26.07.2009

عزل وزیر اطلاعات، ابهام در عزل وزیر ارشاد

بی‌بی‌سی: منابع دولتی در ایران تایید کرده اند که محمود احمدی نژاد، در واپسین روزهای عمر کابینه نهم جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات این کشور را نیز از کار برکنار کرده است.

ساعاتی پیش از انتشار خبر عزل وزیر اطلاعات ایران، رسانه های داخلی ایران نوشته بودند که آقای احمدی نژاد، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز از سمت خود عزل کرده است.

به گزارش تعدادی از رسانه های داخلی ایران، همزمان با “برکناری” آقای صفارهرندی در نیمروز یکشنبه چهارم امرداد، محمد علی خواجه پیری که مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، سرپرست وزارت ارشاد ایران شده است. معاون آقای محسنی اژه ای نیز سرپرست وزارت اطلاعات ایران شده است.

در صورت قطعیت برکناری وزیر ارشاد در کنار وزیر اطلاعات، تاکنون 12 وزیر کابینه نهم تغیییر کرده اند. 10 نفر از وزرا یا استعفا کردند و یا از سوی آقای احمدنژاد عزل شدند؛ يکی (علی کردان، وزیر سابق کشور) پس از استیضاح از سوی مجلس، موفق به کسب رای اعتماد مجدد نشد و یکی (جمال کریمی راد، وزیر سابقدادگستری) در تصادف درگذشت.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که ابهام در اعلام عزل وزیر ارشاد به این دلیل است که طبق اصل 36 قانون اساسی در صورتی‏ كه‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏ نيمی‏ از هيات‏ وزيران‏ تغيير نمايد، رئیس جمهوری بايد مجددا از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای هيات‏ وزيران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد كند، و اعلام قطعی برکناری هر دو وزیر به معنای ناکارآمدی کابینه دولت نهم تا زمان رای اعتماد مجدد خواهد شد.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران نیز گفته تغییر بیش از نیمی از وزیران دولت نهم سبب خواهد شد از این پس جلسات هیئت دولت [نهم] غیرقانونی باشد و این دولت نمی تواند مصوبه ای هم داشته باشد.

در طول چهار سال گذشته بجر وزیران، تعدادی دیگری از اعضای کابینه از جمله رئیس کل بانک مرکزی (دو بار) رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز توسط آقای احمدی نژاد تغییر کرده اند.

این حجم از عزل و برکناری در طول تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی بی سابقه است.

اینک در شرایطی که تنها ۸ روز از عمر کابینه نهم باقی مانده و هنوز موج اعتراض های مردمی به نتایج انتخابات ادامه دارد، آقای احمدی نژاد تغییرات جدید در کابینه خود را آغاز کرده است.

تغییر بحث برانگیز

از جمله نخستین تغییرهای آقای احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری اش، ارتقا اسفندیار رحیم مشایی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاون اولی رئیس جمهوری بود.

این انتصاب در مرحله نخست مورد انتقاد برخی از چهره های سیاسی ایران قرار گرفت که می گفتند انتصاب معاون اول دولتی که هنوز رئیس آن مراسم تحلیف به جا نیاورده، قانونی نیست.

با بالا گرفتن اعتراض برخی از چهره های سیاسی منتفذ و روحانی در ایران به انتصاب آقای مشایی که سال گذشته از دوستی مردم ایران و اسرائیل سخن گفته بود، یکی از نزدیکان آقای احمدی نژاد، این انتصاب را مربوط به دولت نهم دانست و گفت انتصاب آقای مشایی تغییر معاون اول دولت نهم است و ارتباطی با دولت بعدی ندارد.

سرانجام با حکم حکومتی آیت الله علی خامنه ای و پس از نزدیک به یک هفته تاخیر، آقای احمدی نژاد این حکم را براساس اصل ۵۷ قانون اساسی پذیرفت.

آقای احمدی نزاد مشایی ساعاتی پس از برکناری معاون اول خود، آقای مشایی به ریاست دفتر رئیس جمهوری ایران منصوب شد.

در پی تعلل آقای احمدی نزاد از پذیرش حکم حکومتی آیت الله خامنه ای، برخی از رسانه های ایران گزارش دادند که در جریان جلسه هیات دولت میان آقای احمدی نژاد و برخی از اعضای کابینه اش از جمله دو وزیر معزول ارشاد و اطلاعات درگیری لفظی صورت گرفته بود.

آقای محسنی اژه ای رئیس پیشین دادگاه ویژه روحانیت و از چهره های محافظه کار مذهبی در ایران است که از مخالفان جریان اصلاح طلبی محسوب می شود. در جریان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که اخیرا برگزار شد، آقای محسنی اژه ای شماری از چهره های اصلاح طلب دستگیر شده را به اقدام برای براندازی نرم و انقلاب مخملی متهم کرده است.

برخی از ناظران و تحلیلگران مسائل ایران، از آقای محسنی اژه ای به عنوان شخصی نام می برند که در سال های حضورش در وزارت اطلاعات، تئوری انقلاب مخملی و براندازی نرم و مبارزه با برنامه ریزی احتمالی با آن را به یکی از دلمشغولی های اصلی در ایران بدل کرده است.

محمد حسین صفارهرندی پیش از ورود به کابینه آقای احمدی نژاد، سردبیر و جانشین مدیر مسئول روزنامه کیهان بود که یکی از جدی ترین منتقدان اصلاحات در ایران و یکی از مهمترین پایگاه های حمایت از آقای احمدی نژاد محسوب می شود.

علی رغم حمایت روزنامه کیهان از آقای احمدی نژاد و از دولت او طی چهار سال گذشته، این روزنامه در شماره روز شنبه سوم مرداد خود در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده آیت الله خامنه ای، به شکل کم سابقه ای آقای احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد و او را به “کم دانی و ضعف بینش اسلامی” متهم کرد.

این سرمقاله به دلیل خودداری آقای احمدی نژاد از اجرای فرمان آیت الله خامنه ای در عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی رئیس جمهوری نوشته شده بود.

سرمقاله کیهان، آقای رحیم مشایی را که از نزدیکان فکری آقای احمدی نژاد و از بستگان او به شمار می رود، یکی از “مهره های کودتای مخملی” در ایران خواند که اتهامی است که مقام های جمهوری اسلامی به برخی از منتقدان اصلاح طلب خود وارد می کنند.

آقای شریعتمداری در یادداشت روز یکشنبه چهارم مرداد در روزنامه کیهان، با عقب نشینی از مواضع پیشین خود، سرمقاله درباره آقای رحیم مشایی را “زیاده روی” خوانده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates