09.07.2009

هشدار مقامات ایران در مورد ‘راهپیمایی سکوت’ در ۱۸ تیر

بی‌بی‌سی: مقامات سیاسی و انتظامی ایران در مورد احتمال تجمع معترضان در روز پنجشنبه ۱۸ تیر در تهران و شهرهای دیگر ایران هشدار داده اند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته که هیچ مجوزی برای تجمع یا راهپیمایی در این روز صادر نشده است و “اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه های ضد انقلاب تحرک ضد امنیتی داشته باشند، زیر گام های مردم هوشیار ما له خواهند شد”.

اظهارنظر استاندار تهران به عنوان خبر اصلی وبسایت خبرگزاری رسمی دولت ایران انتخاب شده است.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز گفته است که هیچ مجوزی برای راهپیمایی صادر نشده و “با افرادی که به این امر مبادرت ورزند به شدت برخورد خواهد شد”.

گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روزهای گذشته از طریق اینترنت و رسانه های دیگر برای “راهپیمایی سکوت” در سراسر ایران فراخوان داده بودند.

به نظر می رسد هشدار مقامات ایران در این مورد، نشان دهنده نگرانی آنها از ادامه ناآرامی ها باشد.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره ها و احزاب جناح اصلاح طلب ایران دعوت معترضان به “راهپیمایی سکوت” را رسما تأیید نکرده اند، اما در مورد آن سکوت کرده اند.

حرکت های ابتکاری

میرحسین موسوی در بیانیه ای که حدود یک هفته پیش صادر کرد، ادامه اعتراض و تلاش برای “استیفای حقوق مردم” را یک “مسئولیت تاریخی” خواند، اما از هوادارانش خواست که در جریان این اعتراضات چند اصل را مراعات کنند: “فریب شعارهای ساختارشکنانه” را نخورند، “بیگانگان” را در “یک اختلاف خانوادگی” دخالت ندهند، در حرکت های اعتراضی ابتکارهایی به کار ببندند که “کارآمد و در چارچوب قانون” باشد و “حتی کودکان خردسال و زنان باردار” بتوانند در آن شرکت کنند و در آن “هیچ کس” صدمه نبیند و حتی کسانی را که “رو در روی” آنها به خشونت متوسل می شوند را در “اخوت خود شریک” بدانند.

اعتراضات خیابانی چند هفته گذشته در ایران تا کنون با خشونت مهار شده و بنابر آمار رسمی بیش از بیست کشته و صدها زخمی به جا گذاشته است.

مقامات قضایی ایران به نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفته اند که حدود ۲۵۰۰ نفر در جریان این حوادث بازداشت شده اند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند.

در این حال گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به جستجو برای یافتن راه های کم هزینه برای نشان دادن اعتراض خود ادامه داده اند.

یکی از این راه های ابتکاری، دعوت از معترضان به اعتصاب سراسری به بهانه شرکت در مراسم اعتکاف در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) بود.

اما دولت ایران این دو روز را به دلیل آلودگی شدید هوا در بخش های وسیعی از غرب و مرکز ایران تعطیل اعلام کرد.

گروهی از مخالفان دولت، این اقدام را نشانه ای از نگرانی حکومت از موفقیت احتمالی برنامه اعتصاب قلمداد کردند.

اما رسانه های نزدیک به دولت ادعای موفق بودن این طرح را رد می کنند.

روزنامه کیهان در ستون “اخبار ویژه” روز پنجشنبه ۱۸ تیر خود تحلیل برخی رسانه های غربی را در مورد برنامه اعتصاب و اعتکاف در مساجد رد کرده و نوشته است که این رسانه ها “ظاهرا در آستانه خل وضعی کامل به سر می برند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates