05.08.2009

شروع “مرحله‌ی جدیدی در تاریخ ایران” در محاصره‌ی کامل پلیس

دویچه وله: آنچه رئیس قوه‌ی قضاییه بر آن “ریاست دولت کریمه‌ی دهم” نام نهاد و احمدی‌نژاد آن را یک مرحله‌ی تاریخی تازه خواند، رسماً آغاز شد. احمدی‌نژاد مراسم تحلیف به جا آورد. پلیس منطقه‌ی بهارستان را در محاصره‌ی کامل خود داشت.

محمود احمدی‌نژاد، رسماً رئیس جمهور حکومت اسلامی شد. در روز دوشنبه ۱۲ مرداد، رهبر نظام، آیت‌الله خامنه‌ای، حکم ریاست جمهوری را به او “تنفیذ” کرد و او امروز، ۱۴ مرداد، در مجلس سوگند ادا کرد. همراهان او هنگام ورود به صحن علنی مجلس گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای، جنتی، دبیر شورای نگهبان، شاهرودی، رئیس قوه‌ی قضاییه، لاریجانی، رئیس مجلس و جمعی از وزرا و معاونان رئیس جمهور بودند.

در مراسم تحلیف نیز همچون مراسم تنفیذ، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت و محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین شرکت نداشتند.

مراسم تحلیف

امروز، ۱۴ مرداد، صد وسومین سالگرد صدور فرمان مشروطیت است. لاریجانی، رئیس مجلس، سخنرانی افتتاح جلسه‌ی تحلیف را با اشاره به این روز آغاز کرد. مراسم در شرایطی آغاز شد، که اطراف مجلس به محاصره‌ی کامل نیروهای انظامی و امنیتی درآمده بود. بسیج نظامی برای مقابله با اجتماع معترضان به نتیجه‌ی اعلام‌شده‌ی انتخابات صورت گرفته است. معترضان معتقدند که با تقلبی بزرگ، بی‌عدالتی‌ای بزرگ انجام شده است. در اظهارات و نوشته‌های منتشر شده، قرین کردن روز تحلیف با روز مشروطیت، به منزله‌ی دهن‌کجی به مضمون این روز تفسیر شده است.

لاریجانی، در سخنان خود همچنین به استنباط‌های غلط از روند انتخابات در ایران حمله کرد و در این رابطه مستقیما به کشورهای غربی انتقاد کرد. او از احمدی‌نژاد خواست در سیاست‌گذاری‌اش به برنامه‌ریزی، استفاده از متخصصان و به کار گماردن وزیرانی پیرو ولایت فقیه توجه داشته باشد.

سخنران بعدی، رئیس قوه‌ی قضاییه بود. شاهرودی از تأیید کارکرد احمد‌ی‌نژاد در دور نخست ریاست جمهوری‌اش توسط رهبر نظام، آیت‌الله خامنه‌ای سخن گفت و خواهان تداوم آن شد.

پس از سخنرانی شاهرودی، احمدی‌نژاد، مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد و پس از امضای متن مربوط به آن، سوگندنامه را به شورای نگهبان داد.

شروع یک مرحله‌ی تاریخی جدید

به دنبال این مراسم، احمدی‌نژاد در مقامی که شاهرودی، رئیس قوه‌ی قضاییه، آن را ریاست “دولت کریمه‌ی دهم”، خواند به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی از انتخابات به عنوان حماسه نام برد و رأی “بیست و پنج میلیونی” خود را نشانه‌ی “هوشمندی” مردم ایران دانست.

او سپس به تبلیغ برنامه‌های خود پرداخت و گفت که فرهنگ و هنر را اعتلا می‌دهد، ریشه‌ی تورم را می‌خشکاند، با فساد وبیکاری مبیارزه می‌کند و در عرصه‌ی سیاست خارجی به “فعالیت” پیشین ادامه می‌دهد. احمد‌ی‌نژاد همچنین گفت که آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش مرحله‌‌ی جدیدی در تاریخ ایران است.

همزمان با این مرحله‌ی تازه، در میدان بهارستان و در منطقه‌ی بازار نیروهای نظامی به سوی تظاهرکنندگان مخالف دولت حمله‌ور شدند. خبرگزاری فرانسه از حضور ۱۰۰۰ تن پلیس و بسیجی در میدان بهارستان خبر داد. به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب شده و عده‌ای نیز دستگیر شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates