29.05.2009

افزایش آمار کشته شدگان انفجار در سیستان و بلوچستان

بی‌بی‌سی: منابع رسمی استان سیستان و بلوچستان از افزایش آمار قربانیان انفجار در زاهدان و دستگیری چند نفر در ارتباط با این انفجار خبر داده اند.

روز جمعه، 29 مه (8 خرداد)، خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – به نقل از سازمان بنیاد شهیدو امور ایثارگران استان سیستان و بلوچستان شمار کشته شدگان بمب گذاری شامگاه پنجشنبه در مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان، مرکز استان را بیست و پنج نفر اعلام کرد و اسامی بیست و چهار تن از آنان را انتشار داد و افزود که یک تن از کشته شدگان هنوز شناسایی نشده است.

با توجه به اسامی انتشار یافته در این گزارش، به نظر می رسد که تمامی کشته شدگان این انفجار مرد هستند و از یکی از آنان هم با عنوان تبعه افغانستان نام برده شده است.

ساعاتی پیش از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس متن مصاحبه ای را با محمد غلامی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سیستان و بلوچستان مخابره کرده بود که از کشته شدن بیست و سه نفر در جریان بمب گذاری حکایت داشت.

آقای غلامی گفته بود که شش تن از زخمی های این حادثه در اثر شدت زخم هایی که برداشته بودند در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

در نخستین گزارش هایی که به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان انتشار یافت، تعداد کشته شدگان نوزده نفر و شمار زخمی ها یکصد و بیست و پنج تن اعلام شد که ظاهرا تعدادی از زخمی ها پس از درمان سرپایی، از بیمارستان مرخص شدند.

در عین حال، بامداد جمعه، خبرگزاری مهر از قول سردار ساجدی نیا، معاون عملیات نیروی انتظامی کشور، تعداد زخمی های حادثه را یکصد و چهل و یک نفر عنوان کرد و افزود که حال بعضی از زخمی ها وخیم است.

به نظر می رسد که تعدادی از زخمی های این حادثه پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات، جان خود را از دست داده اند.

مقامات استان سیستان و بلوچستان علت انفجاری را که شامگاه پنجشنبه هنگام برگزاری مراسم نماز مغرب در مسجد علی ابن ابیطالب، از مساجد شیعیان زاهدان روی داد بمب گذاری عنوان کرده اند اما در مورد نحوه اجرای این بمب گذاری و عوامل آن اطلاعات رسمی دقیقی در دست نیست.

دستگیری مظنونین
به گزارش خبرگزاری کار ایران – ایلنا – حسینعلی شهریاری، از نمایندگان زاهدان در مجلس، احتمال انتحاری بودن این بمب گذاری را مطرح کرده و گفته است که “به احتمال زیاد، وهابیون این جنایت را انجام داده اند.”

آقای شهریاری انگیزه اختلافات قومیتی و فرقه ای در این حادثه را منتفی دانسته و افزوده است که یک نفر در ارتباط با این حادثه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده اما جزئیات بیشتری در این مورد نداده است.

در عین حال، خبرگزاری مهر در مورد عوامل انفجار به نقل از سردار ساجدی نیا گزارش کرده که در این بمب گذاری دو نفر دست داشته اند که یک نفر در جریان انفجار کشته شده و نفر دوم هم شب گذشته دستگیر شده است.

از سوی دیگر، استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران، که بخشی از آن در پایگاه اطلاع رسانی استانداری منعکس شده، اظهار داشته که پس از انفجار بمب، “اعضای یک گروه تروریستی که قصد خروج از زاهدان را داشتند توسط سربازان گمنام امام زمان (ماموران وزارت اطلاعات) دستگیر شدند” و افزوده است که اطلاعات لازم پس از بازجویی از آنان انتشار می یابد.

استاندار سیستان و بلوچستان در مورد نحوه شناسایی و کشف ارتباط این گروه با انفجار زاهدان جزئیات بیشتری نداده اما گفته است که “تروریست ها و اشرار با توجه به نا امنی های موجود در کشورهای همسایه ما در شرق کشور قصد داشتند در آستانه انتخابات نظم و انضباط استان را به هم بریزند.”

پیشتر خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای آزاد گزارش کرده بود که بازجویی از اعضای این تیم در اداره کل اطلاعات استان ادامه دارد و افزوده بود که “پس از انجام تحقیقات لازم در این زمینه، این گروهک تروریستی به عنوان عوامل بمب گذاری به سزای اعمالشان خواهند رسید.”

همزمان، به گزارش خبرگزاری فارس، جلال سیاح، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان در مصاحبه با این خبرگزاری از بازداشت سه نفر از اعضای گروه مسئول بمب گذاری سخن گفته و افزوده است که این گروه از آن سوی مرزها وارد کشور شده بودند.

وی گفته است که “با توجه به اطلاعات به دست آمده، اجیر شدن تروریست ها توسط آمریکا و ایادی استکبار مورد تایید قرار گرفته” اما در این مورد توضیح بیشتری نداده است.

در تهران هم آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت، در خطبه های نماز جمعه از وجود “سر انگشتان آمریکا و اسرائیل در این حادثه با مباشری وهابی ها و سلفی ها” سخن گفت و هدف از این اقدام را ایجاد تفرفه بین شیعیان و سنیان عنوان کرده و افزوده است که بی تردید، عوامل پشت صحنه این حادثه را دستگیر می کند و به اشد مجازات می رساند.

به مناسبت انفجار زاهدان، در استان سیستان و بلوچستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است و مقامات مذهبی محلی، از جمله نماینده آیت الله خامنه ای در استان و امام جمعه اهل سنت زاهدان با صدور بیانیه های جداگانه ای این انفجار را محکوم کرده و از مردم خواسته اند اجازه ندهند این واقعه به بروز اختلاف قومی و فرقه ای منجر شود.

استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر شاهد نا آرامی هایی از جمله بمب گذاری، حمله مسلحانه، ترور و آدم ربایی بوده که قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های تبهکار عوامل برخی از این اقدامات و گروه هایی که خود را مدافع حقوق ساکنان سنی مذهب این استان می دانند عوامل برخی دیگر معرفی شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates