30.03.2007

ايران بار ديگر در بازگرداندن آثار باستانی شکست خورد

بی‌بی‌سی: دولت ايران بار ديگر در تلاش برای بازگرداندن چند اثر تاريخی ايرانی به کشور شکست خورد.

بنابر رأی دادگاه عالی بريتانيا دولت ايران نمی تواند گالری موسوم به برکات در لندن را از حراج هيجده قطعه اثر تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان که از دره هلیل رود، در نزدیکی منطقه باستانی جیرفت در جنوب ايران به دست آمده است باز دارد.

این هيجده اثر باستانی عبارتند از دو کوزه، پنج جام، شش گلدان، یک کاسه، یک ظرف و سه وزنه که مقامات دولتی ايران می گويند طی سالهای 2001 تا 2004 ميلادی و پس از آنکه جاری شدن سيل در دره هليل رود گورهای باستانی اين منطقه را نمايان ساخت، مورد “چپاول” قرار گرفته و به بازارهای بین ‌المللی قاچاق شده اند.

سفارت ایران در لندن بيش از دو سال پيش پس از اطلاع از حراج هيجده اثر مزبور در گالری برکات، موضوع را به سازمان ميراث فرهنگی اطلاع داد و سپس از طريق دفتر خدمات حقوقی ايران در پاريس و از طريق طرح دعوی در دادگاه، تلاش برای بازگرداندن اين آثار را آغاز کرد.

گالری برکات ارزش مالی آثاری را که به حراج گذاشته حدود دويست و پنجاه هزار پوند تخمين زده و اين در حالی است که هزينه دادرسی مربوط به بازگرداندن اين آثار به ايران تا نيم ميليون پوند تخمين زده می شود.

اما سرانجام، چارلز گری، قاضی دادگاه عالی بريتانيا رأی داد که دولت ايران حتی در چارچوب قوانين خود نيز نتوانسته است مالکيتش بر اين آثار باستانی را به اثبات برساند و بنابراين نمی توان گالری برکات را از حراج اين آثار منع کرد.

قاضی گری در عين حال حق ايران را برای درخواست تجديدنظر نسبت به حکم دادگاه به رسميت شناخته و اعلام کرده که ايران می تواند با فرجامخواهی از دادگاه تجديدنظر بريتانيا و با استناد به پيمانهای بين المللی ناظر به حفظ آثار تاريخی، تلاش برای بازگرداندن اين آثار را ادامه دهد.

حدود دو ماه و نيم پيش نيز دولت ايران در جدال حقوقی برای بازگرداندن قطعه ای از تزئينات ديوار يکی از تالارهای تخت جمشيد که در حراجی معروف کريستی لندن به معرض فروش گذاشته شده بود شکست خورد و دادگاه عالی سلطنتی لندن رأی داد که بانوی هشتاد و پنج ساله فرانسوی که بيش از سی سال است اين قطعه را در اختيار دارد همچنان می تواند مالک آن بماند.

هرچند اين بار، گالری برکات تعهد داده که تا زمانی که موضوع در دادگاه تجديدنظر حل و فصل نشود، آثار مورد درخواست ايران را به فروش نرساند.

گالری برکات که شعبه ای در محله می فر در مرکز شهر لندن و شعبه ديگری در بورلی هيلز لس آنجلس دارد، به خانواده ای يهودی به نام برکت تعلق دارد که پنج نسل است به جمع آوری و دادوستد عتيقه جات آثار تاريخی اشتغال دارند و اين گالری را ابتدا يکصد سال پيش در بيت المقدس تأسيس کردند.

در اين گالری آثار از همه دوره های تاريخی از اغلب نقاط جهان، يافت می شود اما تمرکز عمده گردانندگان آن بر سکه ها و جواهرات باستانی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates