29.03.2007

تحلیلی اجمالی از دکتر «بیژن بیدآباد»: تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

آفتاب: دکتر «بیژن بیدآباد» اقتصاددان معتقد است تحریم‌هایی که ناشی از قطعنامه 1737 و 1747 بر ایران تحمیل می‌شود باعث نمی‌شود که اقتصاد ایران ازحرکت باز ایستد اما مسأله اساسی در اقتصاد، رقابت بهای تمام شده کالاها و خدمات است.

این اقتصاددان با رد اظهارات اخیر مقامات ارشد اقتصادی کشور مبنی بر «بی‌اثر بودن تحریم‌های شورای امنیت بر اقتصاد ایران» در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب توضیح داد: هر اقتصاد و یا کشوری که بتواند کالاها و خدمات خود را با قیمت نازل‌تری تولید کند در عرصه اقتصاد بین‌الملل، جایگاه رقابتی بهتری خواهد داشت. یعنی می‌تواند بازارها را تسخیر کند و کالای خود را به اقصی نقاط جهان صادر کند.

دکتر بیدآباد افزود: تحریم‌های ناشی از قطعنامه 1747 سبب می‌شود بهای تمام شده کالاها و خدمات افزایش یابد. به عنوان مثال اگر شبکه‌های بانکی دنیا نخواهند به طور مستقیم ارتباطات مالی با ایران داشته باشند مسلما باید برای انجام فعالیت‌های مالی ایران از طریق واسطه‌ها و یا شرکت‌های چند ملیتی عمل نماید.

عضو هیأت علمی مؤسسه پولی و بانکی ادامه داد: اتخاذ هر کدام از این روش‌ها به معنای بالا بردن هزینه انجام عملیات مالی و پرداخت بخشی از منابع به واسطه‌های مالی بین‌المللی است و در نتیجه هزینه‌های انجام معاملات بالا می‌رود و بالا رفتن هزینه‌های معاملاتی به معنای کاهش رقابت پذیری اقتصاد تلقی می‌شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه «وقتی تحریم‌ها در بخش‌های مختلف کالایی نیز تعمیم یابد، بخش تولید در ایران آسیب‌های جدی خواهد دید»، تصریح کرد: تقریبا نیمی از واردات کشور واسطه‌ای است و چنانچه واردات سرمایه‌ای یعنی کالاهای سرمایه‌ای را نیز به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که عمده واردات ایران در مسیر کالاهایی است که در زنجیره‌های تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر تحریم‌ها بر روی این کالاها تشدید شود باید انتظار داشت که بسیاری از خطوط تولید دچار آسیب شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates