08.07.2009

واشنگتن تايمز: چراغ سبز آمريکا برای بمباران ايران

روز: حتی عربستان سعودی هم می داند بايد فکری به حال برنامه هسته ای ايران کرد. گزارش های آخرهفته گذشته درباره اينکه عربستان به جنگنده های اسرائيل اجازه میدهد به منظور حمله به تأسيسات هسته ای ايران از آسمان آن کشور عبور کنند، تعجب برانگيز نيست. نزديکی اعراب و اسرائيل در سايه تهديداتی که به طور مشترک از سوی تهران احساس می شود، در حال شدت گرفتن است. يک منبع مهم در اسرائيل در ماه مارس اعلام کرد: “باورتان نمی شود که چطور به کشورهای عرب ميانه رو نزديک شده ايم.”

جوزف بايدن معاون رياست جمهوری آمريکا نيز روز يکشنبه در دو نوبت اعلام کرد کشورش نمی تواند به يک “کشور مستقل” درباره حمله به ايران امر و نهی کند. ايالات متحده آشکارا مايل به دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک است، صرفنظر از آنکه موفقيت چنين راه حلی تا چه اندازه دست نيافتنی باشد. با اين حال، درخصوص حمله نظامی يک کشور سوم به ايران، آمريکا نه با آن همکاری می کند و نه جلوی آن را می گيرد. در صحنه ديپلماتيک، چنين رويکردی را نشان دادن چراغ سبز می خوانند.

توافق اسرائيل با عربستان درباره اجازه عبور از آسمان آن کشور قابل درک است. فعلاً که اين توافق علنی نشده، عربستان می تواند ادعا کند از چيزی خبر نداشته است. اهميت اين موضوع از آن جهت است که عربستان هنوز آشکارا در مسير محکوميت “خشونت طلبی صهيونيسم” حرکت نکرده است. به آمريکا نيز امکان انکار و بيخبری را می دهد، زيرا اسرائيل تصميم به استفاده از فضای عربستان گرفته است.

بمب هسته ای ايران اجتناب پذير است. ناآرامی های سراسری در داخل ايران، بر احساس ناامنی رژيم دامن زده است. در همان هفته ای که اعتراضات ايران آغاز شد، محمد البرادعی مديرکل وقت آژانس بين المللی انرژی هسته ای اعلام کرد ايران در پی تسليحات هسته ای است تا به دنيا اين پيام را بدهد که “با تهران در نيافتيد.”

گزارش های اخير از آژانس هسته ای و مؤسسه علوم و امنيت ملی از عبور ايران از آستانه هسته ای در سال جاری حکايت می کنند. برآورد سازمان امنيت ملی آمريکا در سال 2007 نيز تخمين زده بود زودترين زمانی که ايران به توانمندی هسته ای دست پيدا می کند، سال 2010 خواهد بود. تا آن زمان، تنها شش ماه وقت باقی مانده است.

می توان با دقت بالا، حدود استراتژيک آن را تعيين کرد. ايران به مرحله ای نزديک می شود که قادر به يک آزمايش تسليحاتی است. ايران مجهز به تسليحات هسته ای، خطری برای موجوديت اسرائيل، عربستان سعودی و ساير کشورهای منطقه است. آمريکا موضعی را انتخاب کرده که مانع از دستيابی ايران به توانمندی هسته ای نمی شود. بنابراين، ساير کشورها بايد برای مهار اين تهديد دست به کار شوند. اسرائيل صاحب کارآمدترين نيروها برای اجرای اين عمليات است، البته به نظر می رسد ساير بازيگران منطقه ای نيز در چنين اقدامی، که انجام آن بدون شک آغاز شده، شرکت و همکاری خواهند کرد.

جای تأسف است که آمريکا برای مهار اشاعه جنگ افزار هسته ای در خاورميانه، بار ديگر بر روی اسرائيل تکيه کرده است. البته تا زماني که واشنگتن وارد مسير صحيح نشود، شايد اين بهترين رويکرد برای آمريکا باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates