30.03.2007

مايكل لدين: ایران منافع آمریکا را به خطر انداخته و می خواهد اراده ما را خرد کند!

انتخاب : ● انتخاب: اما این کار شما استفاده ابزاری از قومیت ها است . وانگهی این اقدام از دیدگاه شما یعنی حمله ؟!بدين معنا چه رابطه با ايران و چه حمله به ایران ، به خاطر منافع آمریکا است؟ ● ● مایکل لدین: خوب مسلما!رهبران شما تصور می کنند که اراده آمریکا را خرد کرده اند! با این هجوم عظیم سلاح و تروریست و غيره که به داخل عراق روانه کرده اند.

۷ فروردین ماه ۱۳۸۶ ساعت : ۱۴ , ۰۲
خبرگزاري انتخاب : ● مجموعه انتخاب و مصاحبه كننده هيچ دخل و تصرفي در سخنان مايكل لدين انجام نداده و پاسخ هاي ايشان قطعاً نظريات مصاحبه كننده و خبرگزاري انتخاب نيست.

● ● قانعی فرد : روز دو شنبه 10 آوریل برابر با 21 فروردین ماه سال گذشته در موسسه واشنگتن اینتر پرایز ؛ با مایکل لدین دیدار کردم . به بهانه کار ترجمه ای از مطلب غیر واقعی او رفتم و تصادفی بحث آغاز شد و گفتارهای او را در این دیدار به طور مختصر می اورم که در خصوص آخرین مواضع و دیدگاه های مقامات آمریکایی به بیان نکات قابل تاملی پرداخت.

دیداری که در آن مدام سیگار برگ می کشید ، و یا لابه لای بحث تلفن داشت با یکی ایتالیایی حرف می زد و چای سبز چینی هم می نوشید و…!

لدين از گردانندگان موسسه استراتژیک “آمریکن اینترپرایز”است . او دکتری فلسفه دارد و قبلا شغل های حساسی مانند مشاور امنیتی دولت آمریکا را بر عهده داشته است و هم اکنون در “مراکز فکری واشنگتن ازجمله اینترپرایز حضور دارد “. البته شخصیت غیر جالب و اما دیدنی دارد …و در زبان فارسی واژه” آقای ملون” شاید تعبیر درست و بامزه این شخص باشد !.. لدین از زمان دولت رونالد ریگان در ساختار تصمیم گیری کلان جمهوری خواهان آمریکایی قرار دارد.

در هنگام مصاحبه نمی توان از او انتظار رفتار یک سیاستمدار اطو کشیده مانند هنری کسینجر یا کنت پولاک و یا حتی پاول را داشت !..چون رفتارش و حتی به تبع آن کارهایش غیر منتظره است و غیر قابل پیش بینی! و گاهی هم کمی تا قسمتي آزارنده!..

یعنی در همان نگاه و دیدار اول به تلاطم و تنوع آرا این شخص می توان به سادگی پی برد ! در بررسی عملکرد او “قاچاقچی اسلحه بودن ” هم به چشم می خورد و در ماجرای ایران گیت هم از طراح های اصلی بود در دولت ریگان! او در مقالاتش و گفتارهایش به طور بسیار شگفت و محسوسی حکومت اسلامی ایران را به چالش می خواند و آنها را با زبانی بسیار علنی و تلخ نقد می کند و حتی گاهی چنین وانمود می کند که از اوضاع داخلی ایران به شدت آگاه است اما در بررسی دقیق گسیخته بودنشان هویدا می شود! … و در محافل دست راستی آمریکا – و یا نومحافظه کاران- چهره ای شناخته شده است و تا حدی غیر قابل اعتماد و جدی برای دیگر سیاستمداران امروز آمریکا.

«قبل از خواندن این گپ کوتاه ذکر 2 نکته ضروری است : 1. پراکندگی سوالها و پرسشها ، صرفا به خاطر استخراج نکات مهم از کل گفتگو است 2. پاسخ های ایشان لزوما دال بر پذیرش مصاحبه کننده نیست .»

خلاصه گفتگوي ما به شرح ذيل است:

● ● مایکل لدین : ایران در عراق آشکارا دخالت و نفوذ دارد و مقامات ايران معتقدند که هزاران نفر از نیروهای گارد انقلابی شان در کنترل جنوب عراق نقش دارند و امروزه هم ماجراهای عراق به خاطر وجود ایران و حضور ایران در عراق است “….

● انتخاب: اما شما نیروهای داخل ایران و احزاب داخلی را که نمی شناسید .

● ● مایکل لدین: اگر منظورت جبهه ملی و نهضت آزادی است ، آنها سوخته هستند!

● انتخاب: منظورم آنها نیست !اما شما در واشنگتن سمیناری درباره قومیت های ایرانی داشتید و به غلط تصورتان هم این است که آنها قصد تجزیه طلبی و جدایی از حکومت مرکزی را دارند در حالی که تفکر غالب هیچ قومیتی در ایران ” تجزیه ” نبوده و نیست !

● ● مایکل لدین: نه!من می خواستم به آمریکایی ها و کارشناسان خودمان نشان بدهم که ایران فقط فارسستان نیست !

● انتخاب: اما افرادی را که دعوت کرده بودید چهره ای شاخصی – چه از داخل و چه از خارج – نبودند.

● ● مایکل لدین: در میان جامعه ایرانی ؛ کسی ،کسی را قبول ندارد !لابد می خواستی بنی صدر را دعوت کنم !

● انتخاب: نه منظورم اصلا ایشان نیست . اما به عنوان مثال ، حزب دمکرات کردستان ایران هم نماینده همه کردها نیست !مگر چه نفوذی در ذهنیت جامعه و نسل جوان امروز کردستان دارد ؟ ، هیچ!

● ● مایکل لدین:چرا نیست ؟مسلح و مخالف حکومت که هست !

● انتخاب: آخر مگر مسلح بودن ، نشانه نمایندگی تفکر یک نسل است ؟1*بنا به آغاز تاریخی ، یک حزب منطقه ای و قومی هستند با نگرش دمکراتیک و ملی ، که متاسفانه بنا به عملکرد غلط و اشتباه های تاکتیکی از دایره حضور و نفوذ در داخل کشور خارج شدند و در طیف های سیاسی داخلی هم نتوانستند ادامه دهنده راه و رسالت تاریخی شان باشند.و همین مسلح بودنشان هم اشتباه تاریخی و تاکتیکی است.اما به هرحال خواهان و مدعی مذاکره با حکومت ایران هستند.

● ● مایکل لدین: من این حکایت و داستان ها ی شما ایرانی ها را نمی دانم….بهتر است به اهواز و خوزستان و مهاباد کردستان و بلوچستان نگاه کنید و ببینید که حکومت چگونه دارد با قومیت هایش برخورد می کند! .همین رادیو فردا – ایستگاه رسمی فارسی زبان ماست – اعلام کرد که 28000 اهوازی در 10 ماه گذشته در زندان بسر بردند و چندین جسد را از رودخانه کارون گرفتند که روی آنها علایم شکنجه به چشم می خورد !!!

● انتخاب: اما می دانید که امثال همین سمینارهای غیر کارشناسانه و دور از واقعیت داخلی است که حساسیت ها را در داخل حکومت بیشتر می کند!

● ● مایکل لدین:من با حکومت فعلی ایران مشکل دارم چون منافع کشورم به خطر افتاده است!.و می خواهیم اقدام کنیم !!!

● انتخاب: اما این کار شما استفاده ابزاری از قومیت ها است . وانگهی این اقدام از دیدگاه شما یعنی حمله ؟!بدين معنا چه رابطه با ايران و چه حمله به ایران ، به خاطر منافع آمریکا است؟

● ● مایکل لدین: خوب مسلما!رهبران شما تصور می کنند که اراده آمریکا را خرد کرده اند! با این هجوم عظیم سلاح و تروریست و غيره که به داخل عراق روانه کرده اند.

● انتخاب: خوب اگر مدرک مستدلی دارید ، چرا آمریکا تا به حال اثبات نکرده ؟!

● ● مایکل لدین: بله!اما چه دلیلی داره ؟اینطورها هم نیست که شما مثبت نگاه می کنید.انها مشکل آفرین شدند و شواهد زیادی هم هست که سربازان آمریکایی را در فلوجه و هیلا می کشندو در مقالاتم هم گفتم – که لابد خوانده اید – که ایران دارد با ما می جنگد نه عراق!مثل اوایل ماه مارس که چندین کامیون از کردستان ایران به کردستان عراق آمد و پر از گاز سمی بودند! « قانعي فرد : در اينحال از تعجب من خود لدين نيز در ادامه گفته هايش ترديد داشت»

● انتخاب: خوب اگر واقعیت دارد پس چرا رسما اعلام نکردید با تهمت و از دور ناسزا گفتن که دردی دوا نمی شود ؟

● ● مایکل لدین : کردیم!.در کردستان نیروهای عراقی آنها را متوقف کردند و حتی درگیری نظامی هم به وجود آمد و رهبر آنها هم در زندان یکی از احزاب کردی است و او اعتراف کرده که برای سپاه پاسداران ایران دارد کار می کند!!!پنتاگون هم این مدارک و شواهد را دارد…اما خوب پشت قضیه را گرم نگرفته و سرد بر خورد می کند!

● انتخاب: اما الان که مسئله گفت و گو آمریکا و ایران در همه رسانه های آمریکایی به طور جدی مطرح شده است .

● ● مایکل لدین: گفت و گو چیزی را عوض نمی کند !!!ایران 27 سال است که با ما می جنگد و ما هم هر نوع موضوع قابل تصوری را با انها در میان گذاشتیم و مسایل را پیش کشیدیم اما به جایی نرسیدیم .چون ما با دشمتی طرف هستیم که تصورش بر این است پیروز است. ..اما می دانم که انتظار معامله و توافق داشتن با ایران برای آمریکا نوعی وقت تلف كردن است!

● انتخاب: شما در نوشته هایتان هم خیلی به ایران نگاهی خصمانه دارید !

● ● مایکل لدین: من با مردم ایران مشکلی ندارم …طرفدار مردم ایران هستم و جنبش مردمی و می خواهم که فقط یک نغییر دمکراتیک رخ بدهد…من که هیچ وقت نمی خواهم به ایران سفر کنم….بیشتر کشور خودم و منافع ما برایم مهم است!

● انتخاب: خوب چرا از مردم می خواهید تاوان بگیرید ؟

● ● مایکل لدین در حال فرياد كشيدن: ولم کنید پسر!بهتره این بازی و حکایت را تمام کنیم !!!شما از نوشته هایم می توانید دیدگاه های من را بسنجید…به گمانم همین کتاب اخیر من را ترجمه کنید و در ایران منتشر کنید ، بهتر است!!!

_________________________________

هر چند لدین که در این گفتگوی صریح نمی توانست عصبانیتش را پنهان کند، اما آن روز به دور از عقاید سیاسی اش و بدون توجه به درست یا غلط بودن تفکرش – که اثباتش در هر دو جهت نه وظیفه من مترجم است – ، به هزار زحمت توانستم حالی اش کنم که داخل جامعه ایران نه آن است که او می اندیشد و امروز اکثریت مردم شریف و نجیب و هوشمند ایران را جوانان با شعوری تشکیل داده اند که او نمی شناسدشان..و افسوس که در مراکز فکری آمریکا کم نیستند از این خیل .

هر چند امروز این نسل جوان و پر انرژی است که برای آینده اش تصمیم می گیرد ، و به نوعي در معادلات دولت و ملت به حساب مي آيند…آنها بدور از هیاهوی سیاست و بازی و سیاهکاری قدرت؛ دغدغه ها و ارزش های خود كه همان آرامش و هم زيستي مسالمت آميز است را فرياد مي زنند… جوان ایرانی نه به او «انديشه هايي چون لدين» نیاز دارد و نه به حکومت مطبوع او ؛ دیگر در دایره اوهام زیستن برازنده جواني كه خود می داند آینده اش را چگونه رقم بزند نيست! نه مرعوب و مقهور امپراطورنمایی امریکا می شود و نه خیال باطل می بافد که حقوق خود و آرمانهايش را براحتي و به رایگان می گیرد!!!

مايكل لدين حرفهای مرا آمیخته به غرور و تعصب تفسیر می کرد اما من آنچه كه واقعيت هاي ايران بود با او در ميان گذاشتم و بقولي گفتم آنچه شرط بلاغت بود !هر چند ” دهانت را می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم ” اما به امثال این رهزنان خفته دهر یا آقایان ” ملون ” طمع کار به وطنمان ، باید از نسخ ادبیاتمان گفت؛ آنجا که مولوي مي گويد: احمقان سرور شدست اند و زبيم/ عاقلان سرها كشيده در گليم شدست اند و از حكيم عمر خيّام كه شيرين گفت : چون نيست در اين مردم دنيا اهلي/ نتوان گفتن هر آنچه در خاطر ماست… و شاید هم سخن حافظ باشد و نگفتن بهتر است :فلك به مردم نادان دهد زمام مراد!!!

منابع :
______________________________________
1. وبلاگ قانعی فرد : http://erphaneqaneeifard.blogfa.com/post-89.aspx
2. خبرگذاری مهر / ۱۳۸۵/۰۲/۱۲ / http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=320146

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates