28.03.2007

بکت درباره ملوانان بازداشتی گزارش می دهد

بی‌بی‌سی: بکت (چپ) دیدار از ترکیه را برای ارائه گزارش در مورد ملوانان بازداشتی نیمه تمام گذاشت
در حالیکه دولت بریتانیا از تغییر رویکرد دیپلماتیک نسبت به بحران بازداشت نظامیان این کشور سخن گفته قرار است وزیر خارجه این کشور به زودی مواضع دولت خود را تشریح کند.
وزارت خارجه بریتانیا اعلام داشته است که مارگارت بکت، وزیر خارجه که به ترکیه سفر کرده، روز چهارشنبه، 28 مارس، و قبل از موعد مقرر دیدار خود از این کشور را خاتمه می دهد و برای ادای توضحاتی در مورد بازداشت نظامیان بریتانیایی در ایران در جلسه مجلس عوام شرکت خواهد کرد.

روز سه شنبه از قول خانم بکت که در پایتخت ترکیه به سر می برد گزارش شد که به دلیل بحران ناشی از بازداشت نظامینان بریتانیایی در ایران، وی سفر خود به ترکیه را نیمه تمام می گذارد.

دربیانیه ای که از سوی وزیر خارجه بریتانیا انتشار یافت آمده است که وی امیدوار بود بازداشت شدگان به زودی آزاد شوند اما با ادامه بازداشت آنان، به لندن باز می گردد تا روز چهارشنبه در مورد تحولات در این بحران به پارلمان گزارش دهد.

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا پس از آن صادر می شود که تونی بلر، نخست وزیر، در مصاحبه ای در روز سه شنبه، ضمن تاکید بر جدی بودن ادامه بازداشت پانزده نظامی عضو نیروی دریایی و واحد تفنگداران دریایی بریتانیا توسط ایران، گفت که اگر این افراد به زودی آزاد نشوند تلاش برای حل این بحران وارد “مرحله متفاوتی” می شود.

منابع دولت بریتانیا بعدا توضیح دادند که منظور نخست وزیر از مرحله متفاوت پایان دادن به تماس های پشت پرده و آغاز مرحله دیپلماسی علنی است.

سخنگوی نخست وزیر گفته است که در صورت شکست مذاکرات کنونی، ممکن است دولت ناگزیر شود نسبت به ایران روشی “صریحتر” را در پیش بگیرد.

به گفته کارشناسان، این روش می تواند شامل انتشار تصاویر ماهواره ای از محل بازداشت نظامیان بریتانیایی باشد با این هدف که نشان داده شود که برخلاف اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، این محل در داخل آب های سرزمینی ایران نبوده است.

اظهارات تحریک آمیز

روز سه شنبه، 27 مارس، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد بحران بازداشت نظامیان بریتانیایی گفت که “موضوع تعرض نیروهای نظامی انگلیس به آب های ایران با خویشتنداری و احترام به قوانین و مقررات حل خواهد شد.”

حسینی: اظهارنظرهای بعضا تحریک آمیز کمکی به حل موضوع نمی کند

به گزارش ایرنا، آقای حسینی در مصاحبه ای با این خبرگزاری گفت “تبلیغات رسانه ای و اظهار نظرهای غیرکارشناسی و بعضا تحریک آمیز” کمکی به حل این مساله نمی کند.

آقای حسینی تصریح نکرد چه کسانی به تبلیغات و اظهارنظرهای تحریک آمیز مبادرت کرده اند اما بسیاری از رسانه های همگانی در کشورهای مختلف سخنان روز گذشته تونی بلر را “هشدار” علیه ایران گزارش کردند و در داخل ایران نیز برخی گروه های تندرو خواستار سختگیری دولت در مورد بازداشت شدگان از جمله محاکمه آنان بوده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این نظر را تکرار کرد که بازداشت شدگان به طور غیرمجاز وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند و افزود که با آنان “برخورد انسانی، اسلامی و احترام آمیز” می شود و پس از پایان مراحل مقدماتی تحقیقات و بررسی ها، تماس نمایندگان سفارت بریتانیا با بازداشت شدگان امکانپذیر خواهد بود.

مقامات جمهوری اسلامی در ملاقات با دیپلمات های بریتانیایی در مورد سلامتی و وضعیت بازداشت شدگان به آنان اطمینان داده اند اما تا کنون نمایندگان سفارت بریتانیا در تهران اجازه تمای با این افراد را نداشته اند.

روز جمعه گذشته گزارش شد که نظامیان مسلح جمهوری اسلامی قایق حامل پانزده نظامی بریتانیایی را در نقطه ای واقع در شمال خلیج فارس متوقف کرده و با بازداشت این افراد، قایق را همراه خود برده اند.

مقامات ایرانی گفته اند که این قایق به طور غیرقانونی وارد مرز آبی ایران در اروند رود (شط العرب) شده بود اما بریتانیا تاکید داشته که نیروهای ایرانی سرنشینان قایق را پس از انجام ماموریت بازرسی از یک قایق مشکوک به حمل قاچاق در آب های سرزمینی عراق و هنگام بازگشت به ناو کورنوال بازداشت کردند.

گفته می شود که بازداشت شدگان به تهران انتقال یافته و در یکی از مراکز متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates