12.08.2009

نامه شدیداللحن جمعی از قضات دادگستری استان تهران به هاشمی شاهرودی: ویرانه آقای یزدی به «زمین موات» تبدیل شده

پیک ایران: در حالی که تنها چند روز به پایان دوره مسئولیت هاشمی شاهرودی در قوه قضاییه باقی مانده است، جمعی از قضات دادگستری استان تهران در نامه‌ای شدیداللحن به وی، با انتقاد از «دادگاه نمایشی- فرمایشی» و «محاکمه فله‌ای شهروندان» که به گفته آنها «مایه شرمساری بسیاری از قضات شریف این مرز و بوم» شده است، خواستار موضع گیری روشن و شفاف رئیس قوه قضاییه در محکومیت این اقدامات شدند. امضاکنندگان این نامه که نسخه‌ای از نامه خود را برای انتشار به «موج سبز آزادی» سپرده‌اند، گفته‌اند که بنا به مصالحی قصد ندارند نام آنها منتشر شود. متن کامل نامه این قضات دلسوز و شریف را بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله شاهرودی
ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

سلامُ علیکم

در پی رخدادهای ناگواری که همزمان و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری شاهد بوده ایم، از جمله تعرض به جان، هتک حرمتها و موج وسیع دستگیری شهروندان عادی و فعالان سیاسی که تنها به گونه ای مسالمت آمیز مراتب اعتراض خود را به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری اعلام داشته اند، و با توجه به مسئولیت خطیر و صبغه علمی-فقاهتی جنابعالی، جمعی از قضات دادگستری استان تهران، ذکر نکاتی چند را بر خود فرض دانسته که توجه حضرت عالی را به آن جلب می نماید:

علیرغم حضور پرشور و بی سابقه ملت شریف ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در تائید اصل نظام و تعیین سرنوشت خویش، بروز برخی تخلفات در روند انتخابات و اعلام نتایج آن، بی اعتمادی ایشان به دست اندرکاران انتخابات را در پی داشت که منجر به اعتراض آرام و بدور از خشونت بخش وسیعی از هموطنان در داخل و خارج از کشور گردید. اعتراضی که بر اساس اصول مصرح قانون اساسی جمهوری اسلامی، حق مسلم شهروندان بود و در آن تردید نمی توان داشت. لکن این اعتراضات با مداخله برخی مراجع ذیربط و حتی بی ربط به خشونت گرائید. خون های بسیاری ریخته شد و حرمتها هتک.

بسیاری از معترضان که جزو فعالان سیاسی ملتزم به نظام و یا حتی شهروندان عادی ایران عزیز بوده اند دستگیر شده و موج دستگیری چنان لجام گسیخته و خارج از ضوابط قانونی گسترش یافت که حتی دامان خانواده برخی از مسئولین و معتمدین نظام را نیز گرفت و متاسفانه قوه قضائیه نظام اسلامی که می بایست پناه بی پناهان و ستمدیدگان باشد نیز در این عرصه بجای اتخاذ تمهیدات لازم جهت توقف قانون شکنان، همراهی ایشان را اختیار کرده و خود را در جبهه مقابل ستمدیدگان قرار داده است. این در حالیست که اکثر قضات صدیق و درستکار کشور عزیزمان، شگفت زده، معدودی از همکاران خود را شاهدند که با برخورداری از حمایت برخی نهادها، در این عرصه یکه تازی نموده و زمام امور این قوه را عملاً در اختیار گرفته اند.

حسب اظهار معاونت محترم دادگستری تهران، علیرغم اخطار صادره در خصوص غیر قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک در دو سال پیش، استفاده از این محل جهت بازداشت بسیاری از افراد در این دوران و شکنجه های غیر قابل باور افراد دربند که منجر به شهادت بعضی از ایشان نیز شده است، این بازداشتگاه را به کانون توجه جهانیان بدل نمود. شدت خشونت و شکنجه های صورت گرفته نسبت به بازداشت شدگان اخیر، بدان حد بوده است که به گواه بسیاری از مراجع معزز شیعه، نه تنها وهن دین می باشد، که آبروئی نیز برای قاضی و قضا در نظام اسلامی باقی نگذاشته است.

جناب آقای شاهرودی، چگونه است که علیرغم تصریح قانون اساسی، حق مسلم شهروندان مبنی بر تجمعات آرام و غیر مسلحانه از ایشان سلب میگردد، افراد بی گناه به خاک و خون کشیده می شوند و قوه قضائیه نه تنها در محکوم نمودن این اعمال دم بر نمی آورد، حتی به مقابله با شهروندان بی گناهی می پردازد که تنها خواهان شفاف سازی و پاسخی درست به اعتماد خود بوده اند؟

چگونه است که علیرغم تصریحات قانونی، اصول مسلم حقوقی و تعالیم ارزشمند و تاکیدات صورت گرفته در دین مبین اسلام مبنی بر منع شکنجه و اعتراف گیری، قوه قضائیه در این خصوص نه تنها اقدام موثری در مقابله و مجازات مرتکبین به انجام نرسانیده است، بلکه بگونه ای موید آن نیز بوده است؟

چگونه است که برخی مسئولین در دستگاه های مختلف، از جمله دستگاه قضائی، با انکار عدم اعتماد ملت به نتایج انتخابات، در صدد پاک کردن صورت مسئله بر آمده اند، بجای آنکه با یافتن راهی برای حل مسئله، در مقام اعتماد سازی و جلب اعتماد مردمی برآیند که حتی اگر اکثریت قاطع نباشند، حد اقل گروهی سیزده میلیونی را تشکیل میدهند؟

چگونه است که قوه قضائیه به برگزاری دادگاهی فرمایشی-نمایشی نسبت به محاکمه فله ای شهروندان این مرز و بوم رضایت داده است؟ محاکماتی که طبق برنامه ریزی مستقیم آقای سعید مرتضوی که سابقه درخشان ایشان بر همگان آشکار است، و با کیفرخواستی که با به کار گیری عناوینی مجعول همچون انقلاب و کودتای مخملی و بدون اشاره به عنصر قانونی جرائم انتسابی و نقض آشکار اصل تفسیر مضیق به نفع متهم، از حداقل های حقوقی فرسنگها فاصله گرفته و مایه شرمساری بسیاری از قضات شریف این مرز و بوم شده است!

جناب آقای شاهرودی، هرچند آمده است که قضاوت به شنا کردن در اقیانوس می ماند که هر شناگر ماهری نیز سرانجام در آن غرق خواهد شد، اما شایسته است آنکه شناکردن نمی داند مطلقاً در این عرصه پای ننهد که هلاک خود را سبب خواهد شد و انتظار می رود فردی که به این خطیر می پردازد، از هیچ اقدامی در اقامه عدالت و دادگستری فروگذار ننماید. هرچند آنگونه که استاد ارجمند جناب ایت الله دکتر محقق داماد نیز در مرقومه خویش خطاب به جنابعالی اشاره نموده اند، انتظار نمی رود در واپسین روز های خدمتان در این قوه، اقدام موثری در این خصوص صورت پذیرد و احتمالاً ریاست بعدی، در خصوص قوه قضائیه خواهد گفت که ویرانه آقای یزدی در زمان تصدی جنابعالی به زمینی موات بدل شده است، لکن موضع گیری روشن و شفاف شما در محکوم نمودن این اقدامات می تواند وجهه مقبول شما را که پس از ورود به قوه قضائیه به شدت مخدوش شده است تا حدودی ترمیم نماید.

در خاتمه ضمن تبری جستن و اعلام انزجار از اقدامات غیر قانونی و خلاف قاعده برخی از ارکان قوه قضائیه، با آسیب دیدگان وقایع اخیر و خانواده هایشان ابراز همدردی نموده و با تاکید بر راه حل پیشنهادی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجائی جهت خروج از این بحران و همچنین احیاء مجدد جایگاه قوه قضائیه ، امیدوار است پیش از آنکه دیر شود، ضمن توقف دادرسی های ناعادلانه و آزاد نمودن زندانیان سیاسی وقایع اخیر، اقدامات لازم جهت معرفی و مجازات متخلفین در هر مقام و منصبی که باشند، صورت پذیرد.

جمعی از قضات دادگستری استان تهران

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates