30.05.2009

حضور کروبی در دانشگاه پلی تکنیک برغم تدابیر شدید امنیتی؛ کروبی: دانشگاه پادگان نیست

خبرنامه امیرکبیر: علیرغم مخالفت رهایی، رئیس انتصابی و بی کفایت دانشگاه پلی تکنیک، کروبی کاندیدای ریاست جمهوری دروه دهم و مشاورانش، صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر حضور یافتند. بدلیل عدم صدور مجوز ورود کروبی به پلی تکنیک در روز شنبه، درب حافظ دانشگاه امیرکبیر برای ورود مهدی کروبی، درهم شکسته شد. این در حالی بود که امروز صبح مدیریت دانشگاه امیرکبیر، تسلیم خواست دانشجویان شد و اعلام کرد که برای روز چهارشنبه مجوز حضور کروبی در دانشگاه را صادر کرده است. مخالفت رهائی با حضور کروبی در دانشگاه امیرکبیر، بیش از هر چیز بدلیل حمایت های این کاندیدای ریاست جمهوری از دانشجویان زندانی است وی پیشتر اعلام کرده بود که «اجازه نمي‌دهيم او و مشاورانش پا به اين دانشگاه بگذارند».

گفتنی است امروز صبح به محض ورود دانشجویان به دانشگاه، روی بردهای دانشگاه پوسترهایی مبنی بر حضور کروبی در روز سه شنبه در پلی تکنیک نصب گردیده بود و انتظامات دانشگاه تحت تدابیر شدید امنیتی، با اعلام لغو شدن برنامه امروز، سعی در پراکنده کردن جمعیت حاضر پشت درب حافظ داشتند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، صبح امروز عده کثیری از دانشجویان به دانشگاه ممنوع الورود شدند و از ورود به داخل دانشگاه باز ماندند. هم چنین خانواده دانشجویان زندانی دانشگاه پلی تکنیک، از جمله مادر مسعود دهقان و نیز چند تن از اعضای خانواده عباس حکیم زاده نیز با ممانعت نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه امیرکبیر، از حضور در برنامه منع شدند و تا پایان برنامه در پشت دربهای دانشگاه باقی ماندند. علاوه بر آن مصدوم شدن شماری از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم توسط نیروهای انتظامات و حراست دانشگاه امیرکبیر نیز از دیگر حاشیه های حضور کروبی در دانشگاه پلی تکنیک بود.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۱، خیل کثیری از دانشجویان، و مردم مشتاق حضور در برنامه سخنرانی کروبی در پلی تکنیک، پشت درب حافظ حضور یافتند و با در دست داشتن پلاکارد به خواندن سرود “یار دبستانی”و سر دادن شعارهایی نظیر ” نصر من الله و فتح القریب، ننگ بر این دولت مردم فریب”، “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد”، ” مرگ بر دیکتاتور”، “محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد”، “بیست وسی حیا کن، اصلاحات رو رها کن”و … خواستار ورود به دانشگاه شدند.

با حضور مهدی کروبی و غلامحسین کرباسچی، پشت درب پلی تکنیک، و عدم اجازه ورود وی به دانشگاه از سوی رهایی، فشار دانشجویان از داخل و بیرون درب حافظ موجب شکسته شدن درب حافظ گردید و پس از شکسته شدن در، کروبی و همراهانش به همراه خیل کثیری از دانشجویان وارد دانشگاه شدند. درب رشت دانشگاه امیرکبیر نیز توسط دانشجویان خواستار ورود به دانشگاه، شکسته شد. دانشجویان در حالی همراه کروبی و همراهانش به مسجد دانشگاه وارد شدند که در صحن دانشگاه یکصدا فریاد می زدند «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «رهایی رهایی استعفا استعفا».

به گزارش خبرنامه امیرکبیر کروبی با ورود به دانشگاه، ابتدا به سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه پلی تکنیک رفت اما مدیریت دانشگاه امیرکبیر با قفل کردن درب سالن مانع از ورود وی به سالن شد. پس از ان بنا به پیشنهاد جمعی از دانشجویان، وی و همراهانش همراه با دانشجویان تجمع کننده، به مسجد دانشگاه، وارد شد و در آنجا به سخنرانی پرداخت.

کروبی در مسجد دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر آزادی دانشجویان دربند پلی تکنیک، اینگونه برخوردهای امنیتی با دانشجویان را محکوم کرد و اعلام کرد، فرزند شهید دهقان(مسعود دهقان) که پدرش در عملیات فتح خرمشهر، در راه آزادی خاک وطن، به شهادت رسیده است، اکنون بدون هیچ جرمی در زندان به سر می برد. وی افزود: برای ما بد است که فرزند شهید ما در زندان باشد.
در پی اعلام این سخنان از سوی کروبی، دانشجویان حاضر شعارهائی در حمایت از این کاندیدای ریاست جمهوری سر دادند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، کروبی اعلام کرد که من خواه رییس جمهور شوم، یا نه، پیگیر وضعیت دانشجویان زندانی خواهم بود و در راه آزادی آنان هرگونه تلاشی خواهم کرد. وی با بازنشسته کردن اساتید منتقد از از سطح دانشگاه مخالفت کرد و گفت در دولت من، از حضور منتقدان در عرصه سیاست و مدیریت کشور استقبال می شود.

کروبی هم چنین با تقبیح عملکرد ریاست دانشگاه امیرکبیر، نسبت به عدم صدور مجوز برای حضور وی در پلی تکنیک، گفت: دانشگاه پادگان نیست که رییس آن مانع حضور کاندیداهای انتخابات در آن شود.

سخنان کروبی با تشویق و حمایت دانشجویان (اعم از حامیان کروبی، موسوی و دانشجویان منتقد….) همراه شد. در پایان نیز الیاس حضرتی و یکی از دانشجویان پلی تکنیک به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بابک زمانیان(مسئول ستاد شهروند آزاد) که به شدت توسط انتظامات مصدوم شده بود ابتدا از حضور مهدی کروبی در جمع دانشجویان پلی تکنیک تشکر کرد و با یاد از سه دانشجوی دربند پلی تکنیک مهدی مشایخی ، عباس حکیم زاده و مسعود دهقان(که امروز سالگرد بیست و هفتمین تولدش بود) افزود: متاسفم که رییس فاشیست دانشگاه امیرکبیر از دادن مجوز به شیخ اصلاحات امتناع کرده و هیچ امکاناتی در اختیار وی قرار نداده، در عین حال این جا همان دانشگاهی است که عکس رییس جمهور فاشیست به آتش کشیده شده است. بابک زمانیان دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک، هم چنین با تقبیح عملکرد رییس دانشگاه، و عدم صدور مجوز برای حضور کروبی در دانشگاه، وی را فاشیست خواند. وی هم چنین خواهان آزادی مسعود دهقان، مهدی مشایخی و عباس حکیم زاده پس از ماهها بازداشت غیرقانونی شد. زمانیان در اثنای سخنان خود، خبر آزادی مجید توکلی (پس از ۱۱۵ روز تحمل زندان انفرادی) را اعلام کرد که اعلام این خبر با شور و شعف دانشجویان و فریادهای آنان در حمایت از دانشجویان زندانی همراه شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر بعد از خروج کروبی از دانشگاه، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «رئیس جمهوری می خواهیم که خودش، وزیرش را انتخاب کند» «۵۰ احضار به کمیته انضباطی، سه ترم ممنوعیت از تحصیل، ۸۰ بازداشتی، ۶۹۰ روز انفرادی، اما پلی تکنیک هنوز زنده است» «حامی دانشجویان، شبنم مددزاده را آزاد کنید» «برای شکست احمدی نژاد در انتخابات حاضر می شویم» و «رئیس جمهور سیب زمینی نمی خواهیم» در محوطه دانشگاه و خیابان های اطراف راهپیمایی کردند. این اقدام دانشجویان در نهایت با ممانعت نیروی انتظامی مستقر در اطراف دانشگاه روبرو شد و در همین جا به این مراسم پایان داده شد.

هم چنین بنا به گزارش خبرنگار اعتماد ملی در پی راهپیمایی و تجمع دانشجویان، یکی از فعالان دانشجویی دستگیر و دوربین برخی از عکاسان و خبرنگاران توسط نیروی انتظامی ضبط شد. هنوز در رابطه با هویت و نام دانشجوی بازداشتی شده خبری مخابره نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates