12.07.2009

١٢ عضو جندالله به اعدام محکوم شدند

رادیوفرانسه: دوازده نفر در استان سیستان و بلوچستان به جرم اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از رئیس کل دادگستری این استان، دوازده نفر از اعضای گروهک جندالله پس از محاکمه به اعدام و نفر سیزدهم در این پرونده به پنج سال تبعید محکوم شدند. عبدالحمید مالکی، برادر عبدالمالک ریگی از جملۀ محکومین به اعدم است.

قرار است این احکام ظرف مدت یکهفته از زمان اعلام، اجرا شود. احتمال دارد که محکومین در ملاعام اعدام شوند.

راهزنی مسلحانه، قتل، کروگانگیری، آدم ربایی اتباع خارجی و سرقت مسلحانه از جمله جرائم این افراد است. این افراد در جریان حمله به مسافران خودروهای عبوری در این استان که به حادثۀ “تاسوکی”و “دارزین بم” مشهور است، دست داشتند.

سازمان موسوم به جندالله، که رهبری آنرا عبدالمالک ریگی به عهده دارد، از چند سال پیش به این سو، با انجام حملات مسلحانه به مردم و مسافران استان سیستان و بلوچستان، ناامنی های وسیعی را در این استان هم مرز با افغانستان ایجاد کرده است. چندی پیش، این گروهک شانزده مرزبان و سرباز نیروی انتظامی را در منطقۀ سراوان در مرز ایران و پاکستان، به گروگان گرفته و آنها را به قتل رسانید. جندالله در مقابل آزادی افراد نیروی انتظامی ایران، خواستار آزادی دویست تن از افراد گروه خود شده بود.

عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، سال گذشته از سوی پاکستان دستگیر و به ایران تحویل داده شد. هفتۀ گذشته، برخی از خبرگزاری های داخلی خبر اعدام وی را منتشر کردند که توسط حجتة السلام حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان تکذیب شد.

ایران جندالله را گروهی تروریستی و از شاخه های القاعده معرفی کرده، اما عبدالمالک ریگی، رهبر این گروهک می گوید که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در سیستان و بلوچستان است. این گروه مسئولیت انفجار مسجد امیرالمومنین در زاهدان را به عهده گرفته است.

در این انفجار که نهم خرداد بوقوع پیوست، بیست و یک تن کشته شدند. در نتیجۀ این عملیات تروریستی، شهر زاهدان صحنۀ درگیری میان شیعیان و سنی های این شهر بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates