02.08.2009

خاتمی: این دادگاه، یک نمایش بود

رادیوفرانسه: محمد خاتمی روز یکشنبه به برگزاری دادگاه محاکمۀ بازداشت شدگان تظاهرات اخیر اعتراض کرد و آنرا طراحی صحنه و مخالف قوانین جمهوری اسلامی و حقوق شهروندی دانست.

در بیانیه ای که توسط دفتر خاتمی منتشر شده، دادگاه روز شنبه دهم مرداد حدود صد تن از دستگیر شدگان جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری، خلاف قانون اساسی عنوان شده و آنرا عاملی برای از بین رفتن اعتماد افکار عمومی عنوان کرد. این بیانیه که گزارشی از دیدار برخی چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس با محمد خاتمی است، اعترافات در شرایط نامطلوب و تحت فشار را فاقد هر گونه ارزش قانونی و قضایی دانست.

محمد خاتمی از عدم موافقت رئیس قوۀ قضاییۀ ایران با این روند سخن گفته و افزوده است فکر نمی کند که آیت الله هاشمی شاهرودی با این دادگاه و اتفاقی که افتاده است، موافق باشد.

دادگاه محاکمۀ بازداشت شدگان جریانات پس از انتخابات روز دهم مرداد آغاز شد. این دادگاه بازداشت شدگان را متهم به تلاش برای براندازی نرم، کودتا و همکاری با بیگانگان متهم می کند. اکثر چهره های سرشناس سیاسی اصلاح طلب در دادگاه روز شنبه شرکت داده شده بودند. محمد علی ابطحی، محمد عطریانفر، بهزاد نبوی، کیان تاجبخش، مازیار بهاری، محسن میردامادی از متهمان این دادگاه هستند. برخی از متهمان پس از دادگاه در کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشتند. محمد علی ابطحی در این کنفرانس بار دیگر به مثلث خاتمی، هاشمی و موسوی در جریانات پس از انتخابات تأکید کرد و گفت که هاشمی رفسنجانی بدنبال انتقام از احمدی نژاد بود.

مطبوعات امروز ایران نیز همگی به دادگاه روز گذشته پرداخته اند. در حالیکه

روزنامۀ اعتماد ملی در یادداشتی در همین باره امروز نوشته است اعترافات هیچ ارزش قانونی ندارد، روزنامۀ کیهان با رضایت از دادگاه، عنوان کرده است که این دادگاه شواهد و دلایلی مبنی بر خیانت محمد خاتمی و میر حسین موسوی ارائه می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates