30.03.2007

اعتراف یکی از ملوانان بازداشتی پخش می شود

بی‌بی‌سی: گوردون براون رفتار ایران با ملوان زن بازداشتی را تقبیح کرده است
یک شبکه تلویزیونی متعلق به ایران گفته است به زودی “اعترافات” یکی از ملوانان بازداشتی بریتانیایی را پخش می کند و وزیر خزانه داری بریتانیا جمهوری اسلامی را به رفتار غیر انسانی با ملوان زن بریتانیایی بازداشتی در ایران متهم کرده است.
روز جمعه، 30 مارس، شبکه تلویزیون ماهواره ای عرب زبان العالم متعلق به ایران، آنچه را که اعترافات یکی از پانزده ملوان بریتانیایی بازداشتی در ایران خوانده است پخش خواهد کرد اما جزییات بیشتری را در این مورد ذکر نکرده است.

این شبکه تلویزیونی روز چهارشنبه برای نخستین بار گزارشی از این پانزده نفر حاوی تصاویر آنان پخش کرد.

پیشتر، گوردون براون، وزیر خزانه داری که از وی با عنوان جانشین احتمالی تونی بلر در سمت نخست وزیر یاد می شود، با اشاره به ملوان زن بازداشتی در ایران، گفته بود که “نحوه رفتار با فی ترنی بیرحمانه، سنگدلانه، غیر انسانی و غیر قابل قبول است.”

آقای براون که برای دیدار با نیروهای بریتانیایی مستقر در افغانستان عازم این کشور است، در گفتگو با خبرنگارانی که با هواپیمای وی عازم افغانستان بودند، از صدور بیانیه شورای امنیت در مورد مساله بازداشت پانزده نظامی بریتانیایی توسط ایران ابراز خرسندی کرد.

وی گفت “در خلال ساعات شب، قطعنامه سازمان ملل مشخصا خواستار آزادی این افراد شده و این نظر متفق القول جامعه جهانی است.”

وضعیت فی ترنی، تنها زن در میان پانزده نظامی بریتانیایی که روز جمعه گذشته توسط نیروهای ایرانی بازداشت شدند، در روزها اخیر موضوع گزارش های گوناگونی بوده است.

در یک گزارش ویدیویی که شامگاه چهارشنبه از تلویزیون ایران پخش شد، تصویر نامه خصوصی این ملوان بریتانیایی خطاب به والدین وی نشان داده شد که در آن دیدگاه جمهوری اسلامی در مورد محل بازداشت ملوانان در داخل مرز آبی ایران مورد تایید قرار می گرفت.

همچنین، روز پنجشنبه مقامات ایرانی اظهار داشتند که خانم ترنی در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس عوام بریتانیا از آنان خواسته است تا در مورد ماجرای بازداشت ملوانان، دولت این کشور را مورد سئوال قرار دهند.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – بر اساس نسخه ای از این نامه که گفته است توسط بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی در لندن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، بخش هایی از نامه را نقل کرده است.

وضعیت فی ترنی

براساس گزارش ایرنا، خانم فی در این نامه از نحوه رفتار ماموران ایرانی با بازداشت شدگان ابراز رضایت می کند و ظاهرا در اشاره به حوادث قبلی بازداشت نظامیان بریتانیایی توسط ایران، می نویسد “پس از قول دولت مبنی بر تکرار نشدن اینگونه حوادث، از نمایندگان مجلس عوام می پرسم چرا اجازه داده شد که این مساله تکرار شود؟”

در روزهای اخیر وضعیت فی ترنی موضوع گزارشهای متعددی بوده است

در این نامه همچنین آمده است “آیا وقت آن نرسیده تا ما عقب نشینی نیروهایمان از عراق را آغاز کرده و به آنها اجازه دهیم درباره آینده خود تصمیم بگیرند؟”

پیشتر هم انتشار این نامه با انتقاد شدید وزیر خارجه بریتانیا مواجه شده بود که این اقدام را بهره برداری تبلیغاتی جمهوری اسلامی از خانم ترنی توصیف کرد.

برخی منابع گفته اند که لحن خشک و رسمی نامه خانم ترنی باعث بروز این نگرانی شده که ممکن است وی تحت فشار آن را نوشته باشد.

در مورد همین نظامی بریتانیایی، شامگاه چهارشنبه از قول منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گزارش شد که آزادی قریب الوقوع وی را وعده می داد.

با اینهمه، بامداد پنجشنبه برخی از منابع ایرانی از قول آقای متکی این گزارش ها را تکذیب کرده و نوشتند که منظور وی این بوده که آزادی این ملوان زن به زودی مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با انتقاد از برخورد دولت بریتانیا با بحران بازداشت ملوانان این کشور هشدار داد که “اگر انگلیسی ها به این مسیر ادامه دهند موضوع آزادی یک نظامی زن انگلیسی نیز دچار مشکل خواهد شد.”

آقای لاریجانی همچنین گفت که “علاقه داشتیم که این موضوع از طریق دیپلماتیک و دوجانبه حل شود اما اگر انگلیسی ها این طور نمی خواهند، مشکلی نیست، ما موضوع را از طریق حقوقی پیگیری می کنیم.”

سخنان آقای لاریجانی باعث ابراز نگرانی هایی در این مورد شده که ممکن است جمهوری اسلامی در صدد محاکمه بازداشتیان بر آید.

روز پنجشنبه از اجتماع گروهی از دانشجویان در برابر وزارت خارجه ایران خبر رسید که در شعارهای خود، نظامیان بریتانیایی را جاسوس خواندند و خواستار محاکمه آنان شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates