29.03.2007

هشدار ایران درباره ارجاع موضوع ملوانان به شورای امنیت

رادیوفردا: علی لاریجانی، روز پنج شنبه اعلام کرد که اگر بریتانیا موضوع ملوانان را در شورای امنیت طرح کند یا روابط دو جانبه خو را با ایران به حالت تعلیق در آورد، ممکن است در آزادی زن نظامی این کشور تاخیر ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران این اظهارات را در رادیو دولتی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

آقای لاريجانی، بريتانيا را به خاطر « سر و صدای» پيرامون ایران موضوع، متهم به « فرار به جلو» کرده و گفته است که « اين گونه رفتار به حل مسئله کمک نمی کند.»

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، همچنين بريتانيا را متهم کرد که به حريم آب های ايران تجاوز کرده و افزود: دفعه پيش نفر دوم سفارت انگليس امضا و تعهد داد که اين گونه موارد ديگر تکرار نمی شود و اذعان کرد که نيروهای انگليسی در آب های ساحلی ايران بوده اند.»

اين مقام ايرانی اظهار داشت: « علاقه داشتيم که اين موضوع از طريق ديپلماتيک و دوجانبه حل شود، اما اگر انگليسي ها اين طور نمي خواهند، مشکلی نيست ما موضوع را از طريق حقوقی پيگيری مي کنيم.»

بریتانیا روز پنج شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از تقاضای این کشور برای آزادی فوری ملوانان حمایت کند.
در بیانیه نماینده دائمی بریتانیا در سازمان ملل که در اختیار 15

عضو شورای امنیت قرار داده شده، گفته شده که این نظامیان تحت نظارت شورای امنیت و به درخواست دولت عراق فعالیت می کردند.
احتمال می رود که این موضوع در نشست روز پنج شنبه شورای امنیت به بحث گذاشته شود.

پیشتر وزیر امور خارجه ايران گفته بود ايران در حال بررسی آزادی تنها زن بازداشت شده در میان ملوانان بریتانیایی در «کوتاه ترين زمان ممکن» است، اما به تاريخ دقيقی در اين زمينه اشاره نکرد.

رد درخواست «پذیرش اشتباه»

در همین حال، بريتانيا روز پنج شنبه اين درخواست وزير امورخارجه ايران را رد کرد که گفته بود لندن برای حل مسئله دستگيری ملوانان، ورود آنها را به آب های ايران بپذيرد.

از زمان دستگيری نظاميان بريتانيايی در خليج فارس و در نزديکی دهانه شط العرب (اروند رود)، مقام های بریتانیایی همواره تاکيد کرده اند که ملوانان این کشور در آب های عراق و سه کيلومتر دورتر از آب های ايران دستگير شده اند.

يک مقام رسمی در وزارت امورخارجه بريتانيا گفت که اين موضوع مورد پذيرش لندن نيست چرا که «بازداشت اين افراد کاملا اشتباه، غير قانونی و غير قابل قبول است و ما به دنبال دلایل بروز چنین اتفاقی هستیم.»

تصویر نامه خصوصی ملوان زن بریتانیایی که از تلویزیون عربی جمهوری اسلامی ایران پخش شد. روز چهارشنبه، منوچهر متکی گفته بود: «بريتانيا بايد بپذيرد که ملوانان اين کشور در زمان دستگيری در آب های ايران بوده اند که پذيرش اين اشتباه، حل مشکل را آسان تر می کند.»

مارگارت بکت، وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه در پارلمان آن کشور گفت که دولت بريتانيا تمام روابط رسمی و دوجانبه خود را با ايران معلق خواهد کرد و تنها برای آزادی افراد نيروی دريايی خود با جمهوری اسلامی گفت و گو خواهد کرد.

ديدار دبير کل سازمان ملل و متکی

در همين حال، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران درباره موضوع بازداشت ملوانان بريتانيايی گفت وگو کرد.

سانگ چوی، سخنگوی ديبر کل سازمان ملل گفت که آقای بان کی مون موضوعات مختلفی را با وزير امور خارجه ايران مورد بحث قرار داد که دستگيری ملوانان بريتانيايی يکی از اين موضوعات بود. وی حاضر نشد تا در اين زمينه جزئيات بيشتری ارائه کند.

«معلوم نيست آيا مقامات ايرانی اجازه ملاقات با ۱۵ ملوان بريتانيايی را خواهند داد يا ملوان زن را آنچنان که قول داده اند آزاد خواهند کرد یا نه.»

یک دیپلمات اروپایی مقیم تهران
تنش در روابط ايران و بريتانيا از روز چهارشنبه و پس از ارائه برخی مدارک توسط وزارت دفاع بريتانيا در اين باره که ملوانان در زمان بازداشت در آب های عراق بوده اند به اوج خود رسيد.

نمايش تصاويری از اين ملوانان در حال غذاخوردن در شبکه تلويزيونی العالم واکنش ها را تشديد و از سوی لندن «غير قابل قبول» توصيف اعلام شد.

روز جمعه گذشته، ايران اعلام کرد که ۱۵ ملوان نيروی دريايی بريتانيا را به اتهام ورود غيرقانونی به آب های ايران بازداشت کرده است. به رغم درخواست های مکرر سفارت بريتانيا در تهران برای ديدار با اين نظاميان، ايران هنوز اجازه نداده است چنين ديداری صورت گيرد.

ولی جمهوری اسلامی می گويد که نظاميان بريتانيايی در صحت و سلامت به سر می برند.

روز پنج شنبه، يک ديپلمات سفارت بريتانيا در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت: «معلوم نيست آيا مقامات ايرانی اجازه ملاقات با ۱۵ ملوان بريتانيايی را خواهند داد يا ملوان زن را آنچنان که قول داده اند آزاد خواهند کرد یا نه.»

تعدادی معترض که « دانشجو» معرفی شده اند مقابل وزارت امورخارجه ايران تجمع کرده و خواستار محاکمه نيروهای بريتانيايی شدند. وی افزود: «جفری آدامز، سفير بريتانيا خواستار ملاقات ديگری با مقامات وزارت امور خارجه ايران شده است و ما منتظر پاسخ هستيم.»

تظاهرات مقابل وزارت امور خارجه ايران

برخی از خبرگزاری های ايران روز پنج شنبه خبر دادند تعدادی معترض که « دانشجو» معرفی شده اند مقابل وزارت امورخارجه ايران تجمع کرده و خواستار محاکمه نيروهای بريتانيايی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اين افراد خواستار ابراز ندامت بريتانيا از «تجاوز نيروهايش به مرزهای ايران» و عذرخواهی رسمی اين کشور از مردم ايران شده اند.

معترضين در اين زمينه نيز بيانيه ای صادر و گفته اند: «هرگونه مذاکره با انگليس درباره نظاميان دستگير شده اين کشور بايد بعد از محاکمه و اجرای حکم در محاکم قضايی ايران، انجام شود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates