02.05.2009

بازداشت‌های کم‌سابقه‌ی کارگری در تهران، سنندج، هفت‌تپه و اهواز؛ با باتوم و گاز اشک‌آور از کارگران در «روز جهانی کارگر» قدردانی شد!

خرداد: به مناسبت روز جهانی «کارگر» که در تمام دنیا روزی ویژه برای پاس‌داشت مقام کارگران است، حاکمیت ایران دست‌کم 150 کارگر را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرد.

این کارگران قصد داشتند، همانند تمامی همتایان خود در سراسر جهان، در مراسمی “مستقل” از دولت، روز جهانی کارگر در اول می را پاس دارند.

پیش از این ده سندیگا، انجمن و گروه مدافع حقوق کارگران ایران، در فراخوان مشترکی با اشاره به 15 خواسته‌ی بنیادین کارگران، از تمامی آن‌ها برای شرکت در این مراسم و دفاع از حقوق خود دعوت کرده بودند.

مراسم مستقل اصلی قرار بود که ساعت 17 بعد از ظهر روز جمعه، در پارک لاله‌ی تهران با مشارکت کارگران برگزار شود اما نیروی‌های انتظامی، امینیتی و لبسا‌شخصی از چند ساعت پیش از برگزاری مراسم، درب‌های پارک لاله را بسته بودند و ورود و خروج افرادب به‌شکل تک تک و کاملن کنترل شده بود.

بیش‌ترین دستگیری‌ها در روز جهانی کارگر، در تهران رخ داد در حالی که به‌شکل روشنی نیروهای امنیتی اجازه‌ی برگزاری مراسم خود را به کارگران ندادند. گزارش‌های شاهدان عینی و خبرنگار “خرداد” از پارک لاله‌ی تهران، تایید می‌کند که دست‌کم «صد زن و مرد» از سوی نیروی‌های امنیتی بازداشت شدند و با مینی‌بوس‌های ون به بازداشت‌گاه انتقال یافته‌اند. در جریان این بازداشت‌ها، ضرب و شتم کارگران و خشونت علیه فعالان کارگری که برخی از آن‌ها رهبر برخی سندیکاهای کارگری نیز بوده‌اند، رخ داده است. شدت‌عمل نیروهای امنیتیچجنان بود که برای بارها اقدام به شکلیک گاز اشک‌آور کردند و فضای خیابان امیرآباد آکنده از گاز اشک‌آور بود به‌شکلی که تنفس را مشکل می‌نمود. سر و صورت‌ها خونین و شرب و شتم و یورش به مردم از دستاوردهای نیروی انتظامی در پارک لاله‌ی تهران بوده است.

به این ترتیب نزدیک به 500 کارگری که قصد داشتند، مراسمی مستقل برای روز جهانی کارگر را در تهران ترتیب دهند، موفق به برگزاری مراسم و اعلام مطالبات و خواسته‌های جنبش کارگری ایران نشدند. «غلام‌رضا خانی، جعفر عظیم‌زاده، شاهپور احسانی‌راد، مریم حاج محسن، پروانه قاسمیان، فاطمه شاه‌نظری، محمد فرجی، زانیار احمدی، محمد اشرفی، علی‌رضا تقفی، محسن تقفی، سعید مقدم، سعید یوزی، بهروز خبازها، نیک‌زاد زنگنه، امیر یعقوب‌علی، کاوه مظفری، پوریا پوشتاره و طاها ولی‌زاده، لاله محمدی، حبیب صادقی، مهدی فراهی شاندیز و شریفه » از جمله کسانی هستند که تا بامدا روز شنبه خبر دستگیری آن‌ها تایید شده و هم‌چنین ماموران امنیتی در بازرسی از خانه‌ی کاوه مظفری، جلوه جواهری، فعال حقوق زنان و همسر وی را نیز به بازداشت‌گاه انتقال دادند.
براساس گزارش‌ها، دست‌کم صد زن و مرد دیگر نیز به‌همراه این بازداشت‌شدگان از سوی پلیس بازداشت و ابتدا به کلانتری وصال در خیابان انقلاب منتقل شدند. سپس زنان بازداشت شده به بازداشتگاه وزرا انتقال داده شدند و گروهی از مردان شرکت کنده در مراسم روز جهانی کارگر نیز به اوین برده شده و دسته‌ای دیگر نیز در بازداشت‌گاه‌های نیروی انتظامی به‌سر می‌برند.

بازداشت‌های تهران اما نخستین مورد بازداشت‌های امروز نبوده است. ‌ بازداشت کنش‌گران کارگری تنها ساعاتی پس از آغاز روز جهانی کارگر آغاز شد و در ابتدا سنندج شاهد این رخ‌داد بود. کارگران سنندج که از ابتدای صبح روز جمعه در تدارک برگزاری مراسم خود را داشتند، با ممانعت نیروهای امنیتی رو‌به‌رو شدند. پیامد مقاومت در برابر دستور نهادهای امنیتی بازداشت «صدیق کریمی، شریف ساعدپناه، مجید حمیدی،خالد حسینی، ژیان سبحانی و فایق کیخسروی» به‌هم‌راه دست‌کم پنج زن و مرد دیگر بوده است.

به گزارش سایت “اتحادیه آزاد کارگران ایران” برنامه‌ی روز جهانی کارگر در سنندج بنا بر قرار قبلی در ساعت 5 عصر و میدان امیریه سنندج به‌شکلی آرام در حال برگزاری بود اما عوامل لباس شخصی، با تلاش برای جمع‌آوری پارچه نوشته‌هایی که در دست کارگران بود، سبب ایجاد تنش شدند. در خلال این درگیری‌ها، جمعیت به طرف میدان کوه‌نورد به حرکت درآمد و شعارهایی داد. «زنده‌باد کارگر کارگر» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» از جمله‌ی این شعارها روی برخی از پارچه‌نوشته‌‌های کارگران آمده بود: « رفاه، آموزش و پرورش برای همه / زنان، کارگران، دانشجویان، معلمین، اتحاد اتحاد / قرارداد موقت لغو باید گردد/ کارگران جهان متحد شوید».
این مراسم نیز با یورش نیروی انتظامی سرکوب شده در حالی که رییس حراست اداره کار سنندج، از فعالان کارگری خواسته بود به جای برگزاری مراسم مستقل اول ماه مه، در مراسم دولتی اداره کار سنندج شرکت کنند!

کرمانشاه به نظر می‌سد تنها شهری بوده که در آن مراسم روز اول می با آرامش بیش‌تری هم‌راه بوده است. در کرمانشاه از بازداشت افراد خبری منتشر نشده اما مراسم زودتر ا موعد خود به دلیل فشار نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به اتمام رسید. اين مراسم در ساعت ۱۰ صبح در مقابل ساختمان استانداری شهر کرمانشاه و با شرکت حدود ۱۵۰ کارگر برگزار و در پایان نیز قطعنامه‌ی سراسری کارگران خوانده شد. «اتحاديه آزاد کارگران ايران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کارگران کارخانه های چينی کرد، کاشی کرد، پتروشيمی پلی اتيلن سنگين و پتروشيمی اوره و آمونياک کرمانشاه» بانیان برگزاری مراسم مستقل روز جهانی کارگر در کرمانشاه بوده‌اند.

برخلاف این شهر در اهواز و هفت‌تپه که مسافت بسیاری با پایتخت دارد، شرایط مشابه با تهران و سنندج پیش رفت و نهاد امنیتی اجازه‌ی برگزاری مراسم را به کارگران نداد. اخبرا غیر رسمی از درگیری و بازداشت‌هایی در جریان تلاش‌ها برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر خبر می‌دهد.

مراسم روز جهانی کارگر که در ایران را برای سال‌ها نهاد دولتی خانه‌ی کارگر با یک راهپیمایی آرام اداره می‌کند اما در سال‌های اخیر هم‌چنان که بر پویایی و تحرک و تاسیس بیش از بیش سندیکاهای مستقل کارگری افزوده شده، تلاش‌ها برای برگزاری مراسم مستقلی از دولت در روز اول می هر سال قوت یافته است.

این برای سومین سال متوالی بود که نیروهای انتظامی و امنیتی با شدت هر چه بیش‌تری به سرکوب مراسم پاس‌داشت روز جهانی کارگر پرداخته‌اند. ویژگی مراسم امسال را شاید بتوان، فراخوان مشترک بیش از ده سندیکا، گروه و انجمن کارگری دانست که در هفته‌ی گذشته تمامی کارگران ایران را دعوت به شرکت در مراسم مستقل روز جهانی کارگر کردند.

« کميته برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه، اتحاديه آزاد کارگران ايران، هيات بازگشايی سنديکای کارگران نقاش و تزئينات ساختمان، کانون مدافعان حقوق کارگر، شورای همکاری تشکل ها و فعالين کارگری، کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری، کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، شورای زنان و جمعی از فعالين کارگری» امضاکنندگان این فراخوان بودند که در پانزده بند مطالبه‌های اساسی کارگران کشور را اعلام کردند.
«تامين امنيت شغلی، لغو قراردادهای موقت کار، رچيده شدن فرم های جديد قراردادکار، تجیدیدنظر در حداقل دست‌مزد تصويب شده شورای‌عالی کار، برپايی تشکل‌های مستقل کارگری و به‌سمیت شناخته شدن حق اعتصاب، اعتراض ، تجمع و آزادی بيان، پرداخت فوری دستمزدهای معوقه کارگران، توقف اخراج و بيکار کردن کارگران، برابری حقوق زنان و مردان، برخورداری بازنشستگان از يک زندگی مرفه و رفع تبعيض در پرداخت مستمری بازنشستگان، پشتیبانی از مطالبات معلمان و پرستاران، لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر، برخورداری کارگران فصلی و ساختمانی از حقوق انسانی، لغو کار کودکان، آزادی تمامی کارگران زندانی، پشتیبانی از جنبش‌های دانشجويی و زنان، پایان تبعیض علیه کارگران افغان و تعطیلی رسمی اول ماه می» از جمله مطالبه‌های اساسی کارگران در فراخوان روز جهانی کارگر است، روزی که در نهایت با بازداشت گسترده‌ی کارگران به اتمام رسید!

* می‌توانید گزارشی از فراخوان کارگران برای برگزاری روز جهانی کارگر را در آدرس زیر بخوانید:

“اول مي” فرياد استقلال كارگران از دولت
http://www.khordaad.com/sNews.aspx?Id=1179

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates