20.05.2009

خرید رأی در انتخابات لبنان با کمک‌های مالی ایران و عربستان

دویچه وله: به زودی انتخابات پارلمانی در لبنان برگزاری می‌شود. گفته ‌می‌شود برخی کشورهای خارجی دست به حمایت مالی از جناح‌های نزدیک به خود در این کشور پرمناقشه‌ی خاورمیانه زده‌اند. رسانه‌ها از ایران و عربستان سعودی نام می‌برند.

در آستانه‌ی انتخابات پارلمانی در لبنان که در ۷ ژوئن / ۱۷ خردادماه برگزار خواهد شد، در رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره‌ی خرید آرای مردم بازتاب یافته‌اند. روزنامه‌ی اتریشی “استاندارد”، از گزارش‌هایی خبر می‌دهد حاکی از اینکه، جناح‌های رقیب سیاسی در لبنان رقم‌های بسیار بالای کمک مالی از دو کشور عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند.

سعد حریری، رهبر جناح طرفدار غرب و مخالف سوریه و مورد حمایت عربستان سعودی (عکس آرشیوی)نیروهای سکولار مخالف سوریه و طرفدار غرب به رهبری سعد حریری در اردوگاه موسوم به “جبهه‌ی آینده” به اتحاد رسیده‌اند. سعد حریری، فرزند نخست وزیر پیشین لبنان رفیق حریری است که در سال ۲۰۰۵ به قتل رسید. عربستان سعودی از این جبهه حمایت مالی می‌کند.

در اردوگاه دیگر نیروهای ائتلافی به رهبری حزب‌الله شیعه‌ی لبنان قرار دارند. “جنبش آزاد میهن‌پرستی” به رهبری ژنرال مسیحی، میشل عون نیز در جبهه‌ی نیروهای ائتلافی حزب‌الله لبنان است. جمهوری اسلامی ایران از این جبهه حمایت مالی می‌کند.

به گزارش “استاندارد”، شیوه‌ی خرید رأی از طریق کمک به دستمزد و حقوق، پرداخت شهریه‌ی مدرسه، تأمین نیازهای پزشکی و یا کمک مالی برای سفر و غیره صورت می‌گیرد.

چارلز خارطونی، استاد رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه بیروت در این زمینه می‌گوید که «این شیوه‌ی جمع‌آوری رأی اگر در کشورهای غربی صورت گیرد، حتما به لغو کل روند انتخابات می‌انجامد».

شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران (عکس آرشیوی)

در عوض طارق میتری، وزیر اطلاعات لبنان می‌گوید، این یک سنت قدیمی است و او فکر نمی‌کند برگزاری این انتخابات تفاوتی اساسی با دوره‌‌های پیشین داشته باشد.

کمک‌های جنسی و نقدی
بولوس داهر، شهروند ۴۲ ساله ‌‌‌از شهر عکار در شمال لبنان می‌گوید: «خوشبختانه ما حریری را داریم. یکی از کاندیداهای او به طور مرتب برای ما مواد غذایی می‌فرستد». پسرعموی ۳۷ ساله‌ی او بنام مارک، سپاسگزار حزب حریری است که برای همسرش امکان شغلی فراهم کرده است.

از سوی دیگر، عماد که یک شرکت دارد و نمی‌خواهد نامش را فاش سازد، سپاسگزار حزب‌الله لبنان است زیرا ۵۰ هزار دلار برای اجرای یک پروژه زیرساختی در روستایش در مناطق جنوبی در اختیارش گذاشته است.

کمک‌های مالی اتحادیه‌ی اروپا
اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد با یک کمک ۴ میلیون دلاری از برگزاری انتخابات در لبنان حمایت کند. هم‌اکنون ترکیب پارلمان لبنان از ۶۴ مسلمان و ۶۴ مسیحی تشکیل شده است.

در مجموع ۱۸ جماعت دینی در لبنان وجود دارد که شیعیان، سنی‌ها و مسیحی‌های مارونی بزرگترین آنها هستند. نهادهای اجرایی و قانونگذاری نیز میان نمایندگان مهمترین گروه‌های دینی تقسیم شده است. رئیس جمهوری یک مسیحی مارونی است، رئیس دولت یک مسیحی است و رئیس مجلس از میان مسلمانان شیعه انتخاب شده است.

مذاکره‌ی نمایندگان احزاب سیاسی در دوحه در مه ۲۰۰۸سال گذشته پس از توافق جناح‌های متخاصم لبنان بر سر انتخاب ژنرال میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور، در بیروت کابینه‌ای با شرکت تمامی احزاب به رهبری فواد سنیوره تشکیل شد که در آن گروه حزب‌الله نیز شرکت دارد.

قانون انتخابات عمومی در لبنان حدود یک سال پیش در پی مذاکرات سران گروه‌های سیاسی و متخاصم این کشور، زیر نظر دولت قطر در دوحه به تصویب رسید.

بر اساس این توافق، مقرر شد که انتخابات جدید بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۶۰ برگزار گردد.

در عین‌حال سران گروه‌های سیاسی به توافق رسیدند که در این قانون اصلاحاتی صورت گیرد، به گونه‌ای که شهرستان به عنوان حوزه‌ی انتخابیه تعیین و شهر بیروت به سه حوزه تقسیم شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates