28.03.2007

تعلیق روابط رسمی بریتانیا با ایران

بی‌بی‌سی: بازداشت ملوانان و تفنگداران بریتانیایی منجر به بروز تنشی دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا شده است
دولت بریتانیا روز چهارشنبه، 8 فروردین (28 مارس) اعلام کرد که تا زمان آزادی ملوانان و تفنگداران بازداشت شده این کشور توسط ایران، روابط رسمی خود با ایران را به حالت تعلیق در می آورد.
تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور گفت زمان آن رسیده تا فشار های بین المللی بر ایران را افزایش داد. وی رفتار ایران در بازداشت اتباع این کشور را غیر قانونی و غیر قابل قبول خوانده است.

تعلیق روابط دولتی میان دو کشور به معنای آن است که تا زمان آزاد شدن ملوانان بازداشت شده، مقام های رسمی ایران و بریتانیا با یکدیگر دیدار نخواهند داشت و لندن تنها برای آزادی ملوانان و تفنگداران دریایی خود با مقام های ایرانی ارتباط برقرار خواهد کرد.

سخنگوی سفارت بریتانیا در تهران نیز به خبرگزاری رسمی ایرنا گفته است که این تعليق شامل ديدارهای رسمی دوجانبه و كليه فعاليت‌های بازرگانی دولتی است. به گفته این مقام سفارت بریتانیا در تهران، صدور روادید برای مقام های رسمی ایران برای ورود به خاک بریتانیا به حالت تعلیق در خواهد آمد.

ایران در جدیدترین اظهار نظر خود درباره بازداشت ملوانان و تفنگداران بریتانیایی که منجر به بروز تنشی دیپلماتیک میان دو کشور شده گفته است که می توان این مساله را با همکاری دو کشور حل و فصل کرد.

ایران همچنان بر این مساله که نفرات نیروی دریایی بریتانیا در محدوده آب های ایران بازداشت شده اند اصرار می کند اما وزارت دفاع بریتانیا اسنادی را منتشر کرده که این وزارتخانه ادعا می کند نشاندهنده اثبات حضور افراد بازداشت شده در آب های عراق است.

جان رید، وزیر کشور بریتانیا نیز ادامه بازداشت 15 تن از نفرات نیروی دریایی بریتانیا توسط ایران را خطرناک توصیف کرده است.

برخی تحليلگران توقيف اين ملوانان را با توقيف پنج ايرانی مرتبط می بينند که چند هفته پيش طی حمله نظاميان آمريکايی به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل عراق به دست نظاميان آمريکايی گرفتار شدند و هنوز دربازداشت به سر می برند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates