30.03.2007

انتقاد ایران از بیانیه شورای امنیت درباره ملوانان بریتانیایی

بی‌بی‌سی: جمهوری اسلامی رسیدگی به اختلاف با بریتانیا را در صلاحیت شورای امنیت ندانسته است
مقامات جمهوری اسلامی صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد و ابراز نگرانی برخی کشورهای دیگر از بازداشت ملوانان بریتانیایی را مورد انتقاد قرار داده و همچنین، ارسال یادداشتی رسمی برای دولت بریتانیا و اعتراض به دولت عراق را تایید کرده اند.
در پی صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن نسبت به ادامه بازداشت پانزده نظامی بریتانیایی در ایران ابراز “نگرانی عمیق” شده است، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل این اقدام شورا را متناقض با اختیارات آن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – در بیانیه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی آمده است که “متاسفانه یک بار دیگر شورای امنیت با صدور بیانیه در خصوص موضوعی که به هیچوجه در حیطه اختیارات شورا قرار نمی گیرد و کاملا دارای ماهیت دو جانبه است، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.”

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در بیانیه خود اظهار داشته که در روز 23 مارس، پانزده نظامی بریتانیایی به طور غیرقانونی وارد آب های سرزمینی ایران شدند و این کشور نیز “در راستای اعمال حق حاکمیت خود در حراست از مرزهایش” این افراد را بازداشت و قایق های آنان را توقیف کرده است.

در این بیانیه تصریح شده که بازداشت شدگان در امنیت و سلامت کامل هستند.

هفته گذشته نیز شورای امنیت در قطعنامه دیگری از جمهوری اسلامی خواست تا برخی فعالیت های هسته ای خود را به حالت تعلیق در آورد و برای تحقق این خواست، تنبیه های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

متاسفانه یک بار دیگر شورای امنیت با صدور بیانیه در خصوص موضوعی که به هیچوجه در حیطه اختیارات شورا قرار نمی گیرد و کاملا دارای ماهیت دو جانبه است، مورد سوء استفاده قرار گرفته است

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل

جمهوری اسلامی، که این قطعنامه را غیرقانونی دانسته، در مورد مساله هسته ای این کشور نیز تاکید داشته است که این موضوع ارتباطی به شورای امنیت ندارد و باید در آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود.

بیانیه اخیر شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی جدی در مورد ادامه بازداشت نظامیان بریتانیایی، خواستار حل و فصل سریع این موضوع شده و از دولت ایران خواسته است تا طبق قوانین بین المللی، به نمایندگان سفارت بریتانیا اجازه دهد با بازداشت شدگان ملاقات کنند.

بیانیه شورای امنیت شامل درخواست بریتانیا برای محکوم کردن اقدام ایران در بازداشت نظامیان این کشور نیست.

انتقاد ایران از بین الملی شدن بحران

با اینهمه، امیر پری جونز، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، از صدور این بیانیه ابراز خرسندی کرد و گفت که امیدوار است که انتشار این بیانیه “پیام درستی” را در مورد لزوم دسترسی به بازداشتیان و آزادی فوری آنان به دولت ایران منتقل کند.

در مقابل، برخی منابع جمهوری اسلامی متن بیانیه را منطبق با خواست بریتانیا ندانسته اند و خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – در تفسیری در این زمینه اظهار داشته که بریتانیا و آمریکا در تلاش برای تصویب قطعنامه شدیدتری علیه ایران ناکام ماندند.

همزمان، جمهوری اسلامی بین المللی شدن بحران بازداشت ملوانان ایرانی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

حسینی موضعگیری اتحادیه اروپا و ناتو در بحران کنونی را مورد انتقاد قرار داد

روز جمعه، 30 مارس، محمد حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آنچه را که دخالت مقامات غیر ذیربط اروپایی در ماجرای دستگیری نظامیان بریتانیایی خوانده غیر قابل قبول توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، آقای حسینی با اشاره به مطالبی که از سوی صدراعظم آلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ناتو در جانبداری از موضع بریتانیا ابراز شده، بحران کنونی را موضوعی دوجانبه و مربوط به دو کشور ایران و بریتانیا خواند.

وی افزود که “دخالت طرف های غیر مرتبط کمکی به حل و فصل این امر نمی کند” و هشدار داد “مقامات اروپایی بهتر است به جای پیچیده و دشوارتر کردن وضعیت، به مقامات انگلیسی توصیه کنند ضمن توجه به واقعیات مستند موجود و پرهیز از جنجال آفرینی و غوغاسالاری، رفتارهای دوره استعمار را کنار گذاشته و با به رسمیت شناختن حق مشروع کشورها در دفاع از قلمرو ارضی خود، در جهت بهبود شرایط خویش عمل کنند.”

آقای حسینی گفت که کشورهای ثالث به اطلاعات کامل و صحیح دسترسی ندارند و نمی توانند موضع دولت بریتانیا در مورد محل بازداشت نظامیان این کشور را تایید کنند.

انتظار می رود دولت بریتانیا مساله بازداشت نظامیان این کشور توسط ایران را در اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که از روز جمعه در آلمان برگزار می شود، مطرح کند و خواستار اتخاذ موضع واحد و سختگیرانه کشورهای عضو اتحادیه علیه ایران شود.

اعتراض ایران به دولتهای بریتانیا و عراق

همزمان، دولت بریتانیا گفته است یادداشت رسمی دولت ایران در مورد هشت ملوان نیروی دریایی و هفت عضو واحد تفنگداران دریایی این کشور را که توسط نیروهای ایرانی بازداشت شده اند بررسی می کند.

روز پنجشنبه جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران، برای پنجمین بار از زمان بازداشت نظامیان بریتانیایی توسط نفرات نیروی دریایی سپاه پاسداران در روز جمعه گذشته به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار و یادداشت رسمی دولت ایران به وی تسلیم شد.

به گزارش ایرنا، یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران – که از وی نام برده نشده – گفته است که این یادداشت حاوی اعتراض رسمی ایران بوده و در این ملاقات به سفیر بریتانیا یادآوری شده است که “جنجال های سیاسی و رسانه ای” کمکی به حل مساله نمی کند.

اعتراض به ‘محاصره’ سرکنسولگری ایران
وزارت خارجه ایران نسبت به آنچه که محاصره سرکنسولگری ایران در بصره توسط نیروهای بریتانیایی و تعرض به ساختمان این سرکنسولگری خواند به دولت عراق اعتراض کرده است

دولت بریتانیا دریافت این یادداشت را تایید کرده و ضمن تاکید بر تمایل این کشور در حل اختلاف کنونی از راه های دیپلماتیک و اجتناب از رویارویی با ایران، گفته است که این یادداشت در دست بررسی است.

در خبری دیگر در مورد روابط ایران و بریتانیا، وزارت خارجه ایران نیروهای بریتانیایی در شهر بصره، در جنوب عراق را به محاصره سرکنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر متهم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – وزارت خارجه با صدور بیانیه ای گفته است که روز پنجشنبه، 29 مارس، در ساعات قبل از ظهر به وقت تهران، خودروهای نظامی بریتانیایی وارد منطقه ای در بصره شدند که سرکنسولگری ایران در آن واقع است و به مدت یک ساعت و بیست دقیقه “عملا این ساختمان را به محاصره نظامی در آوردند.”

در بیانیه وزارت خارجه ایران، نیروهای بریتانیایی متهم شده اند که به ساختمان کنسولگری تعرض کردند و به مدت بیست دقیقه به تیراندازی به سوی آن مبادرت ورزیدند اما این حادثه تلفاتی نداشته است.

وزارت خارجه با تاکید بر اینکه سرکنسولگری جمهوری اسلامی به شکل قانونی و با موافقت دولت عراق فعالیت دارد و کارمندان آن دارای گذرنامه دیپلماتیک هستند، گفته است که سفارت ایران در بغداد بلافاصله مراتب اعتراض خود را به آگاهی وزارت خارجه عراق رساند و مسئولیت دولت این کشور در تامین امنیت کنسولگری را یادآور شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates