01.05.2009

در سومین روز اعتصاب غذای گزارشگران بدون مرز: فشار دستگاه قضایی بر رکسانا صابری و خانواده و وکلای وی را محکوم می کنیم

گزارشگران بدون مرز اعمال فشار بر رکسانا صابری و خانواده و وکلای وی را محکوم می کند. مسئولان ایران خانواده صابری را تحت فشار گذاشته اند تا اعتصاب غذای خبرنگار را در زندان اوین تکذیب کنند. ما خواهان پایان دادن این اعمال فشار بر خانواده هستیم. وکلای این خبرنگار باید بتوانند با او ملاقات و از سلامت او مطمئن شوند.

از روز سه‌شنبه ٨ اردیبهشت ٤ تن از اعضای گزارشگران بدون مرز از جمله دبیر اول سازمان ژان فرانسوا ژولیار در حمایت از خواست خبرنگار زندانی رکسانا صابری اعتصاب غذا کردند. ” ما در همبستگی و برای حفظ سلامت رکسانا در حرکتی سمبلیک به جای او اعتصاب غذا می کنیم ” در روزهای آینده اعتراض در مادرید، بروکسل، لندن، و نیویورک ادامه خواهد یافت..

در همین روز رضا صابری به دفتر حسن زارع دهنوی که با نام مستعار “حسن حداد” معروف است، احضار شد و در باره اطلاع رسانی در باره اعتصاب غذای فرزندش مورد سوال قرار گرفت. مسئولان قضایی رکسانا و خانواده وی را تحت فشار قرار داده اند تا اعتصاب را تکذیب کند. عبدالفتاح سلطانی و شیرین عبادی که تا آنروز وکالت رکسانا صابری را بر عهده داشتند به گزارشگران بدون مرز اعلام کردند. که بارها برای دیدار با روزنامه نگار به زندان مراجعه اما مسئولان قضایی امنیتی زندان اوین مانع این ملاقات شدند. عبدالفتاح سلطانی به گزارشگران بدون مرز گفت ” در روز سه شنبه برای دیدار با رکسانا صابری و درخواست پایان دادن به اعتصاب عذا به زندان مراجعه کردم اما ماموران مانع شدند. ” حسن زارع دهنوی معاون امنیتی دادستان از امضای وکالت نامه رکسانا با وکلای کانون مدافعان حقوق بشر ممانعت به عمل می آورد” شیرین عبادی وکیل مدافع حقوق بشر به گزارشگران اعلام کرد ” بنا بر قوانین ایران رکسانا صابری که حال به هشت سال زندان محکوم شده است می تواند با سپردن وثیغه آزاد شود. چرا او را آزاد نمی کنند؟”

در تاریخ ١٠ اردیبهشت دادستان کل ایران قربان علی دری نجف آبادی اعلام کرد ” حكم دادگاه بدوي نهايي نيست و در دادگاه تجديد نظر احتمال كاهش يا افزايش دارد. وي اضافه كرد: اين پرونده همانند ساير پرونده ها مسير قانوني خود را طي مي كند و اگر تقاضاي عفو نيز وجود داشته باشد بايد از مقام معظم رهبري تقاضا شود.”

يادآوری

رکسانا صابری ٣٢ ساله در امریکا متولد و بزرگ شده است, و از شش سال پیش در ایران به‌ تحقیق و تحصیل مشغول بود. وی با شبکه رادیویی ان پی آر و بخش جهان رادیو و تلویزیون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است.

١٢ بهمن ماه ١٣٨٧ رکسانا صابر در تهران دستگیر شد.

١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ بازداشت رکسانا صابری از سوی شبکه رادیویی ان پی آر از قول پدرش رضا صابری اعلام شد. پدر این روزنامه‌نگار گفته بود ” دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاریخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است.”

١١ اسفند ١٣٨٧حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که فعالیت رکسانا صابری در ایران ” غیر قانونی” بوده است.

١٢ اسفند ١٣٨٧ علیرضا جمشیدی سخنگوی دستگاه قضایی ایران اعلام کرد ” وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است.

٢٠ فروردین ١٣٨٨ حسن زارع دهنوی معاون امنیتی دادستان تهران اعلام کرد که «وی بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعالیت های جاسوسی انجام می‌داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نیز تمام اتهامات را پذیرفته است.»

٢٥ فروردین ١٣٨٨ علیرضا جمشیدی اعلام کرد که محاکمه رکسانا صابری در یکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز و “اتهام” وی در کیفرخواست ارائه شده به دادگاه “جاسوسی به نفع اجانب” اعلام شده است.

٢٩ فروردین ١٣٨٨ اعلام شد که رکسانا صابری به هشت سال زندان محکوم شده است.

٣٠ فروردین ١٣٨٨ شیرین عبادی دفاع از رکسانا صابری را بر عهده گرفت.

اول اردیبهشت ماه ١٣٨٨ رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زد

٥ اردیبهشت ١٣٨٨ عبدالصمد خرمشاهی لایحه اعتراضی را به دادگاه تجدید نظر ارائه کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates