29.03.2007

امارات اجازه استفاده از خاک خود برای حمله به ايران نمی دهد

رادیوفردا: شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، در بيانيه ای که از خبرگزاری امارات منتشر شد اعلام کرد که امارات متحده عربی اجازه نخواهد داد خاک، آب و هوای اين کشور، برای حمله به هر کشوری استفاده شود «چه رسد به کشور مسلمان همسايه ای که با آن پيوندهای تاريخی و اقتصادی دارد».

حاکم امارات در اين بيانيه گفته است: «ما به برادران خود در ايران اطمينان داده ايم که بخشی از اختلاف ميان اين کشور و ايالات متحده آمريکا نيستيم و به هيچ قدرتی اجازه نخواهيم داد که از خاک ما برای فعاليت های جاسوسی و امنيتی عليه ايران استفاده کند.»

اين بيانيه در دومين روز برگزاری مانور نظامی آمريکا در خليج فارس که بزرگترين رزمايش دريايی اين کشور از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است، صادر شد.

سرهنگ نیروی هوایی آمریکا در پایگاه قطر گفته است نيروی هوايی آمريکا، تنها در فضای بين المللی و بر فراز کشورهايی که اجازه استفاده از فضای خود را داده اند، فعاليت می کنداکنون با توجه به بيانيه امير امارات، ممکن است پرواز هواپيماهای جاسوسی آمريکا که در پايگاه هوايی اين کشور در نزديکی ابوظبی پايتخت امارات مستقر هستند، بر فراز ايران، با مشکل رو به رو شود.

مايک پيرسن، سرهنگ نيروی هوايی آمريکا در پايگاه قطر گفته است نيروی هوايی آمريکا، در واکنش به اظهارات حاکم امارات، در عمليات نظامی خود، تغييری ايجاد نکرده است.

آقای پيرسن گفته است نيروی هوايی آمريکا، تنها در فضای بين المللی و بر فراز کشورهايی که اجازه استفاده از فضای خود را داده اند، فعاليت می کند.

دیپلماسی به جای استفاده از زور

شيخ خليفه بن زايد آل نهيان از ايران خواسته است که انعطاف نشان دهد و منطقی باشد و به «خواست جامعه جهانی برای تعليق غنی سازی اورانيوم احترام بگذارد.»

با اين حال امير امارات از ايالات متحده آمريکا نيز خواسته است که از ابزارهای ديپلماتيک برای حل اختلاف ها استفاده کند و نه اقدام نظامی.

آمريکا در کشورهای متحد خود در حوزه خليج فارس، در حدود ۴۰ هزار نيروی نظامی دارد.
۲۵ هزار تن از اين نيروها در کويت مستقر هستند، ۶۵۰۰ تن در قطر، ۳۰۰۰ تن در بحرين، ۱۳۰۰ تن در امارات متحده عربی و چند صد تن در عربستان سعودی و عمان.

کشورهای عربی در مورد حمله نظامی احتمالی آمريکا به ايران، ابراز نگرانی می کنند و می گويند يک حمله اينچنينی، تنش های خاورميانه را افزايش می دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates