06.07.2009

جو بایدن: مانع حمله اسرائیل به ایران نخواهیم شد

بی‌بی‌سی: جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، بر تعهد آمریکا به مذاکره اتمی با ایران در چهارچوب گروه (1+5)، تاکید کرد، اما گفت که آمریکا نمی تواند مانع از این شود که اسرائیل مسیر دیگری در برابر ایران انتخاب کند.

جو بایدن روز یکشنبه (5 ژوئیه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “ای بی سی” آمریکا، این اظهارت را بیان کرد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که با وجود اعمال خشونت ها اخیر علیه مردم معترض به نتیجه انتخابات ایران، آمریکا همچنان تمایل به مذاکره اتمی با دولت ایران در چهارچوب گروه (1+5) دارد.

او گفت که اگر ایران بخواهد وارد مذاکرات بین المللی شود، آمریکا در کنار اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، با دولت ایران مذاکره خواهد کرد.

جو بایدن گفت که خط مشی مذاکره اتمی با ایران نه فقط مطابق با منافع ملی آمریکاست، بلکه به گفته او، به نفع اسرائیل و کل دنیاست.

ایران تمام برنامه های هسته ای خود را صلح آمیز و غیر نظامی می داند و غنی سازی اورانیوم در داخل این کشور را حق مسلم خود دانسته است.

موضع اسرائیل
آمریکا ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای کرده است. اسرائیل نیز یک ایران اتمی را خطری برای “موجودیت” خود می داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها در مورد احتمال توسط به اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران هشدار داده است.

جو بایدن روز یکشنبه گفت: “اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل می تواند برای خودش تعیین کند که چه کاری به نفعش است و در مقابل ایران یا هر کشور دیگری چگونه عمل کند، چه ما موافق باشیم یا نه.”

او در عین حال تاکید کرد فشار هیچ کشوری نمی تواند خط مشی فعلی آمریکا در مقابل ایران که بر دیپلماسی تاکید دارد را تغییر دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه امسال بعد از دیدار با نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن گفته بود که تا ابد با ایران مذاکره نخواهد کرد.

او گفته بود: “انتظار من این است که اگر مذاکرات را به زودی، و کوتاه مدتی پس از انتخابات [ریاست جمهوری] ایران آغاز کنیم، تا قبل از پایان سال میلادی استنباط مناسبی خواهیم داشت از این که آیا در مسیر درست حرکت می کنیم یا نه.”

جو بایدن روز یکشنبه گفت: “اگر دولت نتانیاهو تصمیم بگیرد که مسیری به غیر از مسیری که هم اکنون در پی گرفته شده دنبال کند، این حق مطلقش است اما این گزینه ما نیست.”

معاون رئیس جمهوری آمریکا به این سوال که اگر اسرائیل بگوید که ایران خطری برای موجودیتش است و باید تاسیسات اتمی ایران را نابود کند، آیا آمریکا مانع این کار خواهد شد، به طور صریح پاسخ داد.

او گفت: “اگر کشوری تعیین کند که بقایش توسط کشور دیگری به خطر افتاده است، آمریکا نمی تواند به آن کشور دیکته کند که چکاری می تواند یا نمی تواند انجام دهد.”

نگرانی مولن
او از اظهار نظر درباره این که آیا آمریکا به اسرائیل اجازه خواهد داد که از آسمان عراق برای حمله به ایران استفاده کند، خودداری کرد.

از سوی دیگر، دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز یکشنبه هر گونه حمله نظامی به ایران را اقدامی بی ثبات کننده خواند.

او همچنین پیامدهای ناخواسته این اقدام را بی ثابت کننده دانست.

این مقام نظامی آمریکایی در عین حال تاکید کرد که دستیابی ایران به سلاح اتمی بسیار بی ثبات کننده خواهد بود.

ایران بارها تاکید کرده است که درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

آمریکا بر حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ایران تاکید دارد، اما درباره احتمال وضع تحریم های فلج کننده علیه ایران هم هشدار داده است و نیز احتمال دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران را هم رد نمی کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates