09.08.2009

فرانسه خواستار آزادی دو تبعۀ خود در ایران شد

رادیو فرانسه: فرانسه، شنبه شب، از دولت ایران خواست هر چه سریعتر، دو تبعۀ این کشور را آزاد کند. کلوتیلد ریس، دختر دانشجوی فرانسوی و نازک افشار، کارمند ایرانی سفارت فرانسه در تهران روز شنبه، در میان محاکمه شوندگان دادگاه جریانات اخیر بودند. دولت فرانسه اتهامات مطرح شده علیه کلوتیلد ریس را بی پایه و اساس خواند.

در بیانیۀ منتشر شده، وزارت امور خارجۀ فرانسه همچنین اتهامات نسبت داده شده به نازک افشار، کارمند ایرانی سفارت فرانسه در ایران را نادرست خوانده است. وزارت امور خارجۀ فرانسه همچنین به شرایط حقوقی برگزاری این دادگاه و عدم اطلاع قبلی به سفارت این کشور از زمان برگزاری دادگاه و همچنین عدم اجازه به شرکت نمایندۀ سفارت در دادگاه اعتراض کرده است. کلوتیلد ریس و نازک افشار بدون حضور وکیل مدافع محاکمه شدند.

همزمان با اعتراض دولت فرانسه، رئیس جمهوری سوئد که ریاست دوره ای اتحادیۀ اروپا را نیز بعهده دارد، به محاکمۀ این دو و حسین رسام، کارمند سفارت انگلستان که در دادگاه روز شنبه صورت گرفت، اعتراض کرد و خواستار آزادی سریع آنان شد.

بر اساس گزارش ها از دادگاه، کلوتیلد ریس به نوشتن گزارشی برای یک موسسۀ وابسته به سفارت فرانسه اشاره کرده و گفته است که گزارشی در یک صفحه را برای یک موسسۀ تحقیقاتی در مورد ایران وابسته به سفارت فرانسه در ایران نوشته است. بر مبنای همین گزارش یک صفحه ای، این دانشجوی فرانسوی که در دانشگاه تهران به تدریس زبان فرانسه مشغول بود، متهم شده است که اطلاعات مربوط به تظاهرات بازار و دانشگاه اصفهان را جمع آوری کرده و تظاهرکنندگان را به تظاهرات تشویق می کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates