29.04.2009

نگرانی و بی‌خبری از وضعیت محمد حسن فلاحیه‌زاده

فعالین حقوق بشر: نقض حقوق‌بشر در مورد شهروندان ایران تنها به بازداشت و محاکمه و زندانی کردن آنان معطوف نمی‌شود. زندانیان سیاسی ـ عقیدتی در زندان و بعد از محکومیت هم زیر فشارها و آزار ماموران امنیتی و قضایی و زندانبانان قرار دارند. عدم ارائه‌ی امکانات پزشکی، عدم تعلق گرفتن مرخصی و دیگر موارد قانونی که حق هر متهمم زندانی است، از نمونه‌های کوچک این آزارها و فشارها که در مواردی به مرگ یک زندانی هم می‌انجامد.

محمدحسن فلاحیه‌زاده، روزنامه‌نگار زندانی که در حال حاضر قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران است بیش از دو ماه است که بر خلاف قوانین زندان و در ادامه‌ی تداوم فشار به زندانیان وجدانی با داشتن حکم سه سال زندان از طرف دادگاه به سلول‌های انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شده است و از سرنوشت وی هیچ خبری نیست.

تداوم نگه‌داری این روزنامه‌نگار در سلول انفرادی که دارای بیماری تالاسمی است و در سلول انفرادی در دوره بازجویی‌ها صدمات جدی بر وی وارد شده است، نگرانی‌های بسیار زیادی در مورد وضعیت سلامتی وی به وجود آورده است.

فلاحیه‌زاده مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اقلام الطلبه و خبرنگار اخراجی تلویزیون العالم جمهوری اسلامی است و با رادیو و روزنامه‌های برون مرزی از جمله المستقبل لبنان و رادیو دبی هم‌کاری داشته است. وی قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار حال حاضر زندانی در ایران است. محمد حسن فلاحیه‌زاده از آذرماه 1385 در زندان اوین به سر می‌برد.

وی که تا قبل از این در بند 350 زندان اوین بوده است، به خاطر فعالیت مطبوعاتی‌اش به 3 سال زندان و جریمه‌ی مالی دو برابر دست‌مزدش محکوم شده است؛ رقمی معادل 30 هزار دلار. فلاحیه‌زاده در دادگاه بدوی به سه سال زندان و جریمه‌ی 20000 هزار دلاری محکوم شده بود، اما در دادگاه تجدیدنظر این جریمه زیاد هم شد. دادگاه این روزنامه‌نگار خرمشهری بدون حضور هیات منصفه و بدون داشتن وکیل برگزار شد. وی تا کنون هم موفق به داشتن وکیل نشده است.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ابراز نگرانی جدی در مورد وضعیت محمدحسن فلاحیه‌زاده که در طی دو ماه گذشته هیچ خبری مبنی بر سلامتی وی منتشر نشده است، مسئول حفظ سلامت جانی و روانی این روزنامه‌نگار زندانی را مسئولین قضایی و امنیتی می‌داند.

مجموعه فعالان حقوق‌بشردر ایران خواهان آزادی هر چه سریع‌تر محمدحسن فلاحیه‌زاده از زندان بدون داشتن هیچ قید و شرطی است. این مجموعه از تمام گروه‌ها و سازمان های فعال حقوق‌بشری می‌خواهد که وضعیت بی‌خبری نگران کننده‌ی محمدحسن فلاحیه‌زاده را در دستور کار داشته باشند و از جمهوری اسلامی آزادی وی را بخواهند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

تهران – چهارشنبه، مورخه 9 اردیبهشت ماه 1388

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates