07.07.2009

بازداشت یک دختر دانشجوی فرانسوی در تهران

خُسن آقا: آهای ملت بپاخیزید! دولت احمقی نژاد چنان احمق است که خود با کارهای احمقانه اش دارد زمینه ساز سرنگونی رژیم می‌شود، پس لطفا با احمدی نژاد برای سرنگونی رژیم همراهی و همگامی کنید!
رادیوفردانسه: یک دانشجوی فرانسوی، از سوی دولت ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است. بازداشت وی که روز اول ژوییه و در هنگام خروج وی از فرودگاه تهران صورت گرفته، روز گذشته توسط وزارت امور خارجۀ فرانسه اعلام شد.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجۀ فرانسه با تأیید بازداشت کلودید رس، به شبکۀ سوم تلویزیون فرانسه گفت که این دانشجو – که بمدت پنج ماه به عنوان استادیار مشغول به تدریس در دانشگاه اصفهان بوده است- بهنگام بازگشت به فرانسه، بازداشت شده است.

وزیر امور خارجۀ فرانسه گفت که این دختر دانشجو، تنها یکی از هزاران شاهد تظاهرات ایرانیان بوده و اتهام جاسوسی تنها به این دلیل که این دانشجو با تلفن موبایل خود از تظاهرات عکس گرفته، غیر منطقی است.

برنار کوشنر اظهار امیدواری کرد که این شهروند فرانسوی هر چه زودتر آزاد شود و دولت ایران هیچ دلیلی برای بازداشت وی ندارد. سفیر ایران در پاریس روز گذشته از سوی وزارت امور خارجۀ فرانسه در همین رابطه احضار شده بود.

بر اساس اظهارات یک دیپلمات فرانسوی، این دختر دانشجوی فرانسوی در راهپیمایی ها و تظاهرات علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در اصفهان حضور داشته و چند عکس را از این راهپیمایی ها در یک ایمیل شخصی به دوستی در تهران ارسال کرده است.

طبق گفتۀ این دیپلمات فرانسوی، این دختر دانشجو هم اکنون در زندان اوین بسر می برد. وزیر امور خارجۀ فرانسه نیز خطاب به دولت ایران گفته است که این دختر، یک شهروند اروپایی است و بهتر است ایران بازداشت وی را به یک مسأله بین دولت ها تبدیل نکند.

وزارت امور خارجۀ فرانسه در بیانیه ای گفته است که این کشور سایر دولت های اروپایی را از این مسأله آگاه کرده و کشورهای اتحادیۀ اروپا با فرانسه همراهند.

دولت ایران تاکنون چند تن از شهروندان ایرانی که در استخدام کشورهای اروپایی هستند را بازداشت کرده است. نه کارمند سفارت انگلیس از جلمه کسانی بودند که در روزهای نخست پس از شروع اعتراضات به اتهام همکاری با تظاهرکنندگان بازداشت شدند. هنوز یکی از این نه نفر کارمند ایرانی سفارت انگلیس در بازداشت بسر می برد.

مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی-کانادایی هفته نامۀ نیوزویک نیز یکی دیگر از بازداشت شدگان خارجی است.

گوردن براون، نخست وزیر انگلستان نیز روز گذشته در نشست فرانسه- انگلستان در اویان، به ایران هشدار داده است که اروپا آماده است تا هر اقدامی در پاسخ به ادامۀ بازداشت کارمندان ایرانی سفارت انگلستان در ایران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates