31.03.2007

افزایش احتمال برخورد قضایی تهران: ملوان‌های ‌انگلیسی محاكمه می‌شوند؟

آفتاب: در حالی که ظرف چند روز گذشته زمزمه‌های محاکمه ملوان‌های انگلیسی بازداشت شده در آب‌های سرزمینی ایران افزایش یافته است، «غلامرضا انصاری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو ضمن مصاحبه با یک شبكه تلویزیونی روسی از احتمال محاکمه نظامیان بریتانیایی در تهران خبر داد. با آن که پیشتر علی لاریجانی تهدید کرده بود در صورت ادامه خط مشی دولت بریتانیا ایران به اقدامات «حقوقی» متوسل خواهد شد، با این حال غلامرضا انصاری نخستین مقام رسمی ایرانی است که صراحتاً از احتمال محاکمه این افراد سخن گفته است.

روز جمعه چندین تن از ائمه جماعات در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌های مختلف از دولت خواستند نظامیان بریتانیایی را محاکمه کند. دانشجویان بسیجی نیز در جریان تظاهرات روز پنج‌شنبه خود خواهان محاکمه و حتی اعدام این نظامیان شدند. این در حالی است که برخی از پایگاه‌های خبری منتسب به نزدیکان دولت نهم نیز در اخبار و گزارش‌های خود بر ضرورت محاکمه این افراد به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران تاکید می‌کنند.

«غلامرضا انصاری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو جمعه شب در گفتگویی با شبكه تلویزیونی «وستی- ‪۲۴‬» روسیه تاکید کرد که «احتمال دارد» دریانوردان انگلیسی به دلیل اقدامات خود محاکمه شوند. وی یادآور شد که مراحل حقوقی در مورد نظامیان انگلیسی آغاز شده و اگر اتهام آنان ثابت شود، مجازات خواهند شد.

بیانیه تند اتحادیه اروپا علیه ایران [کلیک کنید]
بیانیه شورای امنیت و پاسخ صریح تهران [کلیک کنید]
پخش فیلم جدید ملوان‌های انگلیسی [کلیک کنید]

سفیر ایران در مسكو در عین حال با انتقاد از رویکرد دولت بریتانیا در این ماجرا گفت: اگر دولت انگلیس در ابتدای امر به خاطر نقض مرزهای ایران توسط ملوانان خود و بروز چنین اشتباهی از ایران عذر می‌خواست، مساله در همان سطح باقی می‌ماند. به گفته انصاری، این مساله در صورت اعتراف انگلیسی‌ها و پوزش آنها می‌توانست به راحتی حل شود.

بحران ملوان‌ها جمعه گذشته در پی ورود یک قایق گشتی انگلیسی به آب‌های سرزمینی ایران و بازداشت آنان توسط گارد ساحلی جمهوری اسلامی آغاز شد که طی یک هفته گذشته با تبلیغات شدید ضدایرانی بریتانیا، به سرعت به یک مناقشه تمام عیار تبدیل گشت. تهران در آخرین اقدامات، آزادی تنها زن انگلیسی را که وعده آزادی او از زبان منوچهر متکی منتشر شده بود به دلیل «درشت‌گویی و فضاسازی تبلیغاتی انگلستان» ملغی و تاکید کرد خواهان عذرخواهی رسمی بریتانیا و اعطای تضمین‌های لازم برای عدم تکرار چنین وقایعی است.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای خواهان حل و فصل این مناقشه شده است. اتحادیه اروپا نیز شامگاه جمعه در بیانیه تندی خواستار آزادی بی‌درنگ ملوان‌های بریتانیایی شد و تهران را تهدید کرد که در غیر این صورت به اقدامات عملی دست خواهد زد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates