29.07.2009

ژنرال آمریکایی ایران را به ‘دخالت نرم’ در عراق متهم کرد

بی‌بی‌سی: ری اودئیرنو، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا ایران را به “دخالت هدفدار” در عراق متهم کرده است.

به گفته ژنرال اودئیرنو ایران همچنان به تجهیز و آموزش شبه نظامیان عراقی ادامه می دهد ولی توجه خود را بر تاثیرگذاری در انتخابات آتی این کشور معطوف کرده است.

ژنرال اودئیرنو پس از دیدار با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در بغداد گفت: “دخالت ایران در عراق بیش از هر زمان دیگری هدفدار شده است.”

او گفت: “آنها تلاش خود را بر تاثیرگذاری در انتخابات آتی عراق متمرکز کرده اند.”

به گفته ژنرال اودئیرنو دولت ایران خواستار به روی کار آمدن یک دولت نزدیک به خود در عراق است.

آقای اودئیرنو در حالی اتهام دخالت ایران در امور داخلی عراق را تکرار کرد که این کشور ضمن رد آن، “اشغالگران” را مسوول ناامنی همسایه غربی خود دانسته است.

به گفته ژنرال اودئیرنو پس از آن که به رغم مخالفت ایران، دولت عراق توافقنامه امنیتی را با آمریکا امضا کرد، جمهوری اسلامی سیاست های خود را در این کشور مورد ارزیابی قرار داد و در آن تغییراتی داد.

بر اساس این قرارداد، آمریکا پس از انتقال مسوولیت تامین امنیت شهرهای عراق به نیروهای امنیتی این کشور در سال 2009، این کشور را در سال 2011 ترک خواهد کرد.

رابرت گیتس برای بررسی وضع عراق پس از واگذاری مسوولیت تامین امنیت شهرهای این کشور به بغداد سفر کرده است.

آقای گیتس با ابراز رضایت از روند انتقال قدرت ابراز امیدواری کرد ارتش عراق هر چه زودتر بتواند از عهده تامین امنیت کل این کشور برآید.

آقای گیتس در بغداد با نوری مالکی نخست وزیر این کشور هم دیدار کرد و علاوه بر بررسی وضع این کشور با او درباره فروش سلاح های آمریکایی به عراق گفتگو کرد.

گزارش ها بیانگر درخواست عراق برای خریداری جت های جنگنده اف- 16 از آمریکا است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates