07.06.2009

صادق محصولی در نمای نزدیک: هاله های ابهام بر فراز سر “سردار میلیاردی”

فرارو: صادق محصولی که در سال 84 به خاطر ثروت افسانه ای اش از دست یابی به ریاست وزارت نفت باز ماند اکنون عهده دار برگزاری انتخاباتی است که بدون شک تاثیر به سزایی در سرنوشت آینده کشور دارد.

به گزارش فرارو، آن زمان که در آغاز راه دولت نهم، محمود احمدی نژاد نام دوست دیرین خود را برای تکیه بر صندلی وزارت نفت بر زبان راند با واکنش تند اصولگرایان مجلس هفتم مواجه شد و انتقادات به ثروت سردار میلیاردی آنقدر بالا گرفت که او ترجیح داد طی نامه ای انصراف خود را از این امر اعلام کند تا با انتصاب به عنوان مشاور رئیس جمهور به سایه برود و در آرامش به کارهای خود بپردازد.

اگرچه در طول مدتی که صادق محصولی مشاور رئیس دولت نهم بود، کمتر نامی از وی برده می شد و کمتر نشانی از او وجود داشت اما بدون شک وی یکی از تاثیر گذار ترین افراد کابینه نهم بود.

بخت با محصولی یار بود که پس از استیضاح علی کردان نمایندگان مجلس به خاطر اینکه اتهام کارشکنی در امور دولت بهشان نخورد با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزیر جدید کشور مخالفت نکردند و به این خاطر بود که محصولی پس از سه سال از خفا درآمد و مسئولیت کلیدی ترین وزارت خانه کشور را در اختیار گرفت.

محصولی کیست
صادق محصولی در سال ۱۳۳۸ در شهر ارومیه از پدر پتو فروشی در بازارچه قدیمی ارومیه و مادری خانه دار متولدشد. بعد از قبولی در دانشگاه علم و صنعت به تهران رفت و تا سال ۱۳۵۹در این شهر ماند.

گفته می شود که او در این سال همراه با هم دانشگاهی های خود همچون محمود احمدی نژاد و برادران هاشمی ثمره به ارومیه رفت تا جلوی نفوذ ملی-مذهبی ها و طرفداران بنی صدر را بگیرد. پس از آن بود که این حلقه در شمال غربی کشور ماندگار شد و مناصبی را از آن خود کرد.

در سال ۱۳۶۰محصولی فرماندار ارومیه شد و همزمان با او نیز محموداحمدی‌نژاد به فرمانداری ماکو و مجتبی ثمره‌هاشمی به معاونت استانداری آذربایجان برگزیده شدند. محصولی در سال ۱۳۶۱ به عنوان فرمانده سپاه استانهای آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل منصوب شد، سمتی که برای او تنش های زیادی به همراه داشت.

درگیری در سپاه
از مشکلات محصولی در جایگاه فرمانده سپاه درگیری با برادران باکری بود، درگیری ای که همسر شهید حمید باکری پس از سال ها از آن پرده برداشت. فاطمه امیرانی، همسر شهید حمید باکری، بعد از شنیدن خبر پیشنهاد پست وزارت کشور برای صادق محصولی، طی نامه‌ای تمامی وقایع آن سالها را برای نمایندگان مجلس شرح داد.

او در بخشی از این نامه نوشته‌است: «افرادی همچون محصولی، فتاح و احمدی‌نژاد در سالهای ابتدایی انقلاب، هم‌زمان فرماندار شهرهای استان آذربایجان بودند که تاب تحمل پذیرش افرادی غیر از خودشان را نداشتند».

همسر شهید باکری همچنین سندی را ضمیمه‌ نامه‌ خود کرد که حاوی نامه‌ صادق محصولی بود. او در این نامه مدعی شده بود که «شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا نیست». همچنین به گفته‌ خانم امیرانی، چون پیکر این دو برادر هیچگاه پیدا نشد، محصولی اعلام کرده بود که این ها شهید نشده‌اند!

همسر شهید باکری می گوید: «عملکرد خودخواهانه و غیرقابل قبول صادق محصولی در دوران فرمانداری اش در ارومیه سبب شد شهیدان مهدی و حمید باکری از ارومیه فرار کنند».

او خطاب به نماندگان مجلس گفته بود: «ما باید از تغییر و تجدیدنظر آدم ها در رفتارشان استقبال کنیم ولی آنچه برای ما مشهود شد این بود که این آدم ها و این تیم تغییر چندانی نکرده اند. بنابراین وقتی تغییر در رفتار آنها مشاهده نمی شود چگونه می شود انتظار داشت افرادی که روزی با شهید مهدی و حمید باکری آنگونه برخورد کردند در صورت حضور در وزارت مهم و تاثیرگذاری چون وزارت کشور همان رویکرد حذفی خود را دنبال نکنند و مانع از حضور افراد شایسته در مناسب مهم نشوند؟»

پله پله تا ثروت
گفته می شود صادق محصولی پس از پایان جنگ و خروج از سپاه پاسداران به فعالیت های اقتصادی روی آورد و طی ده سال ثروت افسانه ای خود را کسب کرد. صادق محصولی مقدار ثروت خویش را 160 میلیارد تومان بیان می کند. با این حساب و در نظر گرفتن این مسئله که وی طی ده سال به این ثروت دست یافته است میانگین درآمد ماهانه وی چیزی بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان است.

اگرچه صادق محصولی و محمود احمدی نژاد همواره اظهار داشته اند که ثروت او از راه های مشروع و قانونی کسب شده است اما ابهاماتی درباره چگونگی پدید آمدن ثروت سردار میلیاردی وجود دارد.

وزیر کشور دولت نهم بیان می کند که طی این سال ها در 44 مزایده شرکت کرده است و فقط در سه تای آنها برنده شده است و ثروتش از این راه کسب شده است اما منتقدان وی مواردی را بر می شمارند که منجر به کسب ثروت محصولی شده است.

گفته می شود زمانی که محمود احمدی نژاد استاندار اردبیل شد محصولی موفق گردید در مزایده نفتی سو-آپ نخجوان برنده شود.

قراداد های سو-آپ که امروزه در بسیاری کشورها معمول است به این صورت است که ایران به جای اینکه سوخت را از جنوب به منطقه شمال و شمال غرب کشور برساند و متحمل هزینه اضافی شود از همسایگان شمالی نفت می گیرد و مابه ازای آن را البته کمتر از مقداری که گرفته از جنوب برای کشور مذکور صادر می کند.

در جریان مناظره انتخاباتی مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد، کروبی به ثروت محصولی اشاره کرد و از رئیس دولت نهم خواست که درباره پرونده نفت اردبیل پاسخ دهد که وی بدون جواب از کنار این پرسش گذشت.

همچنین ادعا می شود که صادق محصولی 40 میلیارد تومان از دولت وام گرفته و اسم او در لیست 200 نفری که مظاهری در نامه اش به مقام معظم رهبری از آنان به عنوان وام گیرندگان کلان نام برده، آمده است.

مهدی کروبی در مناظره خود با احمدی نژاد همچنین در این رابطه از وی پرسید و احمدی نژاد بیان کرد که «اگر اثبات شد محصولی این وام را دریافت کرده است من تمام این پول را به شما می دهم.»

از دیگر موارد شبهه برانگیزی که درباره ثروت محصولی مطرح می شود ، تغییر کاربری یک زمین ده هزار متری در نیاوران است.گفته می شود که او در سال 78 این زمین را خریداری کرده است و طبق قانون می بایست برای تغییر کاربری آن 7000 متر آن را به شهرداری می داد اما وی موفق شد بدون اینکه این مقدار از زمین خود را در اختیار شهرداری قرار دهد مجوز تغییر کاربری تمام زمین را کسب کند.

اگرچه تاکنون این ادعاها اثبات نشده اما پاسخ روشنی نیز از طرف وزیر کشور دولت نهم در پاسخ به این اتهامات داده نشده است و محصولی با بیان اینکه ثروتش از راه حلال کسب شده است ثروت خود را متعلق به امام زمان می داند و می گوید: «این امانتی است که پس از ظهور حضرت در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.»

وزارت کشور با “تک ماده”
ثروت محصولی که یک بار او را از رسیدن به وزارت نفت بازداشت به هنگام اخذ رای اعتماد برای وزارت کشور نیز برای او ایجاد مشکل کرد. به همین خاطر بود که او با رایی ضعیف وزیر کشور دولت نهم و مسئول برگزاری انتخاب دهم گردید.

او در رای گیری پر حرف و حدیث ۲۸ آبان ۱۳۸۷ از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در جلسه، ۱۳۸ رای موافق، ۱۱۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع گرفت و وزیر کشور شد. محصولی که نیم درصد بیش از نصف آراء را کسب کرد ضعیف ترین رای عتماد وزیر کشور جمهوری اسلامی را از آن خودساخت.

برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند وزیر نصف به علاوه یک رای باید بیاورد و خواستار ابطال وزارت او شدند ولی علی لاریجانی رئیس مجلس این موضوع را رد کرد. در پایان رای گیری برای رأی اعتماد شمار رأی دهندگان برای محصولی یک بار ۲۷۳ و بار دیگر ۲۷۵ نفر اعلام شد اما لاریجانی همچنین اعلام کرد خود،آراء را شمرده و صحت آن را تائید کرد.

به هرحال اکنون صادق محصولی مسئولیت خطیر برگزاری انتخاباتی را بر عهده دارد که دوست 30 ساله و یار سیاسی اش یکی از جدی ترین کاندیداهای آن است. باید منتظر بود و دید که روند امور چگونه رقم خواهد خورد. آیا محصولی با انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد بار دیگر در دولت باقی خواهد ماند یا با پیروزی رقیب وی بار دیگر به فعالیت های اقتصادی سرشار از سود خود باز خواهد گشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates