شود. در اين ميان، کويت و امارات متحده عربي نيز در اين بازار، سهمي براي خود دست و پا کرده‌اند. همچنين کالاهايي از کشور يمن در ميان بازار ته‌لنجي اين منطقه کشور به چشم مي‌خورد.

اين در حالي است که ورود کالاهاي قاچاق چيني، به ويژه در عرصه لوازم خانگي و لوازم آشپزخانه نيز به اين موارد اضافه مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، هم‌اکنون در مناطق جنوب کشور، ذائقه مردم با سس‌ها و تنقلات غذايي توليد عربستان خو گرفته و تغيير پيدا كرده است.

در اين باره بايد گفت، اين کالاها که هيچ گونه نظارت بهداشتي‌ بر آنها اعمال نمي‌شود، در بحبوحه رکود توليد در ايران، اجازه تنفس گسترده‌اي را به کارخانجات توليدي عربستان داده و انواع آب ميوه، شکلات، ترشي و اقلام غذايي مانند برنج، چاي و روغن، توليد کشور عربستان و يا بسته‌بندي شده در اين کشور، در بازار جنوب ايران به خوبي به چشم مي‌‌خورد.

اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: مسئولان استان‌هاي جنوبي کشور با دفاع از واردات کالاهاي ته‌لنجي، عملاً ضربه‌اي سخت به اقتصاد ملي وارد كرده که جز زيان‌هاي مادي، اثرات معکوس فرهنگي و اجتماعي نيز با خود به همراه دارد.

آنان با توجيه اين که ورود کالاهاي ته‌لنجي، عده‌اي را مشغول به کار مي‌کند و گردشگر و مسافر را به شهرهاي آبادان و خرمشهر و يا گناوه و بندر ديلم و يا هنديجان مي‌کشاند، با فشار به مسئولان گمرک ايران و ديگر دولتمردان، هر روز بر دامنه اين پديده ناميمون مي‌افزايند.

از سوي ديگر، اخبار رسيده، حکايت از آن دارد که حجم گسترده واردات کالاي ته‌لنجي ـ که عمدتا ساخت کشور عربستان است ـ بيشتر از بندر گناوه وارد کشور مي‌شود.

گفتني است، اين پديده با به وجود آوردن مشاغل کاذب در شهرهاي جنوبي کشور، ترويج زندگي دست‌فروشي را نيز به همراه دارد؛ ضمن آن که مسافراني که به اين مناطق سفر مي‌کنند، پول خود را بابت کالاهاي بنجل هزينه مي‌کنند.

برخي از اين مسافران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ارزاني اين کالاها را از دلايل توفيق و رويکرد مردم به آن مي‌دانند. اين گزارش اضافه مي‌کند، به تازگي حجم کالاي قاچاق از سمت امارات متحده عربي به استان‌هاي بوشهر و هرمزگان نيز تشديد شده و دولت در اين زمينه سکوت معناداري پيشه کرده است.

همچنين بايد افزود، ورود کالاهاي بنجل چيني که در برخي از آنها، از مواد آلوده‌کننده و سمي استفاده شده، موجبات نگراني را فراهم آورده و زنگ خطر جدي به شمار مي‌رود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates